Dencare

علت لق شدن دندان و درمان آن

1588-400

گاهی اوقات، افراد بزرگسال احساس می کنند که دندانشان کمی لق شده است. این شرایط در اکثر مواقع هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن احساس می شود. در بسیاری از موارد، این احساس در زمان صبح بیشتر است و به تدریج در طول روز کمتر احساس می شود. در صورتی که شما با  لق شدن دندان دائمی مواجه شوید، ممکن است مشکل را نادیده بگیرید، اما هیچگاه نباید از این مساله چشم پوشی کرد. در حقیقت این شرایط نشانه ای از ایجاد مشکلات جدی تر برای شما می باشد که باید با روش های مختلف مثل ایمپلنت دندان(کاشت دندان) برطرف شود. کاشت دندان ممکن است یک راه حل دائمی باشد، اما به معنی ارزان بودن آن نیست.

هزینه آن بر مبنای کاشت هر دندان محاسبه می‌شود و بسیاری از بیمه‌ها قیمت کاشت دندان را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. با این حال، کاشت دندان طبیعی می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای شما به شمار بیاید، به شرط آن که دندان جدید کاملاً اندازه و متناسب بوده و توسط یک متخصص به درستی کاشته شود تا نهایتاً زیبایی لبخند شما را بازگرداند.

[sv slug=”alert”]

در کلینیک دکتر بزرگ و دکتر محمدی نژاد با بررسی و معاینات دقیق، علت لق شدن دندان جلو شما تشخیص داده می شود و با توجه به علت آن، بهترین روش درمانی شامل جرم گیری دندان ها ، محافظ دندان، اسپلینت، جراحی و ایمپلنت دندان انتخاب می شود.برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن های 021-22027384 و 021-22023658 تماس حاصل فرمایید.

[sv slug=”alert1″]

علت ها و دلایل


علت ها و دلایل

سه دلیل اصلی برای لق شدن دندان وجود دارد که این دلایل عبارتند از:

  • بیماری لثه
  • آبسه دندان
  • وارد شدن ضربه.
  • کمبود ویتامین دی   

بیماری لثه

در شرایطی که بیماری لثه فرد پیشرفت کند، لثه ها ورم کرده و دردناک می شود و در ادامه این بافت دچار عفونت می شود. واکنش بدن به این شرایط با از بین رفتن استخوان سالم در ناحیه دارای عفونت همچون ناحیه اطراف لثه ها و دندان ها همراه است. در نتیجه این واکنش، ساختار استخوانی اطراف دندان از بین می رود و به همین خاطر دندان فرد لق می شود. در ابتدا از بین رفتن و تحلیل استخوان دندان با یک زاویه مشابه ریشه دندان شروع می شود که با درمان لقی دندان ، امکان ترمیم استخوان و محکم شدن مجدداً دندان فرد وجود دارد.

به هر حال، در صورتی که این مشکل درمان نشده و به حال خود رها شود، از بین رفتن استخوان به تدریج بیشتر می شود و یک الگوی افقی تر به خود می گیرد. در این شرایط امکان حرکت افقی استخوان و جدا شدن آن از اطراف دندان وجود دارد و به این ترتیب لق شدن دندان ها ادامه پیدا کرده و در نهایت این شرایط می تواند باعث کنده شدن دندان  و از بین رفتن آن شود.

آبسه

هنگام تشکیل آبسه، از بین رفتن استخوان به تدریج از انتهای ریشه دندان شروع می شود، اما این شرایط می تواند نواحی اطراف دندان را نیز در بر گیرد. با گذشت زمان، با گسترش و پیشرفت آبسه و فرآیند از بین رفتن استخوان، دندان فرد لق می شود. در صورتی که علت ایجاد آبسه درمان شده و بخش های آسیب دیده دندان پر شود، بدن فرآیند بهبود استخوان و ناحیه آسیب دیده را شروع کرده و این بخش ها به تدریج ترمیم پیدا می کنند.

آسیب

وارد شدن آسیب به دندان می تواند در نتیجه ضربه خوردن به آن ایجاد شود و این شرایط بطور آشکار باعث لق شدن دندان می شود. در این حالت، دندانپزشک ابتدا نیاز به تشخیص این موضوع دارد که دندان بطور کامل در استخوان لق شده یا ریشه دندان دچار شکستگی شده است. برای درمان هر کدام از این شرایط نیاز به یک روش درمانی کاملاً متفاوت وجود دارد. اگر شکستگی دندان اتفاق افتاده باشد و ریشه نیز آسیب دیده باشد آن دندان را به سختی می توان نجات داد و معمولاً لازم است مراحل کشیدن دندان انجام و دندان آسیب دیده کشیده شود. به هر حال، دندانی که در استخوان لق شده است را اغلب می توان بطور موفقیت آمیز اسپلینت کرد و به این ترتیب باقی ماندن دندان در استخوان را تا زمانی بهبود استخوان و محکم شدن مجدد دندان در آن امکان پذیر کرد.

هنگامی که آسیب دیدگی شدید باشد، ممکن است دندان بطور کامل از جای خود خارج شده و بیفتد.شرایط دیگری که معمولاً باعث لق به نظر رسیدن دندان می شود، استفاده از روش های درمانی ارتودنسی است. در این حالت به منظور حرکت دادن دندان به سمت موقعیت صحیح آن، لازم است استخوان اصلاح شده و تحت فشار قرار گیرد. هنگامی که درمان ارتودنسی کامل شود، دندان باید استحکام خود را مجدداً به دست آورد. در این حالت فقط هنگامی که فشار زیادی به سیم های ارتودنسی وارد شود، ممکن است ریشه دندان (به جای استخوان) تحت فشار قرار گرفته و دندان احساس لق شدن پیدا کند.

علائم و نشانه ها


بافت لثه و استخوان دندان ها را در جای خود در دهان نگه می دارند. هنگامی که این ساختارها بطور جدی آسیب ببینند، دیگر نمی توانند حمایت لازم را برای دندان ها داشته باشند و به این ترتیب دندان ها لق می شوند. بیمارانی که دندان آنها لق می شود، معمولاً با ورم و قرمز شدن بافت لثه اطراف دندان و درد در صورت تماس اجسام خارجی با دندان روبرو می شوند. در این حالت ممکن است دندان لق شده دارای ترشحات التهابی یا چرک باشد. همچنین حرکت دندان در هنگام جویدن غذا در اکثر مواقع می تواند ناراحتی و دندان درد برای فرد به همراه داشته باشد. در این زمان دندان فرد معمولاً به مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد بسیار حساس می شود.

لق شدن دندان کودکان


لق شدن دندان کودکان

دندان های کودکان جهت در آمدن دندان های دائمی لق شده و می افتند. در این حالت ابتدا دو دندان پیشین پایین دهان، سپس دو دندان بالای آن، و به تدریج سایر دندان ها لق می شوند. این فرآیند معمولاً به شش سال زمان برای لق شدن و از بین رفتن همه دندان های شیری نیاز دارد.در هر حال تا زمانی که دستان کودک بطور کامل شستشو داده نشده است، کودک را تشویق نکنید که دندان های شیری را با دست خود تکان دهد. پس از تکان دادن دندان ، وضعیت قرارگیری دندان در محل آن به مقدار کافی لق خواهد شد.

این فرآیند ممکن است به چند روز، چند هفته، یا چند ماه زمان نیاز داشته باشد. در این حالت تا زمانی که دندان و لثه های اطراف آن قرمز نشده یا ورم نکرده باشد، شما باید صبر کنید تا دندان خود به خود بیفتد. هنگامی که دندان افتاد، کودک ممکن است یک صدای تق به خاطر جدا شدن دندان از لثه و ریشه های آن احساس کند. در این زمان ممکن است مقداری خون ریزی از محل دندان وجود داشته باشد که به هیچ وجه نگران کننده نیست.

اگر کودک شما تمایل به کندن دندان لق شده خود ندارد، شما می توانید یک نخ به دندان او ببندید و دندان را خارج کنید یا دندان لق شده کودکتان را خود از دهان وی خارج کنید، در این حالت لازم است با دستان تمیز و یک تکه گاز استریل، دندان را گرفته و با تکان دادن آن به دندان فشار وارد کنید. اگر دندان کودک با اولین فشار از محل خارج نشد، چند روز صبر کنید. همواره توجه داشته باشید خارج کردن دندان از دهان قبل از جدا شدن کافی آن از ریشه ها می تواند باعث ایجاد عفونت در محل دندان شود.

راه های درمان


درمان های معمول برای مشکل لق شدن دندان به شرح زیر هستند:

جرم گیری و تسطیح ریشه

جرم گیری و تسطیح ریشه

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل برای دو بار در روز بهترین راه برای جلوگیری از التهاب لثه است، اما این روش ها برای درمان لق شدن دندان در هنگام ایجاد آن کافی نیست. جرم گیری دندان و تسطیح ریشه دو روش رایج برای کمک به تقویت ریشه های دندان در شرایطی است که این ریشه ها به خاطر بیماری ضعیف شده اند. جرم گیری فرآیندی است که در آن پلاک های ایجاد شده در سطح دندان و ریشه آن پاک می شوند.

در مقابل، تسطیح ریشه مربوط به تمیز کردن عمیق تر دندان ها است که در آن یک بخش از عاج دندان یا سطح ریشه که به خاطر پلاک آسیب دیده اند، برداشته می شود. در صورتی که بیمار از دندان های خود با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم پس از درمان مراقبت کند، خونریزی لثه ها در اکثر موارد درمان شده و دندان ها در محل خود در طول چند هفته محکم می شوند.

مطالعه در مورد راههای رفع بوی بد دهان اینجا را کلیلک کنید .

اسپلینت ها

اسپلینت ها

اسپلینت دندان معمولاً از مواد رزین کامپوزیت دندان و سیم ساخته می شوند و با استفاده از آنها دندان لق شده به دندان های مجاور آن بسته شده و دندان های سالم به عنوان تکیه گاه برای دندان لق شده عمل می کنند. با انجام این کار لقی دندان در طول دوره تقویت و بهبود بافت لثه اطراف ریشه در محل خود درمان می شود . طول مدت مورد نیاز برای باقی ماندن اسپلینت در محل در بین افراد مختلف متفاوت است، اما معمولاً لازم است از اسپلینت برای چند هفته تا چند ماه تا زمان ترمیم کافی استفاده شود.

محافظ دهان

محافظ دهان

محافظ دهان رایج ترین روش درمانی مورد استفاده برای لقی دندان به خاطر ساییدن دندان در خواب (دندان قروچه) است. محافظ دهان معمولاً نرم است و به صورت یک لایه محافظ بر روی دندان ها قرار می گیرد و به این ترتیب از ایجاد تماس مستقیم بین دندان های ردیف بالا و پایین دهان و ساییدگی دندان جلوگیری می کند. به هر حال امروزه انواع مختلف محافظ های دهان در بازار موجود است و افراد بیمار می توانند با توجه به توصیه پزشک نوع مناسب آن را برای خود تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهند.

 ایمپلنت

ایمپلنت

دندان هایی که به خودی خود محکم نمی شوند و عکس العمل مناسب به روش های درمانی مثل اسپلینت، جرم گیری و محافظ دهان نشان نمی دهند، ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی برای ترمیم و تثبیت شدن داشته باشند. در این حالت جراح دهان اغلب می تواند ریشه های دندان را در محل ریشه تقویت کند یا به سادگی دندان آسیب دیده را کشیده و آن را با ایمپلنت دندان جایگزین کند.

ایمپلنت ها معمولاً شبیه دندان های واقعی هستند در واقع ایمپلنت کاشت دندان طبیعی بوده ، اما از مواد پلاستیکی و رزین های با دوام ساخته شده و به استخوان فک پیچ می شوند. به علت اینکه روش درمانی ایمپلنت یک روش تهاجمی است و هزینه  ایمپلنت، نسبتاً گران است، استفاده از ایمپلنت معمولاً تا زمانی که دندان لق شده دارای مشکلات جدی یا مسائل زیبایی طرح لبخند غیر قابل درمان نباشد، به فرد بیمار توصیه نمی شود.برای صاف کردن و مرتب کردن دندان های کج بعد از لق شدن و افتادن که به آن درمان ارتودنسی هم گفته می‌شود دندان‌ها، در همان قوسی که در کنار هم قرار گرفته‌اند، با استفاده از بریس جابجا شده و صاف‌تر می‌شوند. برای صاف کردن دندان‌ها چندین روش وجود دارد.

کشیدن دندان

کشیدن دندان

اگر دندانتان نگه داشته نمی شود، دندان‌پزشک آن را می کشد و به جای آن یا دندان می کارد، دندان های مصنوعی را به دندان های طبیعی وصل می کند و یا یک دندان مصنوعی می گذارد. تا زمانی که به دندان‌پزشکتان مراجعه می کنید، مطمئن شوید که با یک مسواک نرم مسواک می زنید نیز از ضدعفونی کننده دهان استفاده کنید. از مصرف غذاهای قندی و اسیدی خودداری کنید و موادغذایی سرشار از کلسیم مصرف کنید.

[sv slug=”alert”]

نگران لق شدن دندان های دائمی نباشید. اگر به دنبال درمان فوری باشید، شانس خوبی برای جلوگیری از ازدست رفتن دندان و نیز عوارض بعد از آن دارید. اگر فکر می کنید که ممکن است دندان لقی داشته باشید، درنگ نکنید-همین امروز با دندان‌پزشکتان تماس بگیرید! لبخند شما از شما تشکر خواهدکرد!

[sv slug=”alert1″]

 

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

148 پاسخ

  1. سلام من شانزده سالمه. و شش ماه پیش دوتا از دندان جلوییم ک سیاه شده بود پر کردم. البته دکتر گفت ب عصبت نرسیده ک عصب کشی بخواد. حالا شش ماهه گذشته و الان یکیشون لق شده. علتش چی میتونه باشه میتونید توضیح بدید سپاسگزارم

    1. سلام بدون رادیوگرافی و معاینه حضوری نمی توان پاسخ قطعی داد

      1. سلام .مندندون شماره چهار بالا و پایین رو بخاطر ارتودنسی کشیدم تا جا باز بشه ،دندون نیش بالام لق شده،باید چکار کنم؟

        1. سلام . در دوره ارتودنسی لق شدن بعضی دندانها که در حال حرکت هستند طبیعی است و بعد از تثبیت در محل دوباره سفت می شوند .

        2. سلام من 30 سالم و 4 دندون فک پایین بخاطر تحلیل لثه لق شدن نکته ای که هست دندونهای لق شده سالم هستن فقط بخاطر لقی نگرانم آیا با پیوند لثه این لقی بر طرف میشه ممنون

          1. سلام . پیوند لثه بخشی از درمان است و ممکن است نیاز به پیوند استخوان هم باشد.

      2. سلام من ۲۲سالمه یکی از دندونای فک بالامو عصب کشی و پر کردم الان لق شده چیکار کنم .درحال ارتودنسی هم هستن

        1. سلام . در دوران ارتودنسی دندانهایی که در حال حرکت هستند ممکن است لق شوند . ولی اگر که این دندان در حال حرکت نیست جهت بررسی بیشتر لازم است مراجعه نمایید.

      3. سلام وقت بخیر
        دندونمو ۱۰ روزی میشه پر کردم دکتر گفت به عصبت نرسیده و فقط پرش کرد
        بعد ۳ روز خیلی درد میکرد طوری ک فقط با مسکن اروم میشدم رفتم پیش دکتر گفت این قرص رو مصرف کن اگه خوب نشد بیا عصب کشی میخاد در صورتی ک اولش گفت به عصبت نخورده
        این دو روزه هم حس میکنم دندونه لق شه و تکون میخوره بالا پایین میشه دندان ۵ فک پایین سمت راست درضمن ی تکه اضافی به دندانم چسبیده دکتر گفت از خود دندونته

        1. سلام . بهتر است دندانتان را عصب کشی کنید و کمی کوتاه شود . خوب میشه

    1. سلام . احتمالا دندان شیری است که باید لق شود

  2. سلام من ۱۶ و دندون های جلوی پایین کمی لق شدع ولی درد خیلی زیادی داره الان باید چی کار کنم؟

    1. سلام . حتما سریغا به کلینیک جهت بررسی و ممانعت از افتادن دندانها مراجعه نمایید

      1. سلام من دندونم سوراخ شدع ولی الان متوجه شدم لقم هست چکار باید کنم 24سالمدبکشم امکان بیرون اومدنش هست، داخل فک پیشین فوقانی هست

        1. سلام . دندانی که بیش از حد لق شده باشد و نیاز باشد که کشیده شود لازم است که با ایمپلنت دندان جایگزین گردد.

  3. سلام من دندون ۲ رو به تازگی عصب کشی کردم و منتظر ساخت روکش برای هفته ی بعد هستم الان بعداز گذشت ۴روز دندان عصب کشی شده لق شده میخواستم ببینم آیا قابل ترمیم هست و آیا صلاح هست من برای این دندان هزینه برای روکش را انجام بدهم

    1. سلام . احتمالا به دلیلی لق شده که نیاز به بررسی با رادیوگرافی دارد . باید به کلینیک جهت بررسی و نظردهی مراجعه نمایید

    2. سلام دندان عصب کشی پایین بعد از ۸سال دیواره ایش ریخته وبعداز دوهفته مواد پرکردنی لق شده امکان ترمیم وجود دارد یا نه ؟

      1. سلام . بدون معاینه نمی توان نظر قطعی داد ولی به احتمال زیاد قابل ترمیم است .

  4. سلام من 16 سالمه و دندون هام دارن روی هم قرار میگیرن یکی از دندون های جلوم داره به زیر دندون دیگم میره و این فرو رفتگی به مرور داره بیشتر میشه و چند روزه که موقع غذا خوردن اذیتم میکنه و درد میگیره
    من احساس میکنم دندونم لق شده آیا این طبیعیه؟

  5. سلام دختر ۹ ساله ام دندون سه پایینش به علت فشاری که در اثر یه اتفاق که بهش اومده کمی لق شده به نظرتون خوب میشه

    1. سلام . ممکن است که خودبخود سفت شود ولی توصیه میکنیم بصورت حضوری معاینه شود تا اگر اقدام اضافی لازم باشد انجام شود

  6. سلام
    من ۱۶ سالمه، دیروز بعد از اینکه سیب درختی خوردم نخ دندون کشیدم، بعد یکم حس کردم دندونم( ردیف پایین)گز گز میکنه و انگاری کمی لق شده(کاملا نامحسوس به طوری که شک داشتم لقه)، توجه نکردم و گفتم حتما بخاطر نخ دندونه، بعد از نخ دندون کشیدن این حس بد بیشتر میشد به طوری که کمی درد توأم با گز گز فک پایینم بود، گفتم اگه تا فردا(یعنی امروز) خوب نشد میرم پیش دکتر، گز گز و حس کمی لقی همچنان بود تا امروز حتی حس میکردم بیش تر شده
    امروز بعد از ظهر جلوی آینه بودم که دیدم لثه ردیف پایینم، قسمتیش که به سطح دندون میرسه سفید شده(بصورت خطی و فقط یه حاشیه بالای لثه) و حس میکنم لقی دندونم بیشتر شده
    اما فردا جمعست و نمیتونم برم دکتر مجبورم تا شنبه صبر کنم
    بنظرتون چیکار کنم؟

    1. سلام . با مسواک بصورت جدی روی لثه را مسواک بزنید و از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده کنید

    2. سلام ببخشید دخالت میکنم
      اما شما اصلا نه مسواک بزن نه نخ دندان مصرف کن اصلا بهش کار نداشته باش در اثر بد انجام دادن نخ دندان لثه دچار آبسه ظریف میشه که باعث میشه هی باهش ور بریم و اونو تبدیل به آبسه لادنتور میشه و التهاب میکنه سعی کنن بهش فشار وارد نکنی و با زبون بهش ضربه نزن و مقدار لقی رو مدام اندازه نگیر چند روز دیگه خوب میشه …نخ دندان نکشیدن خیلی بهتره تا اصولی انجام ندیم چون آسیب بدی میزنه

  7. سلام خسته نباشید
    من ۱۷ساله هستم دندون جلوی دهنم از بالا به عصب رسیده هفته دیگه قراره درست کنم الان لق شده میخواستم بپرسم که بعد عصب کشی آیا دندونم سفت میشه بعدش؟

    1. سلام . باید علت لقی دندان شما مشخص شود اگر که به علت عفونت دندان باشد بله به احتمال زیاد بعد از عصب کشی دندان سفت میشود.

      1. بله عفونت داره ریشه ی دندونم
        با چی رفع میشه این عفونت؟با دارو رفع میشه؟
        آخه رفتم پیش یه دندوپزشک گفتش که اگه با عصب کشی رفع نشد باید جراحی بشه.
        باز رفتم پیش یه دندوپزشک دیگه قرص چرک خشک کن داد گفت اینا رو بخوری عفونت رفع میشه😶من الان نمیدونم حرف کدومو قبول کنم

        1. همزمان با مصرف آنتی بیوتیک دندان را باید عصب کشی هم بکنید

    2. سلام
      من ۱۹ سال دارم دندونام هم تا به حال خراب نشدن و کاملا سالم بودن ولی امروز ظهر حس کردم دندون آخریم یک مقدار خیلی کم لق شده
      به نظرتون درست میشه یا باید به دکتر مراجعه کنم؟

      1. سلام . اگر که لق شده است حتما مراجعه کنید تا دندانتان را از دست ندهید.

    3. سلام ببخشید دخالت میکنم
      اصلا اگر دندان شما عفونت داشته باشه دست زدن به اون دندان اصلا کار درستی نیست تا زمانی که عفونت برطرف بشه اگر عفونت داشته باشید باعث ورم میشه و در اثر کم و زیاد شدن ورم لثه نمیتونه به سرعت ورم عفونت خودشو تطبیق بده و جا باز میکنه اصلا خلال دندان و نخ مصرف نکن تا پایان عفونت صبر کن و قتی لثه جمع شد بعد اقدام به کشیدن عصب کن و اگر لثه شما تحلیل رفته ماساژ لثه انجام دهید

  8. سلام
    حدود دو هفتس دندونام لق شدن و ردیف بالا بیشتر و گزگز و درد دارن
    و لثه‌ی پشت دوتا دندون بالا جلوییم حس میکنم متورم شده و دکتر یه دهانشویه فقط داد ولی درد و تورمش هنوز هست و بیشتر شده
    صبر کنم با همین دهانشویه لقی دندونام بهتر میشه یا برم پیش یه دکتر دیگه؟!به جرم گیری و عصب کشی نیاز هست؟

    1. سلام . همینطور بدون معاینه نمیتوان نظر داد . لطفا مراجعه حضوری نمایید.

  9. سلام من۲۴سالمه اواخر درمانه ارتودنسیم هست تقریبا دوماه دیگه تموم میشه احساس میکنم دندون دو از فک بالا لق شده،دندونم سالمه سیاه نیست،لثمم التهاب نداره.ماه پیش جرم گیری هم کردم.امکان داره که بیوفته؟؟؟؟اگه بیوفته چون سالمه نمیشه همین دندون خودمو ایمپلنت کنن برام که هزینشم کمترشه؟
    ممنون میشم جواب بدید از غصه دارم هلاک میشم

    1. سلام . در طول درمان ارتودنسی بعضی از دندانها که در حال حرکت و جابجایی هستند لق میشوند . معمولا ارتودنتیست چند ماه بعد از اینکه حرکات تمام شد و به حالت درست رسید براکتها و سیم ها را در دهان حفظ میکند تا دوباره دندانها و استخوان نگاهدارنده شان سفت شوند . بنابراین نگران نباشید .

    2. سلام من ۱۵ سالمه و تقریباً همه دندان های جلو ام بالا و پایین داعمی است و اما امروز که بیدار شدم دندان بالا سمت چت یکم لق شده چه میشه کرد

      1. سلام . جهت پیدا کردن علت مراجعه حضوری نمایید.

  10. سلام من ۱۶ سالمه به یکی از دندون های پایین ام به نظر کمی لق شده اگه بی افته دوباره رشت میکنه؟

    1. سلام . تحمل درد را دارید خودتان بکشید . در غیر اینصورت دندانپزشکان در خدمت شما هستند.

  11. سلام دکتر
    من امروز با دندان های بالایی ام بر دندان پایینی یکم فشار اوردم و دندان پایینی ام یکم تکان خورد و لق شده ایا میتوان درستش کرد؟

    1. سلام . امکان دارد که نیاز به ثابت کردن داشته باشد . در صورت تمایل با کلینیک تماس بگیرید .

      1. سلام ببخشید مه دندان هایمه ارتودنستی کردم حالا کم فکر میکنم فک بالا دندان هایم لق شده نمیفامم چی کنم داکتر گفت نشده اما احساس میکنم آیا دوباره بیره سفت میکنه خوده😭لطفا کمکم کنید

        1. سلام . بعد از ارتودنسی دندانها کمی لق میشوند که بعد از چند ماه بتدیج سفت میگردند . در صورتیکه شک دارید جهت معاینه دقیق به کلینیک ما مراجعه نمایید

      2. سلام،من دو سه روز پیش دندون عقل بالا و پایین سمت راستم رو کشیدم. حالا حس میکنم دندون کناری بالا لق شده.

        1. سلام . نگران نباشید یک ماه صبر کنید و غذای نرم بخورید . از سمت دیگر در این مدت بجوید . اگر سفت نشد نیاز به بررسی بیشتر دارد.

      3. سلام وقت به خیز ببخشید من این حدود 3و4روزه دندانم رو زور میدادم روبه عقب دو دندان جلو بالا منظورمه الا هردوتاشون لق شدن سمت راستی گزگز میکنه و با زبان هلش میدم یک تکان ریزی میخوره 15سالمه چیکار کنم خودش خوب میشه؟

      4. من الان سه هفته اس که جراحی لثه کردم چهارتا دندون بالاییم رو و سه تاش عصب نداره و میخوام عصب اون یکی دندونمم بکشم واسه روکش اما دندون بالا سمت راست شماره یکم هم حس میکنم خیلی کم لقه هم اینک این دندون بخیه اش یه هفته ای باز شد با اینک باید دو هفته میشد و بقیه رو بعد دو هفته کشیدم و حتی لثه اش مثل بقیه ترمیم نشده بعد از سه هفته و چند روز و حتی الان باز ی دکتر دیگ رفتم بهم آموکسی و مترونیدازول و ژلوفن داد من بیشتر از عفونت نگران لقی دندونمم چیکار کنم ؟

        1. سلام . متاسفانه بدون معاینه حضوری و داشتن رادیوگرافی نمی توان نظر داد.

  12. سلام
    من ۱۴ سالمه و دندون ۴ من لق شده نمیدونم چرا
    دندون داعمی من هست
    لطفا درمانش رو بگید چون من قبلا از یه دندون پزشک شنیده بودم که خودش درست میشه آیا میتونه به خاطر کوچک بودن فکم باشه الان واقعا ترسیدم
    البته خیلی هم لق نیست ولی با اینکه سالمه وقتی یه چیز سفت میخورم درد میگیره
    چون زیاد لق نشده راه درمان هم داره؟

    1. سلام . اول باید علت مشخص شود . دوم باید مدتی آنرا ثابت کرد تا خودش را بگیرد . لازم است مراجعه نمایید .

      1. سلام من ۲۳ سالمه دندون شماره یکم که یک سال پیش پر کرده بودم و کامپوزیت کردم ۳ الی ۴ روز درد میکنه و عفونت کرده و لق شده باید چیکار کنم نمیخوام به هیج وجه دندون مو ا دست بدم دندونم کاملا سالمه

  13. سلام من چند روزه احساس میکنم پشت دندان های جلو یه چیزی هست حالت جرم متخصص هم رفتم گفته مشکلی نیست جرم گیری هم کردم باز هم همینطور علت چیه؟

  14. سلام یکی از دندونای وسطی فک بالام ضربه دیده و خیلی کم لق شده ولی درد میکنه و به لمس حساس شده بنظرتون خود به خود سفت میشه؟
    ممنون

    1. سلام . لازم است که جهت اقدامات ضروری مراجعه نمایید.

  15. سلام من 34 سالمه غذا خوردم یه برنج خشک شده اومد زیر دندن جلوم بعدشم نخ دندون زدم حالا دندونم احساس میکنم لق شده با کوچکترین فشارم درد میگیره چیکار کنم

    1. سلام .باید برای مدتی روی این دندان فشاری وارد نگردد . در ضمن بهتر است معاینه حضوری شوید.

  16. سلام . من دندون جلوییم یه کمی تیر میکشه . به نظرتون لق شده؟؟ ضرب دیده ولی اونجوری نه که خون بیاد یا خیلی بد باشه. فقط یه کمی تیر کشید. لطفا بگید ممنون میشم

    1. سلام . لق شدن را که خودتان بهتر می توانید تشخیص دهید .

      1. سلام .جهت بررسی دقیق با رادیوگرافی به دندانپزشک مراجعه کنید.

  17. سلام من۳۶سالمه دندانهای جلو لثه خورده شده و دندانها لق شده و با دست لقی دندان کامل مشهوده این مورد صبحها بیشتر میشه فک پایین جلو تر از فک بالاست مسواک فقط شبها میزنم ممنون میشم راهنمایی کنید و اگه با دهان شو برطرف میشه و لثه ترمیم میشه نوع دهان شو معرفی کنید

    1. سلام . بدین صورت نمی توان نظر داد ولی خیر با دهانشویه خوب نمی شود و باید اقدام عملی بوسیله دندانپزشک صورت گیرد . در صورت تمایل برای مراجعه تماس بگیرید .

    2. سلام . مشکل شما حل شد؟؟ آخه منم دقیقا همین مشکل رو دارم و خیلی از کشیدنشون میترسم
      میترسم بی حس نشن 😭

  18. سلام وقتتون بخیر
    من دیروز دوتا دندون عقل نهفته کشیدم حالا یه مقدار کم احساس لقی در دندان های جلو احساس میکنم
    طبیعیه یا باید معاینه بشم؟
    ممنونم

    1. سلام . در دندانهای جلو طبیعی نیست و نیاز است که معاینه شوید .

  19. سلام خسته نباشید ببخشید من دندون ۲ م مدتیه لق بود امروز عکس گرفتم ریشه ش نسبت بقیه دندونام خیلی کم بود حتی دکتر گفت نمیشه نگه ش داشت و باید کشیدش..احتمال داره اگر بکشمش دندونام بهم نزدیک بشن و جاش پر بشه؟؟؟ ۲۲ سالمه..امکان کاشت دندون هم برام وجود نداره

    1. سلام . خیر فضا بسته نمی شود و لازم است به یکی از روش های کاشت دندان مثل : ایمپلنت – بریج دندان – مریلند بریج – بریج کامپوزیتی -… این فضا را پر کنید . در صورت تمایل با مطب 02122023658 تماس حاصل نمایید .

  20. من امروز گوشی تلفن محکم با دندونم برخورد کرد و ضرب دید در حدی که لثم کلا زخم شد و چند ساعت خونریزی داشتم الان احساس میکنم لق شده واقعا نمیدونم میشه راهنماییم کنید چیکار کنم

    1. سلام . تا چند روز صبر کنید . بهتر نشد به دندانپزشکی مراجعه کنید.

  21. سلام من 15 سالمه دندان 5 فک پایینم بعد از غذا خوردن یکم لق شد فکر کردم اشتباه می کنم و الان ازش مدتی گذشته حدودا 1 ماه و این لقی یکمی بیشتر شده یادمم نمیاد تا به حال این دندان افتاده باشه امکان داره این دندان شیری باشه که افتاده

    1. البته باید اضافه‌ کنم تمام دندون های من دیر افتادن زمانی که بیشتر هم سن های من نصف دندون های شیریشون ریخته بود من اولین دندونم افتاد

      1. سلام . احتمالا دندان شیری شما بوده که افتاده است . در صورت تمایل یک عکس از داخل دهانتان بگیرید و به واتساپ مطب ارسال کنید.

        1. سلام وقت بخیر
          یک مدت از پلاک استفاده میکردم که یکی از دندونام در اومد و بعد از یه مدت لق شد و کار رو لغو کردن که دندانم درست شه و بعد چند سال که ارتودنسی کردم الان بعد از چند روز همان دندان لق شده است ، به علت ارتودنسی هستش یا خیر؟!

          1. سلام بدون دیدن مورد نمی توان نظر داد.

  22. سلام من15 سالمه چند وقت پیش وقتی غذا می خوردم دندان 5 از فک پایینم یکمی لق شد بهش اهمیت ندادم تا اینکه 1 یا 2 ماه گذشت و این لقی بیشتر شده امکان داره این دندون شیری باشه که تازه قراره بیوفته آخه تا الان یادم نمیاد کشیده باشمش

    1. سلام . این دندان نیش شیری است . نگران نباشید میافتد جایش دندان دائمی در میآید.

  23. سلام ببخشید من 15 سالم هست یکی از دندان های داعمی حدود 2 ماه پیش یکم لق شد گفتم شاید سفت شود که سفت نشد چکار کنم

    1. سلام . جهت بررسی و معاینه حضوری لازم است مراجعه نمایید.

      1. سلام من دندون یکی مونده به آخرم چندسال پیش عصب کشی کردم و الان با بدنه دندونم از موادی که داخل دندونم پرکرده جدا شده و شکسته میخواستم بدونم قابل ترمیم هست یا نه البته قسمت جدا شده هنوز در لثه هام قرار داره

        1. سلام . احتمال دارد که بتوان ترمیم کرد . در صورت تمایل با کلینیک تماس بگیرید.

  24. سلام من ۱۵ سالمه، دندونای من حدود یک سال پیش لقی پیدا کردن (تقریبا همه دندونا مخصوصا جلوییا، بالا و پایین)
    االان دو روزه ک دندونام کمی لق شده و خیلی درد دارم(دندونای بالا و پایین جلو) ب صورت یکدست درد دارن میشه راهنمایی کنین دلیلش چیه یا باید چیکار بکنم تا درست بش؟ خیلی ترسیدم، یعنی ممکنه همه دندونام بیفتند؟؟

    1. سلام . لازم است که سریعا معاینه شوید . در صورت تمایل با کلینیک هماهنگ کنید .

  25. سلام من 15 سالمه و دندون چهارمی از عقب فک پایینم نیاز ب عصب کشی داشت ولی دکتری ک پیشش رفتم گفت نیاز نداره الان کاملا لق هس و از وسط ب دو نیم تقسیم شده نصف دندونم افتاد ک درد نداشت ولی نصف دیگر دندونم درد می‌کنه و کاملا لق هست و طوری هست ک زبونم بهش میخوره درد میگیره و می‌دونم ک دندون دائمی هس باید چ کنم

    1. سلام . بدون رادیوگرافی و معاینه حضوری نمیتوان نظر داد . در صورت تمایل با کلینیک تماس بگیرید.

  26. سلام من ۴۵ سالمه تحلیل لثه دارم اما هیچ التهاب و قرمزی یا خونریزی ندارم دکترم گفته باید جراحی لثه کنم و چند تا از دندونای سالمم باید کشیده بشه چون لق شدن اما من نه دردی دارم ونه لقی حس میکنم نمیدونم واقعا باید بکشم دندونام رو چون قراره خودش ایمپلنت کنه آیا این کار رو بکنم؟

    1. سلام . بدون رادیوگرافی دندان و معاینه حضوری نمی توان نظر داد. در صورت تمایل با 02122023658 یا واتساپ 09211442483 تماس بگیرید.

      1. سلام من 13 سالمه
        من دندون جلوییم ترک خورده و اینکه دندون ترک خوردم دیده نمیشه ولی وقتی که زیر نور میبرمش ترک خوردش دیده میشه
        ممکنه بشکنه؟
        درمانی براش هست؟
        و همین دندونی که ترک خورده رو حس میکنم لقه ممکنه بیفته؟

        1. سلام . لازم است که بصورت حضوری معاینه و بررسی دقیق شود .

  27. سلام. ۵۰سالمه سه تا از دندان های فک پایین وبین دوتانیش لق شده لثه تحلیل رفته چه کاری میشه کرد واگر ایمپلنت نیاز باشه هزینه اش؟

  28. سلام من ۲۰ سالمه یه دوروز پیش یهو تو دهنم حس کردم مزه خون میاد بعد یکم خون اومد بعد سریع قط شد بند اومد هنگام غذا یکمی درد داشت الان بعد از دوروز حس میکنم یکمی لق شده خیلی کم لقیش نمیدونم کاری کنم یا احتیاج نیس

    1. سلام . حتما لازم است که جهت بررسی دقیق و معاینه مراجعه نمایید .

  29. سلام ببخشید من۱۸ سالمه دندونام همشون یک دست نیستن دیشب هیچکدوم از دندونام لق نبول اما امروز که بیدار شدم یکی از دندونام جلوییم لق شده نمیدونم چرا اگه میشه راهنمایی کنید

    1. سلام . بدون معاینه نمی توان نظر داد . در صورت تمایل وقت معاینه از کلینیک بگیرید .

    1. سلام . با دندانپزشک معالجتان صحبت کنید ممکن است نیروی بیشتر از حد به دندان شما وارد شده باشد .

  30. سلام من ارتودنسی ارتودنسی کردم فک پایینم دندونی که کش میندازم لق شده ممکنه بیوفته ؟

  31. باسلام
    ببخشید من دندونم رو عصب کشی کردم دندون یکی مانده به آسیاب ردیف بالا..دکتر باند گذاشت توی دندانم و گفت ده روز دیگه بیا براتا برات پرش کنم حواسم نبود باهاش غذا خوردم چند روز بعد از عصب کشی و مقداری از اون مواد داخل دندان ریخت بیرون و یکمی از دندان شکست والان یک طرف دندان کامل ول کرده و لق شده آیا میشه پر بشه یا باید بکشمش..چون دکتر گفته بود ده روز دیگه و فقط پانسمان توش بود الان بنظرتون اون ماده پرکردن رو بزنه توی دندون این لقی دندون درست میشه؟چون از قسمت نمای دهانم لق شده نه از اطراف..یعنی از روبرو ول کرده چیکار کنم راهش چیه؟

    1. سلام . بستگی دارد که تا چه عمقی از ریشه شکسته باشد . به دندانپزشکتان مراجعه کنید و از ایشان نظر بگیرید.

    2. من ۱۷ سالمه ۳ روزه که دندان هفتمم دوم از ردیف بالا چپ حس لقی داره ولی لق نیست هیچ مشکلی نداشتم دندان قورچه نمیکنم فقط وقتی خوابم بعضی اوقات بی اراده فک هایم به هم ضربه میزنن اصلا جا به جا نمیشه ولی داره اذیت میکنه وقتی حرف میزنم هم حس لقی دندانم رو متوجه میشم کلا حس لقی داره لطفا جوار بدین

  32. سلام.من 42 سالمه دندان جلوی من مدتی پیش ازانتهای آن که به لثه متصل میباشد کمی سیاه شدومتاسفانه بیتوجهی بنده باعث شداز دیروزنصف آن ازلثه جداشده وحدودا 40/50 درصد دندان لق شده است باتوجه ب اینکه نمیتوانم غذابخورم وخیلی اذیت میشوم برای سفت شدنش میتوان کاری کرد یا امیدی نیست.نهایت تشکر را دارم.

    1. سلام . به احتمال زیاد می توان دندان را حفظ و درست کرد . نظر قطعی را بعد از معاینه می توان داد.

  33. سلام خسته نباشید ببخشید من دندان نونزدهم را کشیدم و دندان بیستمم لق شده من این دندان را قبلا اعصابکشی کردم و پرکردم میشه بپرسم چیکار باید بکنم تا لقیش برطرف بشه

    1. سلام . لطفا رادیوگرافی از دندانتان را به شماره واتساپ کلینیک ارسال نمایید.

  34. سلام من ۱۸ سالمه و یکی از دندان های جلو بالا کمی لق شده و هیچ احساسیم نداره نه درد و چیز دیگه ای فقط کمی جلو عقب میشه راه حل برای درمانش هست آیا

    1. سلام. دندان شما نیاز به بررسی دقیق تر و رادیوگرافی دارد .به احتمال زیاد قابل درمان است.

  35. با سلام خدمت شما دکتر عزیز
    خواهش میکنم راهنماییم کن
    من ۱۵ سالمه امروز صبح بلند شدم دیدم یکی از دندونای وسط بالا وقتی بهش دست میزنم درد میکنه
    اول فکر کردم طبیعیه بعد که کمی دست زدم دیدم لق هست ولی خیلی کم به طوری که به سختی احساس میشه بعد دیدم دندونای کناریش هم دارن یه ذره لق میزنن حتی دندونای نیش بالایی هم داشت لق میزد ولی خیلی کم لق میزد به طوری که احساس نمیشد
    این طبیعیه یا چیه؟؟ من واقعا دارم میترسم چون به دندونام خیلی اهمیت میدم

    1. سلام . طبیعی نیست و لازم است که حضورا معاینه شده و اقدام درمانی مناسب انجام گیرد .

  36. سلام من ۲۵ سالم هست.
    و دندون ۵ فک بالا که قبلا عصب کشی و پر کردم بعد از چند ماه کلا پر شدگی در اومد و الان چند روزم هست که لق شده و به شدت درد میکنه، با اینکه که قبلا عصب کشی شده .
    ایا من میتونم دوباره دندون لق شده رو پر کنم ؟
    در ضمن کنار دندونی هستش که ایمپلنت کردم

    1. سلام . بدون رادیوگرافی و معاینه حضوری نمی توان نظر داد . ولی احتمالا دندان را باید کشید و ایمپلنت کرد .

  37. سلام یکی از دندان های جلویی من درد دارد و موقیی که نوشیدنی سرد یا گرم میخورم دردش زیاد میشه . حالا امکان داره جاش یک دندان دیگه بکارن؟

    1. سلام . این دندان شما احتمالا پوسیده شده و نیاز به پرکردن دارد . یا در نهایت نیاز به عصب کشی . کشیدن و جایگزینی بعید است در این حالت مورد نیاز باشد.

  38. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب اقای دکتر

    اقای دکتر من 6 ماه پیش دندان آسیاب 6 سمت راست فک پایینم که نصف ان از بین رفته بود رو عصب کشی کردم به گونه ای که نصف بیشتر ان را امالگام تشکیل داده ، امروز که نگاه کردم دیدم که آمالگامی که دکتر دندانم را با آن پرکرده یک ذره لق شده است . ایا امکان دارد که دکتر مواد ان را خالی کرده و دوباره از نو پر کند یا دیگه به درد نمیخوره و باید اون دندان رو کشید؟

    با تشکر از توجه شما

    1. سلام . اگر لقی پرکردگی به علت پوسیدگی دندان باشد این پوسیدگی بر طرف و دوباره با مواد خوب باید پر شود . در مابقی موارد علت با رادیوگرافی تشخیصی باید بررسی گردد.

  39. سلام بنده دندان ۶و۵ بالا را ۲سال پیش عصب کشی کردم و الان موقع جویدن درد میکنه. عکس رادیوگرافی عفونت کنار ریشه دندان ها را نشان داد. چکار باید کنم؟ ممنون

    1. سلام . با کلینیک تماس بگیرید و وقت مشاوره حضوری بگیرید . بدون دیدن رادیوگرافی نمی توان نظر داد.

  40. سلام من ۱۷سالمه و دندان های از جلو ردیف پایینی و جلویی همینطور لقی داره یعنی با زبون به راحتی قابل حس شدن هستند ولی دندان ها سالمند هم ردیف جلو و پایین همشون این مشکل دارن مشمل از چیست؟!

  41. سلام جناب دکتر خوب هستید
    ببخشید مزاحم شدم
    دکتر من ۱۵ سالمه در فک بالا جلو دوتا دندان نیش دراوردمکه روی دوتا دندان درومده هم سمت راست و هم سمت چپ
    دندان نیش سمت راست رفته سر جاش ولی دندان سمت چپ نرفته و هنوز روی دوتا دندان قرار دارد
    حالا دندان شماره 4 پشت دندان نیش از وسط تغریبا ۱/۴ دندان شکسته الان یک لحظه گز گز کرد در حد ۱۰ ثانیه و قطع شد
    الان استرس گرفتم همش بهش دست میزنم زبون میزنم و فکر میکنم که خیلی کم لق شده
    ولی نمیدونم و مطمئن نیستم مادرم دست زد میگه لق نشده اشتباه میکنی
    باز خودم مطمئن نیستم
    بنظرتون چیکار کنم الانم پنج شنبه اس و فردا جمعه
    یه راهی نشونم بدید
    ممنونم

    1. سلام .نگران نباشید تا شنبه اتفاقی نمی افتد . شنبه به دندانپزشک مراجعه نمایید.

  42. سلام من دوتا از دندونای بالاییمد دادم تراش بده تا روکش کنه بعد اینکه تراش دادن وقالب برداشتن البته یکیشونه که پوسیده بود عصب کشی کرده که الان لق شده اون یکیو که عصب کشی نشده بدجور درد می‌کنه چیکار باید بکنم

    1. سلام . از دندانپزشکتان بخواهید که بر روی آن پوشش یا روکش موقت بگذارد.

      1. سلام خسته نباشید
        ببخشید یه سوال داشتم
        من سه هفته پیش دندون نهانم رو که روی عصب فک پایین بود جراحی کردم لثم خوب شده ولی یکی از دندونام لق شده
        به دکترمم گفتم گفتن که 4ماه صبرکنم و غذایی سفت نخورم ولی خیلی استرس گرفتم
        بعضی موقع ها هم تیر می‌کشه
        میخواستم بدونم چیکار کنم زودتر سفت بشه ؟؟

  43. سلام من ۱۸ سالم هست ، ۴ دندان پایینم لق شده ، دندان های جلو ، دندان عقلم هم در امده ، بابت فشار ان ها امکان داره باشه؟

  44. سلام دکتر خسته نباشید من 16سالمه و دندانمو دو روزه عصب کشی کردم الان احساس لقی میکنم الان باید چیکار کنم الان چیکار بکنم

  45. سلام وقتتون بخیر
    بنده 16 سالمه و دندان فک بالایی قسمت جلو یکی از دندان هایم لق شد شده و درد میکنه
    محض اطلاع بگم بنده همان دندان را در چند سال اخیر عصب کشی کردم
    علت چه چیز هایی میتونه باشه و راه های درمان چیست؟؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین..

  46. بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.

  47. سلام دندونی که عصب کشی کردم یه بخشیش فکر میکنم لق شده آیا این دندون با روکش درست میشه؟ یا باید ایمپلنت بشه؟

    1. سلام، به احتمال زیاد بخشی از تاج شکسته که با درمان پست و روکش درست میشود.

  48. باسلام من دوتادندون جلو قسمت بالا خیلی وقته که لق شده میخواستم همه ی دندونام رو روکش کنم دکتر میگه دندون لق باید کشیده بشه میخوام نظرشمارا هم بدونم آیاروکش کردن دندان لق مشکل ایجادمیکنه

    1. سلام ، قطعا دندانی که به میزان زیادی لق شده است را نمی توان روکش کرد. چون سنگین تر شده و زودتر می افتد. معمولا بهتر است دندان لق را کشیده و با ایمپلنت جایگزین نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *