Dencare

اصلاح و بستن فاصله بین دندان با/بدون ارتودنسی

fas

هنگامی که به یک طرح لبخند دندان کامل فکر می‌کنید، آیا یک مجموعه دندان صاف و سفید را در ذهن خود تصور می‌نمایید؟ در یک دنیای کامل و بی‌نقص، دندان ‌های همه افراد می‌بایست صاف و سفید باشند و همه ما بطور عادی با افرادی در طول روز مواجه می‌شویم که از این شرایط به صورت مادرزادی برخوردار بوده و هیچ‌گاه از بریس‌های ارتودنسی دندان استفاده نکرده‌اند. به هر حال در دنیای واقعی، برای بسیاری کودکان و افراد بزرگسال عادی است که فاصله بین دندان جلوی دهان آنها وجود داشته باشد و در اکثر موارد این فاصله بین دو دندان جلو بر روی فک بالا مشاهده می‌شود. بستن فاصله بین دندان در دندان ‌هایی که اوربایت هستند دندان‌ های بالایی روی دندان ‌های پایینی را می‌پوشانند؛

به عبارت دیگر، دندان‌های بالایی جلو آمده و روی دندان‌های پایینی را می‌پوشانند که می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات شود؛ البته این مشکلات اثری بر سلامت فرد ندارد. اوربایت علاوه بر تأثیر در ظاهر افراد می‌تواند به طرق مختلف مشکلاتی مثل آسیب به روکش دندان، درد در فک و اختلالات گفتاری ایجاد کند و نیاز به ارتودنسی فک بالا دارد. بسیاری از بزرگسالان تمایلی به استفاده از بریس‌ها، یا دستگاه‌های ارتودنسی بزرگسالان نداشته و نمی‌خواهند برای صاف کردن دندان‌هایشان وقت و هزینه صرف کنند. اما برای کسانی که می‌خواهند اکلوژن‌شان را اصلاح کنند، ارتودنسی(سیم کشی دندان) ارزش این سرمایه‌گذاری را دارد. ارتودنسی راه بسیار خوبی برای اصلاح مشکلات بایت و برخی مشکلات زیبایی دندان‌ها است.

ارتودنسی سریع

البته، اگر مشکل بایت ندارید و تنها می‌خواهید لبخند زیباتری داشته باشید، ارتودنسی سریع بهترین گزینه برای شما است. در واقع امروزه بيماران هم مي‌خواهند همان اصول و روش‌هايي را در درمان خود به کار بگيرند که باعث دستيابي سريع‌تر به نتيجه مورد نظرشان مي‌شود. روش‌هاي ارتودنسی سریع هم دقيقاً بر همين اساس ابداع و معرفي شده‌اند. از معایب ارتودنسی سریع این است که  مشکلات شدید از قبیل کجی یا ناصافی خیلی زیاد دندان‌ها را نمی‌توان با ارتودنسی سریع درمان کرد و در این موارد فقط باید از روش‌های ارتودنسی مرسوم استفاده شود. ارتودنسي سريع به يک عمل دندانپزشکي مخصوص گفته مي‌شود که طي آن، دندان‌هاي قابل مشاهده در جلو دهان بيمار ابتدا آماده‌سازي شده و سپس با نصب روکش‌هايي از جنس پورسلاين بر روي سطح جلويي اين دندان‌ها، زيبايي ظاهري آنها بهبود داده مي‌شود.

دوران بارداری

در طی دوران بارداری تغییرات بسیار زیادی در بدن شما اتفاق می‌افتد و بنابراین مراقبت از سلامت خود و فرزندتان اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. شما باید در طول این مدت همیشه مراقب سلامت روحی، ذهنی و جسمی خودتان باشید. شاید به خاطر همین مسأله است که خیلی از مادران باردار فکر می‌کنند که در دوران بارداری نباید هیچ تغییری حتی اقدامات درمانی مانند سیم‌کشی برای مرتب کردن دندان‌ها را نیز انجام دهند. اما باردار بودن لزوماً به معنی آن نیست که ارتودنسی و بارداری با هم در تضاد هستند و شما نمی‌توانید سیم‌کشی دندان انجام دهید. دندان‌های صاف و مرتب جویدن غذا را راحت‌تر می‌کند و حتی از خرخر کردن در خواب جلوگیری می‌کند. البته بهای به دست آوردن این مزایا چندان پایین نیست. ارتودنسی هزینه نسبتاً بالایی دارد و حتی اگر تحت پوشش بیمه نیز باشید، احتمالاً بیمه مبلغ قابل توجهی برای قیمت ارتودنسی کودکان پرداخت نخواهد کرد.

ارتودنسی کودکان

با این حال شکی نیست که ارتودنسی کودکان ارزش سرمایه‌گذاری دارد، چرا که مشاهده لبخندی زیبا با دندان‌های صاف و مرتب بر روی لبان فرزند دلبندتان و مهم‌تر از آن ارتقاء سلامت مادام‌العمر دندان‌های این فرشته کوچک به اندازه یک دنیا ارزش دارد. درمان ارتودنسی تنها دندانها را ردیف می کند ولی ضامن ردیف ماندن آنها و عدم برگشت ارتودنسی ابزاری با عنوان ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی است که می تواند ثابت یا متحرک باشد. بی تردید عدم استفاده صحیح از نگهدارنده پس از خاتمه ارتودنسی دندان کودکان با ریلپس یا برگشت مشکل ناردیفی اولیه همراه خواهد بود.

[sv slug=”alert”]

آیا دندان‌های دائمی کودک شما رشد کرده اما بین آنها فاصله وجود دارد؟ آیا این شرایط باعث شرمندگی شما در هنگام لبخند زدن کودک می‌شود یا فاصله بین دندان‌ های جلو در دهان کودک بیش از حد بوده و باعث ایجاد مشکلات خاص برای وی می‌شود؟ به هر حال نیازی به نگرانی درباره این شرایط نیست. در حقیقت اگر بین دندان‌های جلو فاصله وجود دارد، امروزه از روش‌های مرتب كردن دندان بدون ارتودنسي و درمان خاص همچون ونیر، روکش دندان، بریس، ارتودنسی نامرئی و سایر روش‌های مانند آن برای پوشاندن فاصله بین دندان‌ ها می‌توان استفاده کرد. برای اطلاع از بهترین روش مناسب برای پوشاندن فاصله و شکاف بین دندان‌ ها می‌توانید از طریق شماره‌های 02122027384 و 02122023658 با همکاران ما تماس حاصل فرمایید. در حقیقت از این طریق شما می‌توانید از بهترین روش‌های درمان مناسب برای رفع فاصله بین دندان‌ های خود اطلاع پیدا کنید.

[sv slug=”alert1″]

فاصله یا شکاف بین دندان‌ ها


fasele

در صورتی که دندان‌های سالم دارید، اما از فاصله بین دندان‌ های خود راضی نیستید، امروزه امکان استفاده از روش‌های مختلف دندانپزشکی زیبایی برای رفع مشکل و بهبود طرح لبخند وجود دارد. در حقیقت ارتودنتیست می‌تواند با استفاده از روش‌های درمان مناسب با توجه به شرایط خاص شما این مشکل را بر طرف نماید. در ادامه دلایل ایجاد فاصله بین دندان‌ ها و روش‌های درمان قابل استفاده برای آن مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

دلایل ایجاد فاصله بین دندان‌ ها


ایجاد فاصله بین دندان‌ها و نامرتبی دندان ها اغلب به خاطر از بین رفتن دندان‌ها، اختلاف در اندازه دندان‌ها، یا مهار لبی یا فرنوم لبیال (پوست متصل کننده لثه به لب) ایجاد می‌شود. برخی افراد با فاصله بین دندانهای جلو به خاطر مکیدن انگشت یا زمین خوردن مواجه شده یا ممکن است این شرایط با شروع افتادن دندان‌های شیری ارتباط داشته باشند. به این ترتیب با کامل شدن فرآیند رشد دندان‌های دائم و ایجاد هماهنگی بین آنها، این فاصله و بی نظمی دندان ممکن است در برخی موارد بسته شده یا بسته نشود.

از سوی دیگر افراد بزرگسال ممکن است دچار بیماری‌های خونریزی لثه شده و در نتیجه این وضعیت با تحلیل استخوان فک مواجه شوند. این شرایط می‌تواند سطح پشتیبانی از دندان را کاهش دهد. در واقع، این وضعیت یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان‌ها و ایجاد فاصله بین آنها برای افراد بزرگسال و نیاز به پلاک ثابت ارتودنسی می‌باشد. علاوه بر این افراد در همه سنین ممکن است با رفلکس نامناسب بلع غذا مواجه شوند که این شرایط نیز می‌تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ ها شود. در صورتی که این مشکل درمان نشده به حال خود رها شود، فاصله بین دندان ‌ها با گذشت زمان عریض‌تر خواهد شد.

قیمت ارتودنسی ثابت نیز مانند دیگر روش‌های ارتودنسی به پیچیدگی مشکل، نوع وسایل مورد استفاده و مدت زمان درمان بستگی دارد. بنابراین هزینه دقیق درمان تا زمان مراجعه به متخصص ارتودنسی مشخص نمی‌شود. از جمله عوارض ارتودنسی ثابت میتوان به آسیب دیدن آنها اشاره کرد ، در صورت آسیب دیدن وسائل ارتودنسی با متخصص تماس بگیرید یا وقتی را برای تعمیر بریس دریافت کنید. اگر تا مراجعه بعدی زمان زیادی باقی نمانده است، می‌توانید تعمیر را به آن جلسه موکول کنید.

چه فعالیت‌هایی می‌توان برای رفع فاصله بین دندان‌ ها انجام داد


اولین اقدام برای رفع فاصله بین دندان ها و سیم کشی دندان ملاقات با دندانپزشک است. به این ترتیب دندانپزشک می‌تواند با بررسی میزان پیشرفت مشکل از روش‌های مناسب با توجه به شرایط زیبایی و وضعیت مالی فرد برای درمان بیمار استفاده کند.

علاوه بر این مهم است توجه داشته باشید برخی از عوامل تاثیرگذار بر ایجاد فاصله بین دندان‌ها قابل پیشگیری هستند! برای مثال مراقبت صحیح از وضعیت دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان (معاینات دندانپزشکی، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن) می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های لثه کمک کرده و به این ترتیب سطح تراکم استخوان و قدرت ساختارهای نگهدارنده آن را حفظ کند. علاوه بر این، افرادی که دچار عادت بیرون راندن زبان از دهان بوده یا با سایر مشکلات بلع مواجه هستند، در عمل می‌توانند با ترک عادت‌های نامناسب خود و یادگیری نحوه صحیح بلع غذا، این مشکل را برطرف کنند و از سیم کشی دندان جلوگیری کنند .

برخی عادات غذایی وجود دارد که باعث شکستن تجهیزات ارتودنسی کار شده در دهان شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مربوط به دندان را افزایش می‌دهد. در روش‌های ارتودنسی مدرن معمولاً از بریس‌های ثابت یا لوازم ارتودنسی متحرک برای حرکت دندان‌ها و درمان مشکلات بیمار با بهترین کیفیت ممکن استفاده می‌شود. هدف متخصصین ارتودنسی ما دستیابی به اهداف درمانی به موقع و با بهترین کیفیت است. دندان‌ها در محیط سالم‌تری قرار گرفته و سلامت عمومی افراد ارتقا می‌یابد. از یک رژیم متعادل پیروی کند و غذاهایی مضر در ارتودنسی را مصرف ننماید.

درمان‌های ارتودنسی برای بستن فاصله بین دندان‌ ها

گاهی اوقات ایجاد فاصله بین دندان‌ ها بخشی از مشکلات متعدد دهان است که ممکن است نیاز به درمان انواع ارتودنسی داشته باشد. در سایر مواقع، احتمالاً فرد به خاطر وجود فاصله بین دندان‌ های خود ناراحت است. به هر حال صرف نظر از شرایط بیمار، روش‌های مناسب برای بستن فاصله بین دندانها بدون ارتودنسی و با ارتودنسی  وجود داشته و این روش ها در ادامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بریس‌های ارتودنسی

ortho

استفاده از بریس‌ ارتودنسی دندان نقش موثر در رفع مشکلات متعدد در ارتباط با ارتودنسی دندانهای فاصله دار دارد.  در این حالت لازم است از بریس برای بستن فاصله بین دندان‌ ها استفاده شود. فرآیند درمان فاصله بین دندان ها با این روش از 6 ماه تا چند سال با توجه به مقدار فاصله و علت ایجاد مشکل می‌تواند ادامه داشته باشد. به این ترتیب استفاده از بریس‌ها می‌تواند دندان‌ها را به سمت محل صحیح حرکت داده، موقعیت آنها را در دهان اصلاح کند و در نهایت ظاهر صاف‌تر و منظم‌تر برای دندان‌ها ایجاد نماید.

ارتودنسی متحرک

در ادامه پس از خارج شدن بریس‌ها از دهان، لازم است بیمار از پلاک‌ دندان متحرک در ارتودنسی متحرک استفاده کند. پلاک متحرک ارتودنسی می‌تواند موقعیت دندان‌ها را در محل جدید حفظ کرده و از حرکت آنها به سمت موقعیت اولیه و تشکیل مجدد فاصله بین دندان‌ ها جلوگیری کند. در مورد هزینه ارتودنسی متحرک باید با پزشک خود مشورت نمایید چون ممکن است قیمت ارتودنسی متحرک برای هر فرد متفاوت باشد.

توصیه مشترک تمام متخصصین ارتودنسی این است که هر چند نخ دندان کشیدن در حین درمان ارتودنسی فلزی دشوار است، اما یادگیری طرز استفاده از نخ دندان ارتودنسی باید  جدی گرفته شود تا فاصله‌های بین دندانی در زمان ارتودنسی تمیز نگه داشته شود و پوسیدگی بروز نیابد. اگر توصیه‌های ارتودنتیست را جدی بگیرید و از نخ دندان، چه گونه‌های قدیمی نخ دندان و چه وسایل نخ کشیدن جدید مخصوص ارتودنسی، استفاده کنید، می‌توان انتظار داشت که در پایان دوره درمان و برداشتن بریس برق دندان‌های ردیف و مرتبتان چشم‌ها را خیره کند.

 بریس فلزی اغلب کمتر از دیگر گزینه‌های ارتودنسی نیاز به مراجعه برای تعمیر و نگهداری دارد و این می‌تواند موجب کاهش هزینه ارتودنسی با بریس های فلزی بشود. بریس‌های فلزی نسبت به سایر گزینه‌های ارتودنسی اغلب نیاز به دوره درمان کوتاه‌تری دارد. زیرا بریس‌های فلزی اصطکاک کمتری بین دندان‌ها و سیم ایجاد می‌کنند و این بدان معنی است که دندان‌ها با سرعت بیشتری نسبت به بریس‌های سرامیکی شفاف، قادر به حرکت به محل صحیح هستند.

ارتودنسی نامرئی

dd

موارد فاصله و نامرتبی دندان‌ را می‌توان از طریق روش‌های درمان ارتودنسی متحرک و نامرئی تحت درمان قرار داد. در این شرایط مشابه بریس‌های ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی نیز می‌تواند دندان‌ها را صاف کرده و فاصله بین آنها را اصلاح نماید. به هر حال در صورتی که از این ابزارها به نحو مناسب و به مدت کافی استفاده نشوند، احتمالاً فاصله بین دندان ‌ها از بین نخواهد رفت. با تقبل قیمت ارتودنسی نامرئی علاوه بر بریس‌های ارتودنسی، لازم است از پلاک بعد از ارتودنسی و پلاک‌های نگهدارنده پس از تکمیل فرآیند درمان برای فرد استفاده شود. هدف از استفاده این ابزارها حذف فاصله بین دندان‌ ها و عدم بازگشت شرایط به حالت قبل از درمان است. به این ترتیب دیگر شرایط به حالت اولیه باز نخواهد گشت.

سایر روش‌های درمان برای بستن فاصله دندان‌ها

آیا تمایلی به استفاده از روش‌های ارتودنسی دندانهای فاصله دار  برای اصلاح فاصله بین دندان‌های خود ندارید؟ در صورت وجود این شرایط لازم است بدانید استفاده از بریس، ارتودنسی نامریی، و نگهدارنده تنها روش‌های درمان قابل استفاده به این منظور نیستند. در ادامه روش‌های دندانپزشکی زیبایی توضیح داده شده که از طریق آنها می‌توان بدون ارتودنسی فاصله بین دندان‌ ها را اصلاح کرده و طرح لبخند فرد را بهبود بخشید.

اینویزیلاین

در درمان به وسیله اینویزیلاین ‌ها از بریس‌های نامرئی، متحرک و راحت برای مرتب کردن دندان استفاده می‌شود که به شما اجازه می‌دهد در طول درمان و پس از آن بدون نگرانی و استرس لبخند بزنید. با تقبل هزینه ارتودنسی نامریی از اینویزیلاین‌ها که ترازکننده‌های نامرئی بوده و با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری سه بعدی کامپیوتری ساخته شده و اثربخشی آن‌ها اثبات شده است ، بهره ببرید. بریس‌های واقعاً نامرئی که از مواد ترموپلاستیک که منحصراً برای ساخت این بریس‌ها تهیه می‌شوند ساخته شده‌اند، شبیه به دندان کیت‌های سفیدکننده دندان هستند.

پس از تشخیص متخصص ارتودنسی بزرگسالان ، این بریس‌های نامرئی برای مرتب کردن دندان‌های شما ساخته می‌شوند. بریس‌های نامرئی حاوی بیسفنول آ یا فتالات نیستند. این اینویزیلاین‌ها از رزین‌های پلی یورتان با گرید پزشکی ساخته شده‌اند که پس از انجام آزمایش‌های زیست سازگاری مورد تأیید سازمان غذا و داروی امریکا قرار گرفته است. بریس های سرامیکی یا شفاف (که همرنگ دندان یا بی‌رنگ هستند) بهترین گزینه‌ی درمان برای زمانی هستند که اولویت بیمار زیبایی است.

هنگامی که بیمار بخواهد دندان‌های خود را صاف کند و در عین حال نمی‌خواهد که ظاهر لبخند وی مخدوش شود، می‌تواند با تقبل قیمت ارتودنسی ، بریس‌های شفاف را انتخاب کند. رنگ بریس‌ها به خوبی پنهان هستند بطوری که بیماران در طول دوره‌ی درمان نیازی به تحمل فلز در دهان خود ندارند. ممکن است برخی معایب وجود داشته باشد اما برای آنهایی که اولویتشان زیبایی است، چشم‌پوشی کردن از این معایب آسان نیست. طبیعی است که دندانها در خلال ارتودنسی مقداری لق شوند. لق شدن دندان در ارتودنسی در واقع نشان دهنده حرکت کردن آنهاست. با این وجود در صورت مشاهده لقی بیش از اندازه دندانها حتما” با مطب تماس بگیرید.

ایمپلنت دندان

befor

در صورتی که فاصله بین دندان ها به خاطر از دست دادن دندان‌ها ایجاد شده یا فاصله به بزرگی یک دندان باشد، تقبل هزینه بستن فاصله بین دندان ها با ایمپلنت دندان اولین روش قابل استفاده برای رفع مشکل است. ایمپلنت یک میله نازک تیتانیومی است که از طریق عمل جراحی در استخوان فک در محل دندان‌های از بین رفته قرار می‌گیرد.

در حقیقت این میله نقش ریشه دندان را بر عهده دارد. در ادامه استخوان به میله تیتانیومی جوش خورده و ساختار قوی برای نگه داشتن دندان مصنوعی در محل ایجاد می‌کند. در ادامه بخش‌های لازم به میله تیتانیومی متصل شده و این بخش‌ها خارج از لثه قرار می‌گیرند. در نهایت می‌توان از دندان مصنوعی بر روی این بخش‌ها در دهان استفاده کرده و مشکل بیمار را برطرف کرد.

کامپوزیت دندان

after

کامپوزیت دندان یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های دندانپزشکی زیبایی برای درمان فاصله بین دندان ها یا اصلاح تراشیدگی یا ترک‌خوردگی آن‌ها است. در واقع اصلاح تراشیدگی یا ترک‌خوردگی دندان‌ها عملکرد اصلی کامپوزیت دندان است، اما از این روش به صورت معمول به عنوان ابزاری برای بستن فاصله بین دندان‌ ها نیز استفاده می‌شود.

ونیر دندان

tt

ونیر دندان یک روش مطلوب برای رفع مشکلات ظاهری در طرح لبخند فرد است. ونیر می‌تواند به صورت سفارشی برای بیمار ساخته شده و به این ترتیب به بهترین شکل نیازهای فرد را برطرف کند. برای بستن فاصله بین دندان ‌ها، ونیر می‌تواند به مقدار کم دندان‌ها را عریض کرده و به این ترتیب جلب توجه نسبت به فاصله بین دندان‌ ها را کاهش داده و طرح لبخند فرد را بهبود بخشد.

روکش دندان

oo

روکش دندان در حالت عادی برای پوشاندن دندان‌های آسیب دیده و بازیابی عملکرد آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، امروزه می‌توان از روکش سرامیکی برای پوشاندن فاصله ایجاد شده بین دندان‌ ها و اصلاح طرح لبخند فرد نیز استفاده کرد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *