بهترین روش های پر کردن دندان ( آمالگام، همرنگ دندان، موقتی و…)

بهترین روش های پرکردن دندان ( آمالگام، همرنگ دندان، موقتی و...)

پر کردن دندان یک نوع از خدمات دندان پزشکی ترمیمی است که برای اصلاح ترک خوردگی های جزئی دندان، پوسیدگی دندان یا سایر آسیب های وارد شده به سطح دندان ها پس از بررسی عکس دندان استفاده می شود.  پر کردن دندان در این کلینیک با مواد همرنگ دندان انجام می شود، این پرکردگی ها کاملا ماندگار هستند. دستگاهی (دستگاه لایت کیور) که برای پر کردن دندان با مواد همرنگ استفاده می‌شود با نورآبی یا بنفش رنگی که تولید می‌کند باعث سخت شدن ماده همرنگ دندان می‌گردد.

در اصطلاح عامیانه از عبارت لیزر برای آن استفاده می شود در حالی که لیزر برای جراحی، سفید کردن دندان و گاهی تراشیدن دندان برای پرکردن دندان استفاده می شود. یکی از مواد همرنگ دندان کامپوزیت است؛ پر كردن دندان با كامپوزيت که به آن پر کردن دندان با مواد سفید نیز می گویند، ترکیبی از پلاستیک و ذرات شیشه ای ریز می باشد.

[sv slug=”alert”]دلایل زیادی مبنی بر ضروری بودن پر کردن دندان‌ها وجود دارد اما به طور طبیعی پر کردن دندان زمانی ضروری است که دندان به دلایل زیر خراب شده باشد:

  • پوسیدگی دندان
  • حساسیت دندان
  • درد دندان
  • بیماری‌های لثه
  • از بین رفتن می‌نای دندان

 کلینیک دکتر بزرگ و دکتر محمدی نژاد به بیماران خود توصیه می‌‌کند که هر چه زودتر برای پر کردن دندان‌های خود به دندان‌ پزشک مراجعه کنند تا از بدتر شدن وضعیت دندان و بروز مشکلات بیشتر که نیازمند صرف زمان و هزینه و درمان های طولانی از قبیل روت کانال و روکش دندان است جلوگیری شود. از بین رفتن دندان به علت بالا رفتن سن یکی دیگر از دلایلی است که نشان می‌دهد شما به پرکردن دندان نیاز دارید.

از بین رفتن دندان می‌تواند به علت دندان قروچه در ساعات شب، جویدن موادی که به دندان آسیب می‌رسانند یا نامرتب بودن دندان رخ دهد. در صورتی که دندان شکسته یا آسیب دیده باشد به پر کردن نیاز دارد تا از بروز مشکلات بعدی یا از بین رفتن قدرت دندان یا می‌نای دندان جلوگیری شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن های  02122027384 و 02122023658  تماس حاصل فرمایید.[sv slug=”alert1″]

موادی که برای پر کردن دندان به کار می‌روند شامل چه مواردی است؟

 دندان پزشک بر اساس محل نصب فیلینگ بهترین ماده موجود را انتخاب می‌کند. به طور طبیعی موادی که برای پر کردن دندان‌های جلو به کار می‌روند با موادی که برای پر کردن دندان‌های عقب به کار می‌روند تفاوت دارد. در گذشته طلا به عنوان ماده اصلی برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه به علت وجود هزینه ناشی از خرید آن و وجود روش‌های درمانی تخصصی دیگر از طلا استفاده نمی‌شود.

[sv slug=”alert”]متخصصین مرکز دندانپزشکی دکتر بزرگ و دکتر محمدی نژاد با بهره گیری از کامپوزیت های Kerr و 3M آمریکا و باندینگ Excite  ساخت کارخانه Vivadent آلمان، توانایی در ایجاد یک اتصال کامل بین کامپوزیت و دندان، ترمیم های زیبا و همرنگ دندان با طول عمر بالا را برای شما گارانتی می کنند. لازم به ذکر است که خدمات دندانپزشکی برای کودکان توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام می شود. روش های درمانی مورد استفاده برای کودکان بدون بیهوشی، بدون درد و در زمانی کوتاه انجام می شود، تا کودک احساس ناراحتی نکند.[sv slug=”alert1″]

به طور کلی سه نوع ماده اصلی برای پر کردن دندان وجود دارد که در بخش زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

 فیلینگ آمالگام نقره‌ای چیست؟

poorkardan

 فیلینگ آمالگام نقره‌ای شناخته شده‌ترین نوع فیلینگ است. در این نوع فیلینگ فقط از نقره استفاده نشده است بلکه متشکل از موادی است که ۵۰ درصد از آن نقره، قلع، روی و مس بوده تا ۵۰ درصد آن جیوه است و اکثر دندان پزشکان به علت قدرت، استحکام و کم بودن هزینه آن از این ماده استفاده می‌کنند. به طور کلی پر کردن دندان با آمالگام حدود ۱۵ سال یا بیشتر دوام می‌آورد. به علاوه نصب آمالگام درون حفره دندان برای دندانپزشک بسیار راحت است و هیچ گونه نگرانی در خصوص آلوده شدن آن توسط خون یا بزاق وجود ندارد.

آمالگام نقره‌ای با معایبی همراه است و ظاهر زیبایی ندارد به همین دلیل انتخاب مناسبی برای دندان‌های جلو نیست، همچنین ممکن است با گذر زمان این مواد باعث شکستگی دندان شود. این می‌‌تواند باعث ایجاد فضا بین فیلینگ و دندان شود و یک محیط مناسب را برای رشد باکتری‌ها به وجود می‌آورد و در نهایت باعث ایجاد پوسیدگی جدید شود.

 فیلینگ کامپوزیت چیست؟

 


 

poorkardan2

 فیلینگ کامپوزیت که تحت عنوان فیلینگ سفید نیز شناخته می‌شود ماده‌ای است که برای پر کردن دندان و سفید کردن دندان مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. در علم دندان‌ پزشکی نوین از این نوع فیلینگ به علت قابلیت آن در خصوص طبیعی بودن با رنگ دندان و کوتاه بودن زمان نصب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موادی که در این نوع فیلینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار متنوع است و شبیه رنگ دندان می‌‌باشد. فیلر باعث افزایش شفافیت و مقاومت کامپوزیت می‌شود. سپس از ماده متصل کننده برای افزایش اتصال بین دندان و فیلینگ استفاده می‌شود. پس از نصب فیلینگ روی دندان از گرما یا انرژی لیزر برای اتمام باندینگ رزین، فیلینگ کامپوزیت و دندان استفاده می‌شود.

 فیلینگ پرسلینی  چیست؟

فیلینگ پرسلینی چیست؟

 به طور کلی فیلینگ پرسلینی بر اساس نیاز و درخواست بیمار در آزمایشگاه طراحی و ساخته می‌شود و به راحتی با رنگ طبیعی دندان مطابقت پیدا می‌کند و مقاومت بالایی دارد. زمانی از فیلینگ پرسلینی استفاده می‌‌شود که بیمار به فیلینگ بزرگتری نیاز دارد و باید بخش‌های خارجی دندان او پوشانده شود.

 فیلینگ گلاس آینومر چیست؟

فیلینگ گلاس آینومر چیست؟

فیلینگ گلاس آینومر و فیلینگ آکریلیک برای کودکانی مناسب است که هنوز دندان‌های آنها در حال تغییر کردن است. طول عمر این نوع فیلینگ کمتر از ۵ سال است اما فلورایدی که از آن آزاد می‌‌شود از دندان در برابر پوسیدگی بیشتر جلوگیری می‌کند. اما این نوع فیلینگ از فیلینگ رزین ضعیف تر است و احتمال آسیب دیدگی و شکستگی آن بیشتر می‌باشد. در گذشته رنگ فیلینگ گلاس آینومر مانند رزین کامپوزیت با رنگ دندان مطابقت نداشت.

 فیلینگ طلا چیست؟

poorkardan1

همان گونه که از نام این نوع فیلینگ مشخص است در ساخت آن از طلا استفاده شده این مسئله باعث شده که به علت بالا بودن قیمت طلا کمتر از این نوع فیلینگ استفاده شود. نصب صحیح این فیلینگ در چند جلسه انجام می‌شود. طلا، قدرت و استحکام بالایی دارد و می‌تواند بیش از ۱۵ سال عمر کند و از دندان جدا نشود.

 فیلینگ موقت دندان چیست؟

poorkardan3

 فیلینگ موقت دندان یک نوع فیلینگ است و زمانی از آن استفاده می‌شود که بیمار روت کانال انجام داده باشد یا آنکه دندان‌ پزشک منتظر آماده شدن فیلینگ پرسلینی، انواع روکش دندان، پل یا ایمپلنت دندان باشد. در برخی موارد اورژانسی از این نوع فیلینگ برای جلوگیری از، از بین رفتن استخوان پس از تصادفات و در شرایطی که بیمار منتظر اتمام درمان است استفاده می‌شود. بیمار باید به خاطر داشته باشد که فیلینگ موقت به اندازه فیلینگ معمولی استحکام ندارد و باید هنگام جویدن مواد غذایی، استفاده  از نخ دندان و مسواک زدن کاملا احتیاط کند.

 پرکردن دندان چگونه انجام می‌شود؟

پرکردن دندان چگونه انجام می‌شود؟

 پر کردن دندان یکی از سریع‌ترین روش‌هایی است که توسط دندان‌ پزشک و در یک جلسه انجام می‌شود. پر کردن دندان در چهار مرحله به انجام می‌‌رسد که در بخش زیر به آنها اشاره می‌شود:

  • بیحس کردن دندان: برای کاهش درد و ناراحتی در حین پر کردن دندان، بیحس کردن این ناحیه پیشنهاد می‌‌شود.
  • آماده سازی دندان: سپس دندان‌ پزشک محیط دهان و دندان را خشک می‌کند تا برای درمان آماده شوند. پس از این مرحله، پوسیدگی دندان برطرف می‌شود و فیلینگ قدیمی خارج می‌گردد سپس دندان‌ پزشک دندان آسیب دیده را ترمیم می‌کند.
  • نصب فیلینگ دندان: مرحله بعدی به نصب فیلینگ دندان ارتباط دارد. دندان‌ پزشک با دقت مواد همرنگ دندان مورد استفاده و رنگ آنها را انتخاب می‌کند تا پس از عمل بهترین نتایج مورد انتظار به دست بیاید. در این مرحله دندان‌ پزشک مقداری از یک ماده نرم را روی دندان قرار می‌‌دهد که به طور طبیعی یا به کمک پرتوهای فرابنفش سفت می‌شود.
  • صاف و مرتب کردن فیلینگ: مرحله آخر به صاف کردن فیلینگ ارتباط دارد تا دندان‌ پزشک از اصلاح بایت اطمینان حاصل کند. این مرحله افزایش طول عمر فیلینگ را تضمین می‌کند.

 مراقبت‌های پس از پر کردن دندان شامل چه مواردی است؟

مراقبت‌های پس از پرکردن دندان شامل چه مواردی است؟

پس از پر کردن دندان لازم است به نکات زیر توجه شود:

  • تاثیر مواد بی حسی تقریباً 1 تا 3 ساعت پس از درمان از بین می رود. در این زمان بسیار مهم است که از سمت بی حس شده دندان ها برای جویدن غذا استفاده نشود تا به این ترتیب از گاز گرفتن زبان، لب و گونه تا زمان از بین رفتن تاثیر مواد بی حسی جلوگیری شود.
  • وضعیت کودک باید تا زمان از بین رفتن تاثیر ماده بی حسی تحت نظارت باشد. به خاطر احساس ناشی از مواد بی حسی، بسیاری از کودکان هنگام غذا خوردن ممکن است به لب، زبان و گونه خود آسیب بزنند.
  • در نتیجه استفاده از این روش درمانی، ممکن است دندان شما دچار حساسیت به مواد غذایی گرم و سرد شوند یا احساس نامطلوب در زمان وارد شدن فشار به آنها داشته باشند. این شرایط کاملاً عادی و معمول است. این علائم احتمالی معمولاً بعد از گذشت دو هفته از بین می رود. به این ترتیب با گذشت این دوره دندان ها و لثه های شما احساس بهتری پیدا خواهند کرد و دیگر نیاز به نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

هزینه و قیمت پر کردن دندان

هزینه پر کردن دندان بسته به نوع تکنیک استفاده شده برای هر بیمار می تواند متفاوت باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ترمیم و پر کردن دندان در این کلینیک و آگاهی از نرخ پرکردن دندان می توانید به کلینیک مراجعه کنید. مقدار قیمت‌ ترمیم دندان پس از معاینه اولیه به اطلاع شما خواهد رسید. پر کردن دندان با روش جدید نه تنها زیبا است بلکه استحکام بیشتری داشته و احتمال پوسیدگی دندان در مرز بین دندان و مواد پر کردگی دندان بسیار کم می باشد همچنین بیماران با تقبل هزینه پر کردن دندان دیگر نگران رنگ تیره دندان های خود پس از ترمیم دندان نیستند.

سوالات رایج درباره پر کردن دندان

آیا امکان به وجود آمدن آلرژی به مواد پر کردن دندان وجود دارد؟

در برخی موارد بسیار نادر، بیماران واکنش آلرژیک نسبت به مواد پرکننده دارند. این واکنش اغلب دیده نمی‌شود و معمولاً می‌تواند اجتناب شود، زیرا بیماران دچار این وضعیت معمولاً سابقه خانوادگی بروز چنین مشکلی را دارند. علائم اصلی واکنش آلرژیک راش پوستی یا خارش مزمن است. تاکیید می‌کنیم که این نوع واکنش کاملاً نادر است و می‌تواند با برداشتن ماده پر کننده و جایگزین کردن آن با یک ماده ساخته شده از مواد مناسب‌تر حل شود.

آیا انجام این روش دردناک است؟

در این روش از بیهوشی موضعی استفاده می‌شود، بنابراین در طول درمان نباید احساس درد کنید. بعد از آن ممکن است کمی حساسیت دندان داشته باشید.

آیا پر کردن دندان در حین بارداری ایمن است؟

کار دندانپزشکی در حین بارداری، مانند پر کردن حفره و روکش دندان، تنها باید برای کاهش احتمال عفونت انجام شود. اگر کار دندان در دوران بارداری باید انجام شود، سه ماهه دوم مناسب است. پس از رسیدن به سه ماهه سوم، ممکن است دراز کشیدن به پشت برای مدتی طولانی برای فرد باردار مشکل باشد. ایمن‌ترین اقدام این است که تمام کارهای غیر ضروری دندانپزشکی را پس از تولد نوزاد خود انجام دهید.

آیا پر کردن دندان در دوران شیردهی ایمن است؟

مواد بیهوشی مانند لیدوکایین یا مشتق‌های آن معمولاً به عنوان مواد بیحسی موضعی برای انواع روش‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بر شیر مادر تأثیر نمی‌گذارند. تمام موادی که در طول مراحل پر کردن دندان استفاده می‌شوند، در طی دوران درمان و پس از آن برای تغذیه با شیر مادر ایمن هستند و بر شیر مادر مادر تأثیر نخواهد گذاشت. برخی از دندانپزشکان در دوران بارداری و شیردهی از انواع دیگری از مواد بیهوشی و بی حس کننده استفاده می‌کنند.

چرا مواد پر کننده دندان ممکن است از بین بروند؟

  • مهر و موم: مهر و موم بین مینای دندان و مواد پر کننده دندان می‌تواند ضعیف شود و در نتیجه اجازه می‌دهد باقی مانده‌های باکتری و ذرات مواد غذایی در زیر محل پر شدگی نفوذ کنند. این امر ممکن است منجر به پوسیدگی بیشتر ودر نتیجه عفونت پالپ دندان منجر شود. اگر تا این مرحله پیشرفت کرده‌اید، ممکن است یک آبسه دندان ایجاد شود که عفونت دردناک بین لثه‌ها و دندان یا ریشه دندان است.
  • روکش دندان: یک پر کردن بزرگ ممکن است قابل بازسازی نباشد و بسته به وسعت پوسیدگی و این که اگر دندان فاقد ساختار کافی برای پشتیبانی از پر کردن مجدد باشد، نمی‌توان این عمل را دوباره انجام داد. در این مورد، به جای آن ممکن است بتوان دندان راروکش ترمیم دندان  کرد.
  • فشار: فشار بر روی پر شدگی، چه از طریق جویدن، چه به دلیل دندان قروچه (سایش و فشار دادن دندان‌ها روی یکدیگر)، می‌تواند موجب شکستگی، فرسایش یا ترک خوردگی دندان شود و اگر دردناک نباشد، ممکن است حتی متوجه نباشید که دندان شکسته یا ترک خورده است. به همین دلیل است که معاینات دندان مهم هستند، دندانپزشک می‌تواند این مسئله را در اوایل بروز مشکل و زمانی که راحت‌تر قابل درمان است، شناسایی کند.

آیا ممکن است مواد پر کردن دندان بیافتند و یا بریزند؟

اگر پر شدگی قدیمی باشد یا دندان تخریب شده یا شکسته شود، ممکن است از بین برود. اگر حفره به طور کامل تمیز و آماده نشده باشد، یا ضربه و فشار جویدن روی دندان وجود داشته باشد، ممکن است محل پر کردگی از بین برود.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *