کشیدن دندان با/بدون بی حسی (خارج شدن دندان با حداقل درد و خونریزی)

 

کشیدن دندان بدون درد

کشیدن دندان هیچگاه یک روش درمانی خوشایند برای دندان درد کودکان یا بزرگسالان نبوده، اما امکان ساده تر کردن آن در بسیاری از موارد با کمک گرفتن از تکنولوژی لیزر وجود دارد. بسیاری از افراد ممکن است تجربه تلخ کشیدن دندان اضافی و فشار زیاد وارد شده به دهان و فک خود را در زمان کودکی یا نوجوانی به یاد داشته باشند و علاوه بر این در اکثر مواقع بعد از تحمل این فشار برای چند روز با درد و التهاب در محل دندان کشیده شده روبرو بودند. به هر حال روش ها و مراحل کشیدن دندان دیگر به صورت قبل نیست و کشیدن دندان کودکان بدون درد صورت می‌گیرد. عصب کشی دندان درمانی غیر قابل پیش بینی است و احتمال درد و عفونت بعد از عصب کشی و متعاقب آن کشیدن دندان وجود دارد.

[sv slug=”alert”]

اکثر لیزرهای مورد استفاده در کلینیک دکتر بزرگ و دکتر محمدی نژاد لیزرهای بافت نرم دایود هستند که فقط برای بریدن بافت لثه بسیار مناسب می باشند. برای درمان، متخصصان این کلینیک راحت ترین وضعیت را برای شما در نظر گرفته و به این ترتیب اکثر بیماران این کلینیک هیچ دردی را در هنگام کشیدن دندان خود احساس نمی کنند. بعضی از مزایای اصلی دندان کشیدن با کمک لیزر در این کلینیک به شرح زیر هستند:

  • کاهش قابل توجه درد در طول درمان
  • کاهش و حتی حذف نیاز به استفاده از مواد بی حسی
  • حداقل کردن خون ریزی و ورم در طول درمان
  • دقیق تر بودن این روش درمانی در مقایسه با روش های قدیمی
  • نگه داشتن بخش بیشتری از استخوان و بافت اطراف آن در طول درمان

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن های 02122027384 و 02122023658  تماس حاصل فرمایید.

[sv slug=”alert1″]

دلایل کشیدن دندان(دندان شیری،آسیاب)


دلایل کشیدن دندان(دندان شیری،آسیاب

با اینکه دندان‌های دائمی قرار است تا آخر عمر باقی بمانند، ولی به چند دلیل شاید کشیدن دندان‌ها ضروری باشد. یکی از دلایل بسیار مرسوم این است که دندان خیلی بد آسیب دیده است، به دلیل زخم یا پوسیدگی ، که باید ترمیم شود. دلایل دیگر عبارتند از:

دهانی با دندان‌های نامنظم

گاهی اوقات دندانپزشکان دندان‌ها را می‌کشند تا دهان را برای ارتودنسی آماده کنند. هدف ارتودنسی ردیف کردن دندان‌ها به حالت درستش است، که اگر دندان‌هایتان برای دهانتان بزرگ باشد امکانپذیر نیست. به علاوه اگر  به خاطر نبودن فضای کافی در دهان دندان نتواند از داخل لثه در بیاید، دندانپزشکتان ممکن است توصیه کند آن را بکشید.

عفونت

اگر پوسیدگی یا آسیب دندان  به پالپ  برسد- -که حاوی عصب‌ها و رگ‌های خونی است—باکتری داخل دهان می‌تواند وارد پالپ دندان شود، و منجر به عفونت شود. اغلب این حالت می‌تواند با عصب کشی دندان (RCT) اصلاح شود، ولی اگر عفونت آنقدر شدید باشد که آنتی‌بیوتیک‌ها  و RCT جواب ندهد، برای پیشگیری از گسترش عفونت نیاز به کشیدن دندان است.

خطر عفونت

اگر سیستم ایمنی‌تان ضعیف شده است( برای مثال شیمی درمانی می‌کنید یا پیوند عضو دارید)، حتی خطر عفونت در یک دندان ممکن است دلیل کافی برای کشیدن آن باشد.

بیماری در اطراف دندان‌ها (لثه)

اگر بیماری در اطراف دندان‌ها—عفونت در  بافت‌ها و استخوان‌هایی که دندان‌ها محاصره و حمایت می‌ کنند—سبب شل شدن دندان‌ها شود، شاید نیاز باشد دندان یا دندان‌ها بکشید.

قبل از کشیدن دندان به دندانپزشکتان چه بگویید؟


قبل از کشیدن دندان به دندانپزشکتان چه بگویید

با اینکه معمولا کشیدن دندان بی‌خطر است، این عمل می‌تواند به باکتری‌ها اجازه دهد تا وارد جریان خون شوند. بافت لثه نیز در خطر عفونت است. اگر بیماری دارید که شما در معرض ریسک بالای عفونت شدید قرار می‌دهد، شاید لازم باشد قبل از کشیدن دندان آنتی‌بیوتیک بخورید. قبل از کشیدن دندان ، اجازه دهید دندانپزشکتان تمام سوابق پزشکیتان را بداند، داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، و اگر هر کدام از موارد زیر را دارید:

  • دریچه‌ی قلب آسیب دیده یا مصنوعی
  • نقص قلبی مادرزادی
  • بیماری کبدی
  • مفصل مصنوعی مانند پلاتین باسن
  • سابقه‌ی داشتن التهاب باکتریایی قلب
  • دیابت

انواع کشیدن دندان


انواع کشیدن دندان

کشیدن دندان دو نوع اصلی دارد، ، کشیدن ساده، و کشیدن با جراحی. کشیدن ساده برای دندان‌هایی استفاده می‌شود که به راحتی دیده می‌شوند و در دسترس هستند، در عوض کشیدن با جراحی معمولا نیاز به شکاف در بافت مربوطه دارد تا به دندان دسترسی پیدا کرد و آن را کشید. هر دو نوع کشیدن دندان در اینجا به تفصیل شرح داده شده‌اند.

کشیدن ساده

کشیدن ساده‌ی دندان عبارت است از حذف دندانی که در دهان قابل مشاهده است. دندانپزشکان عمومی اغلب این عمل را در طی دوره‌ی آموزشیشان انجام می‌دهند، با  استفاده از بی‌حسی موضعی تا محل را بی‌حس کند و درد بیمار را کاهش دهد. لوازمی که دندان آسیب دیده را بلند کند و بخش قابل مشاهده‌ی دندان را بگیرد موردنیاز است مانند بالا برنده و انبرک دندانپزشکی. بالابرنده دندان را شل می‌کند و انبرک دندان را برای کشیدن می‌گیرد.

کشیدن دندان با جراحی

کشیدن دندان با جراحی، بیرون آوردن دندانی است که در دهان به راحتی قابل دسترس نیست. این حالت به این دلیل است که دندان‌ها کامل از لثه بیرون نیامده‌اند یا در زیر لثه شکسته‌اند.در این حالت باید شکافی در بافت مربوط به اطراف دندان ایجاد کرد تا برای کشیدن به آن دسترسی پیدا کرد. برای مثال بافت نرمی که دندان را می‌پوشاند ممکن است بلند کنند، یا مته یا برش استخوانی مورد نیاز باشد، تا بخشی از استخوان فک اطراف در زمان کشیدن با جراحی برداشته شود. در بیشتر موارد کشیدن دندان با جراحی ،نیاز است که دندان چند تکه شود تا بتواند بیرون آورده شود.با توجه به پیچیدگی کشیدن دندان با جراحی و دردی که عمل به همراه دارد، معمولا تحت بیهوشی کامل توسط متخصص دهان  و در یک  بیمارستان با خدمات دندانپزشکی  انجام می‌شود. با این حال در برخی موارد، شاید دندانپزشک عمومی عمل را انجام دهد.

کشیدن دندان با لیزر

کشیدن دندان با لیزر

لیزرهای دندان پزشکی به دو روش جهت بهبود فرآیند درمان و دستیابی به نتایج مناسب برای کشیدن دندان بدون درد استفاده می شوند. در گام اول، از لیزر برای جداسازی بافت های اطراف دندان و لق شدن دندان در استخوان استفاده می شود و به این ترتیب خارج کردن دندان از حفره با استفاده از یک ابزار دستی به سادگی امکان پذیر می شود. در ادامه هنگامی که دندان کشیده شد، از لیزر برای خنثی کردن هر گونه باکتری باقی مانده در حفره دندان، سوزاندن محل های خون ریزی اضافی، و تحریک درمانی رشد استخوان و بافت نرم سالم می توان استفاده کرد. این دو کاربرد در حقیقت نقش چشمگیر در درمان موفقیت آمیز بیمار داشته و در حوزه های زیر برای بیمار اثربخش و مفید هستند:

حفظ و نگهداری بیشتر ساختار استخوانی سالم:

کشیدن دندان با لیزر می تواند آسیب بسیار کمتری را برای استخوان فک در مقایسه با روش سنتی کشیدن دندان به همراه داشته و باعث شود آسیب کمتری به ساختار استخوانی وارد شود و بخش بیشتری از ساختار استخوانی سالم باقی بماند و در صورتیکه نیاز به ایمپلنت دندان باشد ، حفظ استخوان ها مزیت بزرگی است .

بهبود سریع تر:

کشیدن دندان با کمک لیزر خون ریزی کمتری دارد و در این حالت لخته خونی مورد نیاز در محل کشیدن دندان بهتر تشکیل می شود. علاوه بر این، در این روش احتمال تشکیل حفره خشک کاهش چشمگیر پیدا می کند.

کاهش ریسک عفونت باکتریایی:

توانایی منحصر به فرد لیزر در خنثی سازی باکتری های موجود در بخش های عمیق حفره دندان بطور خاص می تواند در زمان کشیدن دندان های دارای عفونت بسیار مفید باشد.

تحریک رشد بافت سالم:

امروزه با پیشرفت های انجام شده، لیزر درمانی به یکی از موارد پیشرفت مهم در ارتباط با رشد بافت نرم و سخت سالم در دهان تبدیل شده است. به این ترتیب استفاده از لیزر برای کشیدن دندان می تواند بطور خاص به تقویت و تسریع الصاق موفقیت آمیز پیوندهای استخوان و پروتز دندان کمک موثر کند.

کاهش دوره ریکاوری و ناراحتی های مربوط به آن:

در اکثر موارد، کشیدن دندان با لیزر به مدت زمان بسیار کمتر در مقایسه با روش سنتی کشیدن دندان نیاز دارد. در این حالت هر گونه نیاز به کشیدن، فشار دادن و تکان دادن دندان در استخوان فک به منظور خارج کردن آن از حفره دندان بطور قابل توجه کاهش پیدا می کند و حتی می تواند در برخی موارد کاملاً حذف شود.

کاهش درد:

وارد شدن آسیب کمتر به استخوان و بافت نرم اطراف آن به همراه کنترل بهتر رشد باکتری به معنی این است که خارج کردن دندان با لیزر اغلب آسیب کمتری به ساختارهای دندان وارد می کند و دوره بهبود سریع تر در مقایسه با زمانی دارد که از تکنیک های قدیمی برای کشیدن دندان بیمار استفاده می شود.

ایمنی بیشتر برای بیمارانی که در معرض خطر قرار دارند:

مطالعات متعدد انجام شده در این حوزه نشان می دهد کشیدن دندان در ارتودنسی با لیزر می تواند یک راهکار درمانی جایگزین برای بیمارانی باشد که با ریسک بالاتر ایجاد عفونت های شدید یا ایجاد استئو نکروز به دنبال عمل جراحی مواجه هستند. برای مثال از این بیماران می توان از افراد مبتلا به ایدز و نیز افرادی که در حال حاضر تحت درمان با داروهای ضد پوکی استخوان خوراکی یا تزریقی هستند، نام برد.

دندان‌های مصنوعی:

دندان‌هایی هستند که از مواد اکریلیک و فلزی ساخته شده و برای جایگزین کردن دندان‌های از بین رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجودی که دندان‌پزشکان سعی می‌کنند تا حد ممکن دندان‌های طبیعی فرد را حفظ کنند، حتی افرادی که از عادت‌های مناسب بهداشت دهان و دندان به‌طور منظم استفاده می‌کنند نیز ممکن است در برخی مراحل زندگی خود نیاز داشته باشند از کاشت دندان مصنوعی استفاده کنند.

در حقیقت دندان‌های از بین رفته نه تنها می‌تواند مشکلات گفتاری و نیز مشکلات خاص در ارتباط با وضعیت صحبت کردن ایجاد کند، همچنین می‌تواند تاثیرات احساسی بر وضعیت فرد داشته باشد. به این ترتیب صرف نظر از علت از دست دادن دندان‌ها، دندان متحرک می‌تواند از ایجاد این مشکلات جلوگیری کرده و با بازیابی اعتماد به نفس فرد، وضعیت ظاهری وی را نیز با حمایت بیشتر از نواحی گونه‌ها و لب‌ها ترمیم کند. امروزه از انواع مختلف دندان‌های مصنوعی با توجه به شرایط هر بیمار استفاده می‌شود که هزینه آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

معایب روش قدیمی کشیدن دندان


روش قدیمی کشیدن دندان به سه دلیل زیر می توانست دردناک باشد:

  • استخوان و بافت نرم آن می توانست بطور عمیق در نتیجه فعالیت های مربوط به شل کردن و اهرم کردن یک دندان به منظور خارج کردن آن از حفره با استفاده از ابزارهای قدیمی مثل انبر دست دچار آسیب شده و این شرایط باعث ایجاد دندان درد و التهاب و یا آبسه دندان  برای بیمار شود.
  • عفونت باکتریایی ایجاد شده در این حالت را نمی توان به سادگی از بخش های عمیق تر حفره دندان خارج کرد و این شرایط نیز می تواند باعث ایجاد عفونت دندان دردناک پس از کشیدن شود.
  • بافت نرم و جریان خون در حفره دندان و اطراف آن ممکن است به خاطر آسیب وارد شده در نتیجه کشیدن دندان عقل دچار مشکل شده و به این ترتیب یک لخته خونی نامناسب و یک حفره خشک دردناک برای بیمار ایجاد شود. اگر دندانپزشک بر این عقیده باشد که شما باید دندان عقل نهفته خود را بکشید، احتمالاً نیاز به مراجعه به یک جراح دندان (پزشکی که برای انجام جراحی‌های لثه‌ها و دندان‌ها آموزش دیده‌است) خواهید داشت تا ارزیابی‌های لازم را انجام دهد. برخی از مردم هرگز مشکلی با دندان عقل خود نخواهند داشت و نیازی به جراحی دندان عقل نهفته ندارند و در برخی دیگر حتی این دندان تشکیل نمی‌شود.

به هر حال، خبر خوب درباره کشیدن دندان دائمی در دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان با لیزر این است که ریسک مشاهده سه حالت بالا را می توان با استفاده از لیزر حداقل کرده یا حتی در برخی موارد حذف نمود.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان


مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان

دندانپزشک فورا بعد از کشیدن دندان، پانسمان روی آن ناحیه می‌گذارد تا گاز بگیرید. این حالت به جراحت فشار وارد می‌کند و به لخته شدن خون کمک می‌کند. جراحت داخل دهان معمولا بیشتر از یکبار خونریزی می‌کند، و بزاق از دلمه بستن زخم جلوگیری می‌کند. فشار بر روی جراحت لازم است تا به شکل گیری لخته و کاهش خونریزی کمک کند. لخته تا زمانیکه فرد  بهبود پیدا کند از استخوان محافظت می‌کند. هدف اصلی در چند ساعت و چند روز بعد از جراحی ، این است که مزاحم این لخته نشوید.

ساعات اول                              

به آرامی ولی محکم  پانسمانی را که روی ناحیه‌ ی جراحی شده قرار داده شده ،گاز بگیرید و مطمئن باشید که در جایش باقی می‌ماند. تا چند ساعت اول آنها را عوض نکنید، مگر اینکه خونریزی کنترل نشده بود. بعد از یک ساعت پانسمان باید به آرامی برداشته شود. اگر خونریزی شدید ادامه داشت، گاز جدید روی محل جراحی قرار داده و نیم ساعت دیگر فشار دهید. سپس در صورت لزوم باید گاز عوض شود.(معمولا هر 30 تا 45 دقیقه). بهتر است گاز را  زیر شیر آب مرطوب کنید و برای جایگیری بهتر به نرمی آنرا پف کنید.

مراقبت‌ها ی عملی

مزاحم محل دندان کشیده شده در همانروز نشوید.  به شدت آنرا آب نکشید یا با هیچ وسیله‌ای با آن ور نروید. دندان‌هایتان را به آرامی بشویید.

بهداشت دهان

باید دهانتان را تمیز نگه دارید. باید در شب جراحی دندان‌هایتان را مسواک بزنید، ولی اطراف ناحیه‌ی دندان کشیده را به آرامی بشویید. اگر خونریزی اندکی دارید، شستشو با آب نمک را 24 ساعت بعد از جراحی شروع کنید.( یک قاشق غذاخوری نمک با 200 گرم آب.) به آرامی قرقره کنید و آب را داخل سینک بریزید. دو تا سه بار در روز باید قرقره کنید، به خصوص بعد از غذا خوردن. بعد از جراحی بهداشت دهان عادیتان را در اسرع وقت از سر بگیرید.

فعالیت‌ها

بعد از کشیدن دندان فعالیتی که در روز اول باید انجام دهید نشستن روی مبل یا دراز کشیدن است. خم شدن، بلند کردن اجسام، یا فعالیت‌های شدید موجب افزایش خونریزی لثه ، تورم و درد می‌شود. تا 3-4 روز بعد از جراحی باید از ورزش کردن خودداری کنید.

بادکردن

بادکردگی بعد از کشیدن دندان امری طبیعی است و تا دو تا سه روز بعد از جراحی به حد نهاییش نمی‌رسد. می‌توان با استفاده از کیسه‌ آب یخ، آیس پک یا کیسه‌ی نخود یخزده ی پیچیده شده داخل حوله و گذاشتن آن به روی گونه ی مجاور دندان کشیده شده ، بادکردگی را کمتر کرد. در 24 ساعت اول بعد از جراحی باید 20 دقیقه گذاشته شده و سپس 20 دقیقه برداشته شود. اگر برای کنترل باد کردگی برایتان دارو تجویز شده، مراقب باشید که آن را به درستی مصرف کنید.

حفره‌های خشک

اگر لخته‌ی خون شل شود یا از جایش در بیاید، حفره‌ی خشک پدید می‌اید و استخوان نمایان می‌شود. حفره‌های خشک ممکن است چند روز بای بمانند و سبب آزار شدید و گاهی درد گوش شوند.

رژیم غذایی

هر غذای مغذی که می‌تواند به آرامشتان کمک کند، بخورید. از غذاهای خیلی داغ بپرهیزید. تا چند روز بعد از کشیدن دندان از نی استفاده نکنید.  گاهی توصیه می‌شود، ولی واقعا نیاز نیست که در روز اول مایعات یا غذاهای پوره شده (سوپ، پودینگ، ماست، میلک‌شیک و….) بخورید. بهتر است از خوردن غذاهایی نظیر برنج، غلات، تخم آفتابگردان، پاپ‌کورن و …خودداری کنید، زیرا داخ حفره‌ها گیر می‌کنند. تا چند روز بعد معمولا می‌توانید سراغ غذاهای جامد بروید.

آیا کشیدن دندان در دوران بارداری بی‌خطر است؟


آیا کشیدن دندان در دوران بارداری بی‌خطر است

دندانپزشکان یا جراحان دهان از کشیدن دندان در دوران بارداری خودداری می‌کنند مگر اینکه مورد ضروری باشد. به این دلیل که کشیدن دندان در دوره‌ی بارداری می‌تواند منجر به درد شدید شود که بدن را به استرس مبتلا می‌کند. این حالت می‌تواند برای کودک در حال رشد مضر باشد. اگرچه در صورت عفونت یا التهاب لثه، که آنها هم به بچه ضرر می‌رسانند، کشیدن اضطراری دندان بررسی می‌شود.

هزینه کشیدن دندان

معمولاً هر چه کشیدن دندان سخت تر باشد، قیمت کشیدن دندان نیز بیشتر است. به هر حال بسیاری از موسسات ارائه دهنده خدمات بیمه هزینه کشیدن دندان را در زمانی که انجام آن از نظر درمانی لازم باشد، پوشش می دهند. اما اگر کشیدن دندان برای اهداف زیبایی انجام شود، معمولاً هزینه درمان تحت پوشش بیمه نیست.هزینه کشیدن دندان پس از معاینه اولیه در کلینیک ما به اطلاع شما خواهد رسید. دندان مصنوعی جایگزینی متحرک یا ثابت برای دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود که از پلاستیک یا فلز و به صورت سفارشی تهیه می‌شود تا به خوبی روی لثه‌ها قرار بگیرد. از دندان مصنوعی کامل در صورت از دست دادن تمام دندان‌ها و از دندان مصنوعی تکه‌ای در صورت باقی بودن چند دندان استفاده می‌شود.

نتیجه گیری


کشیدن دندان همیشه یک روش درمانی ساده نبوده است و لازم است درباره تمام انتخاب ها و عوارض بالقوه این روش درمانی با دندان پزشک قبل از تصمیم گیری نهایی درباره نحوه کشیدن دندان، جلو و عقب بودن فک صحبت شود. به هر حال کشیدن دندان با کمک لیزر شاید بهترین انتخاب برای انجام این کار باشد، اما در رابطه با نحوه کشیدن دندان فاکتورهای متعدد نقش تعیین کننده دارند.بعضی از انواع خاص کشیدن دندان ممکن است هنوز با استفاده از تکنیک های سنتی با کیفیت بهتر انجام شود یا برای انجام بعضی از این درمان ها احتمالاً نیاز به معرفی بیمار به یک جراح دهان وجود داشته باشد.

در این حالت وضعیت سلامتی بیمار و شرایط خاص دندان نقش تعیین کننده در انتخاب بهترین روش درمانی جهت بهبود و ریکاوری سریع پس از درمان دارد.به این منظور همواره به بیماران توصیه می شود برای ایجاد احساس راحتی و کسب اطلاعات لازم، همه سوال های خود را درباره انتخاب های درمانی و مزایا و معایب مربوط به هر یک از آنها از دندان پزشک خود بپرسند.

نبود فضای کافی

چنانچه فضای کافی در قوس دندانی وجود نداشته باشد،طی مراحل کشیدن دندان به احتمال زیاد ضرورت خواهد یافت. به هم فشردگی یا ازدحام گاهی آن‌قدر شدید است که تمام دندان‌ها در قوس جا نمی‌شوند و بنابراین دندان کشیدن ضرروت بیشتری می‌یابد.

به علاوه گاهی علی‌رغم آن که به کمک ارتودنسی امکان جای دادن و مرتب کردن تمام دندان‌ها در قوس دندانی وجود دارد، اما احتمال دارد نگه داشتن تمام دندان‌ها به پایداری دندان‌ها، بافت لثه یا زیبایی دندان‌ها یا بافت نرم آسیب ‌بزند؛ برای مثال در صورت از پایین جلو بودن دندان‌های پیشین و حالت قیفی داشتن دندان‌های پیشین، بیشتر رو به جلو راندن آنها برای جای گرفتن در فضای تنگ موجود تنها بدشکلی را شدیدتر خواهد کرد و نیاز به کشیدن دندان برای ارتودنسی وجود دارد . ضمناً این موضوع اثبات شده است که بیش از حد رو به جلو راندن دندان‌ها احتمال بازگشت به حالت اولیه را افزایش خواهد داد و در نهایت نتیجه‌ای ناخوشایند و نازیبا به دست خواهد آمد.

 

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

یک پاسخ

  1. دوستان واقعا حواستون باشه پیش دکتر خوب برید. حتی دندون کشیدنم اگه طرف دکتر نباشه ممکنه به کشتن بده ادمو.
    ما که توی اراک رفتیم پیش دکتر نعمت بی گناه دندون عقل کشیدیم، برامون آنتی بیوتیک ننوشت کلا عفونت کرد، بلایی دو هفته به سرمون اومد که نپرس. مثلا متخصص فک هم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *