Dencare

آیا بریس یا ارتودنسی لینگوال (زبانی) مانع راحت صحبت کردن می‌شود؟

2

ارتودنسی لینگوال یک روش محبوب برای افرادی است که می‌خواهند از تجهیزاتی استفاده کنند که استحکام و قدرت بریس‌های معمولی را داشته باشند بدون این که ظاهر فلزی آنها در دهان جلب توجه کند. بریس‌های لینگوال تجهیزات اصلاح‌کننده پیچیده‌ای هستند که متخصصین متبحر می‌توانند آنها را به جای این که در جلوی دندان قرار دهند در پشت دندان‌ها کار بگذارند. برای انجام این روش ارتودنسی باید احتیاط زیادی به خرج داد زیرا استفاده از بریس‌های لینگوال برای نوجوانان و افرادی که در شغل خود با مشتری سروکار دارند ایده آل است.
عیب این بریس‌ها این است که ممکن است در چند روز اول پس از کارگزاری آنها در دهان باعث ایجاد برخی اختلالات گفتاری شوند. در اینجا در مورد برخی چالش‌های استفاده از بریس‌های لینگوال که یک روش ارتودنسی کاملاً نامرئی است و چگونگی غلبه متخصص ارتودنسی بر این چالش‌ها توضیحاتی داده می‌شود.

نوک زبانی حرف زدن و صدای سوت در هنگام صحبت کردن


نوک زبانی حرف زدن و صدای سوت در هنگام صحبت کردن دو مورد بسیار شایع هستند که زمانی که افراد شروع به استفاده از بریس‌های لینگوال می‌کنند به آن دچار می‌شوند. حفره دهان یک بخش پیچیده بوده که در آن همه چیز به فضا نیاز دارد تا درست کار کند. به عنوان مثال، وقتی می‌خواهید برخی حروفی و اصوات مانند حرف “سین” را بیان کنید زبان باید به سمت دندان‌های بالای عقبی حرکت کند. بریس‌های شما ممکن است در قسمتی قرار داشته باشند که زبان در هنگام تولید این اصوات با آنها برخورد می‌کند.

تا زمانی که زبان به این شرایط عادت کند برخی از صداهای تولیدی با تغییر ادا می‌شوند، مثلاً “سین” مانند “ث” تلفظ می‌شود. پس از گذشت چند روز، زبان خود را با شرایط جدید که به دلیل وجود بریس‌های لینگوال ایجاد شده است وفق می‌دهد.
مشکل دیگر که ممکن است با وجود بریس در پشت دندان‌ها ایجاد شود تولید صدای سوت در هنگام حرف زدن است. صدای سوت یک مشکل شایع در بین بسیاری از افرادی است که اقدامات ارتودنسی درمانی مانند نصب بریس‌های لینگوال برای زیباسازی دندان‌های خود انجام می‌دهند. این مشکل معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فرد تلاش می‌کند کلماتی که حرف “سین” دارند را بیان کند. در بیشتر موارد این اتفاق می‌افتد زیرا دو دندان جلویی جابجا می‌شوند. دو دندان جلویی با وجود بریس‌های لینگوال کمی به سمت جلو هل داده می‌شود و با کمی تغییر، صدای سوت به راحتی ایجاد می‌شود.

اندازه دهان


مشکلات گفتاری در هر فرد متفاوت از دیگران است. این بریس‌ها تغییرات زیادی در اندازه دهان فرد ایجاد می‌کنند. بسیاری از بیماران در مراحل اولیه درمان موارد جالب و عجیبی را تجربه می‌کنند. ممکن است نوک زبانی حرف نزنند اما ممکن دست در حس‌های عمومی خود با چالش روبرو شوند. بسیاری از مشکلات در ماه اول پس از استفاده از بریس‌های لینگوال برطرف می‌شوند. شما باید انتظار کمی تغییر و بی‌قاعدگی را داشته باشید اما پس از چند هفته همه چیز به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

مشکلات دیگر ناشی از ارتودنسی لینگوال


استفاده از هر تجهیزی در دهان با مشکلات منحصربفردی همراه است که ممکن است این مشکلات ایجاد شوند یا به وجود نیایند. با وجود بریس‌های لینگوال، بزرگ‌ترین مشکل مربوط به مسائل گفتاری است. برخی موارد دیگر نیز مانند درد زبان، اختلال در غذا خوردن و مشکل در تمیز کردن دهان ممکن است به مدت محدودی ایجاد شوند که ممکن است در صورت استفاده از بریس‌های معمولی که جلوی دهان نصب می‌شوند نیز وجود داشته باشند.
زبان درد به دلیل کنجکاوی و تمایل بیمار به بررسی شرایط جدید در داخل دهانش به وجود می‌آید. در ابتدای درمان، معمولاً فرد نمی‌تواند با تجهیزاتی که در دهان او قرار داده شده است بازی کند. اگر بریس‌ها در پشت دندان‌ها قرار داده شوند احتمالاً شما می‌خواهید آنها را با زبانتان لمس کنید. بریس‌های لینگوال فلزی هستند و ممکن است باعث تحریک زبان شما شوند. درد زبان معمولاً با استفاده از محلول‌هایی مانند آب نمک یا بیحس کننده‌هایی مانند اورال ژل برطرف می‌شود. متخصص ارتودنسی موم و چسب نازک دندانی و دستورالعمل تمیز کردن بریس‌ها را به شما می‌دهد تا زبان شما با بریس‌های لینگوال که پشت دندان‌های شما قرار داده شده‌اند سازگاری پیدا کند.
همچنینی ممکن است شما مشکلاتی در هنگام غذا خوردن داشته باشید و غذا به داخل بریس‌های لینگوال شما بچسبد. راه حفظ سلامت لبخند در طول دوره درمان ارتودنسی رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان و تمیز کردن دندان‌ها است. متخصص ارتودنسی برخی ابزارها که به تمیز کردن بهتر دهان و دندان کمک می‌کند را به شما پیشنهاد می‌دهد. باید چند دقیقه بیشتر در هنگام صبح و قبل از رفتن به رختخواب دندان‌های خود را مسواک کرده و نخ دندان بکشید که البته این کار در صورت وجود هر نوع بریسی در دهان باید انجام شود.

چرا استفاده از بریس‌های لینگوال محبوب است؟


مزایای استفاده از بریس‌های لینگوال برای شما بیش از سایر گزینه‌ها است. حقیقت این است که شما نمی‌توانید همه چالش‌هایی که در دوران استفاده از بریس‌ها وجود دارد را برطرف کنید. همه انواع بریس‌ها از جمله بریس‌های فلزی معمولی، بریس‌های شفاف و بریس‌های لینگوال یک دوره سازگاری دارند. اگر نامرئی بودن مهم‌ترین ویژگی مورد نظر شما باشد، استفاده از بریس‌های لینگوال بهترین گزینه است. بریس‌های لینگوال تنها گزینه‌ای هستند که استحکام و پایداری آنها مشابه بریس‌های فلزی معمولی است اما مشکل نازیبا کردن دهان شما را ندارند. اگر شما در شغل خود به حفظ تصویر خاصی از خود نیاز دارید یا اگر برای استفاده از بریس‌های معمولی در مدرسه و دانشگاه راحت نیستید استفاده از بریس‌های لینگوال یک گزینه عالی برای شما محسوب می‌شود.

نکاتی برای رفع مشکلات و اختلالات گفتاری


تمرین بهترین راه حل برای افرادی است که مشکلات گفتاری داشته و ممکن است این مشکلات در افرادی که از بریس‌های لینگوال هم استفاده می‌کنند افزایش یابد. شما باید به زبان خود تمرین بدهید که برای تلفظ برخی حروف به دنبال محل جدیدی در دهان شما باشد. برای مثال، شما باید لیستی از کلمات چالش‌برانگیز انتخاب کرده و آنها را تمرین کنید. یکی از ابزار متداول برای این کار تمرین “پیام رنگین‌کمان” است.

این یک متن است که با این جمله شروع می‌شود: “وقتی نور خورشید به قطرات باران ضربه می‌زند…”. خواندن این متن ممکن است در ابتدا چالش‌برانگیز باشد اما برای افرادی طراحی شده است که از بریس‌های لینگوال یا بریس‌های شفاف و اینویزیلاین ها استفاده می‌کنند و به آنها کمک می‌کند که با وجود ابزار جدیدی که در دهان آنها قرار گرفته است راحت‌تر صحبت کنند.
تمرین دادن به زبان در این موارد نیز به شما کمک می‌کند. تمرینات زیادی برای زبان وجود دارد که به کمک آنها شما می‌توانید قدرت زبان را افزایش داده و به آن شکل دهید تا بتواند بر چالش‌های به وجود آمده در هنگام استفاده از بریس‌های لینگوال غلبه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *