Dencare

12درمان دندان درد شدید بعلت آسیب دندان ، خوردن مواد قندی و عفونت

دندان درد شدیددندان درد می‌تواند باعث رنجش بسیار شدید شود. علل دندان درد نیز ممکن است از عفونت تا ترومای دهان متغیر باشد ولی پوسیدگی دندان (کرم خوردگی دندان) شایع‌ترین علت درد است. اگرچه باید مراقب نشانه‌های مشکلات جدی دندان باشید و باید بلافاصله آماده رفتن به دندانپزشکی شوید، چند راهکار وجود دارد که با علل شایع دندان درد مقابله کنید. البته، پیشگیری بهترین درمان است.

اگرچه دندان درد را اغلب اوقات می‌توان حداقل بصورت موقتی در منزل تسکین داد، ولی درمان دائمی دندان درد مکرر مستلزم مداخله دندانپزشک است.

  • اگر هریک از موارد زیر در مورد شما صادق است با دندانپزشک تماس بگیرید.
  • علائم شما برای بیش از دو روز باقی مانده‌اند؛ همراه دندان درد تب هم دارید.
  • نشانه‌هایی از عفونت وجود دارد (تورم، قرمزی، بوی یا ترشحات غیرطبیعی از آن محل)؛ یا دشواری در تنفس یا بلع.
  • اگر هر یک از این علائم شدید بودند، حتی اگر برای کمتر از دو روز این علائم وجود داشتند، بلافاصله به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.
  • اگر دندانتان هنگام جویدن چیزی درد می‌کند، شاید روی دندان ترک خوردگی یا شکستگی ایجاد شده است. اگر بالای لثه باشد، می‌توان آن را با عصب کشی درمان کرد. اگر زیر لثه باشد، دندان را باید کشید.
  • اگر بطور منظم به دندانپزشک خاصی مراجعه نمی‌کنید، به یکی از مطب‌های دندانپزشکان نزدیک به محل خود بروید. اگر دندان درد دارید، باید بتوانید چند روز بعد هم مجدداً به پزشک مراجعه کنید.

انواع درد دندان

در عمل انواع دندان درد وجود دارد که هر یک از آنها می تواند نشان دهنده یک نوع خاص از مشکلات دهان باشد. در این حالت انجام معاینه و تشخیص توسط یک دندان پزشک حرفه ای می تواند نوع درد دندان شما و علت ایجاد آن را مشخص کند. انواع مختلف دندان درد به شرح زیر هستند:

  • درد ضربانی در دندان یا ناحیه اطراف آن
  • درد به شکل تیر کشیدن در زمان تماس اجسام خارجی با دندان یا دندان درد هنگام جویدن غذا
  • درد یا حساسیت در دندان یا ناحیه اطراف آن
  • احساس دردناک در دندان در واکنش به مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد مانند خوردن آب سرد
  • درد به صورت سوزش یا احساس شوک مانند

علت درد دندان

علت درد دندان

دندان درد معمولاً زمانی ایجاد می شود که لایه داخلی دندان (پالپ دندان) دچار التهاب شود. ناحیه پالپ در برگیرنده اعصاب حساس و رگ های خونی است. التهاب ناحیه پالپ دندان می تواند در نتیجه شرایط زیر اتفاق افتد:

  • پوسیدگی دندان: پوسیدگی دندان کودکان و بزرگسالان که باعث ایجاد سوراخ (کرم خوردگی) در پوسته سخت دندان می شود.
  • ترک خوردگی دندان: این ترک خوردگی در اغلب مواقع کم است و امکان مشاهده آن با چشم غیر مسلح وجود ندارد.
  • شل شدن یا شکستن پر کردگی دندان: بعد از پر کردن دندان ممکن است این اتفاق بیفتد
  • عقب رفتن لثه ها:که در این حالت لثه ها عقب کشیده و جمع می شوند و به این ترتیب بافت نرم و بخش های حساس تر دندان همچون ریشه در محیط خارج از لثه قرار می گیرند.
  • آبسه پری اپیکال: یک کیسه تشکیل شده از چرک است که در انتهای دندان در نتیجه عفونت باکتریایی تشکیل می شود.

علاوه بر این در این رابطه برخی شرایط دیگر نیز وجود دارند که می توانند باعث ایجاد دردی مشابه درد دندان شوند و این موضوع در شرایطی مشاهده می شود که حتی ناحیه پالپ دندان نیز آسیب ندیده است.

برخی از این عوامل به شرح زیر هستند:

  • آبسه پریودنتال: یک کیسه تشکیل شده از چرک در لثه ها است که در نتیجه عفونت باکتریایی ایجاد می شود.
  • آفت دهان یا زخم های ایجاد شده بر روی لثه ها: یک علت آفت دهان می تواند زمینه ارثی باشد
  • زخم شدن یا ورم کردن لثه های اطراف دندانی که در حال رشد است: برای مثال این حالت در شرایطی مشاهده می شود که دندان های عقل رشد خود را آغاز می کنند، و می توانند باعث دندان دردشوند.
  • سینوزیت: که گاهی اوقات باعث ایجاد دندان درد در ناحیه فک بالا می شود.
  • آسیب دیدگی مفصل متصل کننده فک به جمجمه(مفصل گیجگاهی)
  • رشد دندان های کودک: کودکان نیز ممکن است با ناراحتی و درد هنگام شروع رشد دندان های خود مواجه شوند. در اصطلاح به این شرایط «دندان در آوردن» گفته می شود.
  • بارداری: مادران باردار ممکن است با مقداری تغییر در شرایط سلامتی دهان خود در طول دوره بارداری مواجه شوند. تغییرات اولیه در این حالت به خاطر تغییرات هورمونی و بطور خاص افزایش هورمون استروژن و پروژسترون است که می تواند باعث نشان دادن واکنش غیر عادی بافت لثه به پلاک شود و باعث دندان درد در بارداریشود.

مراقبت از کودکان در حال دندان درآوردن

مراقبت از کودکان در حال دندان درآوردن
 دندان درد در کودکان در بیشتر اوقات ناشی از دندان درآوردن است، دندان‌هایی که معمولاً در سن چهار تا هفت ماهگی درمی‌آیند. در هنگام دندان درآوردن، علائمی همچون تب، راش پوستی، اسهال و ایراد گیر شدن کودک دور از انتظار نیست. اگر علائم پایداریا شدید بود یا عود کرد با متخصص اطفال تماس بگیرید.

  • درد ناشی از دندان درآوردن را می‌توان غالباً با مالیدن آرام لثه‌ها با انگشتی تمیز، پشت قاشق کودک یا یک گاز پانسمان مرطوب تسکین داد. دندانی یا پستونک نیز ممکن است در تسکین درد مفید باشد.
  • از ژل‌های گند زدای دهانی که حاوی بنزوکائین هستند برای کودکان زیر دو سال استفاده نکنید، مگر آن که متخصص اطفال مصرف آن را تجویز کند. متهموگلوبینمی، کمبود اکسیژن در خون است که می‌تواند از بنزوکائین ناشی شود، ممکن است برای کودکان خردسال مرگبار باشد.

چگونه دندان درد را تسکین دهیم؟

چگونه درد دندان را تسکین دهیم؟

پس از تشخیص علل درد شدید دندان با کمک معاینه و تصویربرداری های دندانپزشکی، می توان از روش های زیر برای تسکین درد استفاده کرد.

رادیوگرافی به کمک دستگاه RVG انجام می شود. این دستگاه جدیدترین روش رادیوگرافی دندانی می باشد که به کمک Sensor دیجیتال میزان اشعه X رادیوگرافی به 12/1 کاهش داده و بنابراین از آسیب های ناشی از تابش اشعه به بدن بیمار جلوگیری می کند و سرعت و دقت انجام رادیوگرافی نسبت به روش مرسوم آنالوگ بسیار بالاتر است.

مصرف داروهای بدون نسخه

مصرف داروهای بدون نسخه

 اگر بدون هیچ دلیل خاصی دندان درد بصورت ناگهانی آغاز شد و در عرض یک ساعت یا بیشتر از بین نرفت، استفاده از داروهای مسکّن را پیش از رفتن به مطب دندانپزشکی در نظر داشته باشید. داروهای ضدالتهاب  همچون ایبوپروفن (موترین، آدویل)، ناپروکسن (آلیو) یا آسپرین احتمالاً بهترین نوع داروها برای دندان دردهایی است که با التهاب زیادی همراهند – که بیشتر بهمراه ژینژیویت یا ترومای خفیف دهان شایع است. داروهای مسکّن احتمالاً برای دندان‌هایی که ورم زیادی ندارند، همچون تحریک عصبی یا پوسیدگی دندان مناسب است. شایع‌ترین داروی مسکّن بدون نسخه، استامینوفن (تیلنول، پاراستامول) است.

  • آسپرین یا داروهای مسکّن را مستقیماً روی لثه نگذارید زیرا می‌تواند باعث سوختن یا تحریک بافت لثه شود. همچنین اگر شما به مواد این داروها حساسیت داشته باشید، این مسئله ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود.
  • استامینوفن، و نه آسپرین یا ایبوپروفن، گزینه بهتری برای نوزادان و کودکان مبتلا به دندان درد است.
  • داروهای ضد التهاب و مسکّن‌ها باید همیشه گزینه‌های کوتاه مدت برای کنترل درد باشند. مصرف بیش از حد این داروها بطور همزمان یا مصرف آنها برای مدت‌های طولانی می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات معده، کلیه و کبد را افزایش دهد. در اولین فرصت ممکن پیش از بدتر شدن مشکل و بیشتر شدن درد به پزشک مراجعه کنید.

مصرف بی حس کننده‌های موضعی بدون نسخه

مصرف بی حس کننده‌های موضعی بدون نسخه

از ژل‌ها، کرم‌ها یا پمادهای حاوی بنزوکائین، یک بی حس کننده خفیف که باعث بی حسی موضعی‌ می‌شود، بصورت اندک اندک روی محل درد استفاده کنید. این محصولات را مستقیماً روی دندان دردناک و بافت لثه پیرامون آن بگذارید تا تسکین موقتی برایتان ایجاد کند – معمولاً تا چند ساعت. اگرچه دارو از طریق بافت جذب می‌شود، ولی سعی کنید مقادیر زیاد آن را قورت ندهید زیرا می‌تواند باعث بی حسی گلو شده و ایجاد حالت تهوع کند. تنفس از طریق دهان برای چند دقیقه به کاهش احساس نیاز به قورت دادن کمک می‌کند.

  • در هنگام استفاده از محصولات حاوی بنزوکائین بسیار احتیاط کنید، زیرا این ماده می‌تواند باعث عارضه‌ای نادر به نام متهموگلوبینمی شود که باعث کاهش اکسیژن موجود در خون می‌شود.
  • بدون نظارت پزشکی از بنزوکائین برای کودکان کوچک‌تر از 2 سال استفاده نکنید.
  • محصولات بدون نسخه حاوی بنزوکائین را باید صرفاً بصورت کوتاه مدت و پیش از مراجعه به دندانپزشک مصرف نمود.

استفاده از کمپرس یخستفاده از کمپرس

اگر دندان‌درد ناشی از ترومای دهان به دندان است است، محلی که درد و التهاب بیشتری از آنجا احساس می‌شود را شناسایی کرده و از بیرون لپ روی آن ناحیه از کمپرس یخ استفاده کنید. استفاده از کمپرس یخ به کاهش تورم کمک می‌کند زیرا با محدود کردن (باریک کردن) عروق خونی جریان خون را کاهش خواهد داد. همچنین درد را برای اندک مدتی بی حس خواهد کرد. کمپرس سرد را می‌توان با قالب‌های یخ، یخ خرد شده، پک‌های یخ زده ژل یا کیسه‌های کوچک سبزیجات ساخت.

  • همیشه هر چیز یخ زده‌ای را پیش از آن که روی پوست بگذارید، لای یک تکه پارچه نازک بپیچید – این باعث جلوگیری از رنجش پوستی و سوختگی با یخ خواهد شد.
  • از کمپرس سرد به مدت حدوداً 15 دقیقه و 3 الی 4 بار در روز استفاده کنید تا وقتی که التهاب/دندان درد فروکش کند یا برطرف شود.
  • ترومای شدید به دهان و دندان‌ها بهتر است توسط متخصصین دندان معاینه شود پس در اولین فرصت ممکن یک نوبت مراجعه بگیرید – سعی کنید حتماً که به دندانپزشک خود بگویید که مورد اورژانسی دارید تا بتوانید در اولین نوبت به پزشک مراجعه کنید.

شستشوی دندان با آب نمک ولرم رو به گرم شستشوی دندان با آب نمک ولرم رو به گرم

 شاید ساده‌ترین و ارزان ترین راه برای مقابله با برخی از انواع دندان درد این است که با آب نمک ولرم رو به گرم، دهان خود را شستشو دهید.  گرداندن آب در دهان و اطراف ناحیه دردناک می‌تواند آن ناحیه را ضدعفونی کرده و باعث تسکین درد می‌شود. این کار همچنین به جدا شدن هرگونه باقیمانده غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده و باعث رنجش دندان شده کمک می‌کند. آب نمک بخشی از مایعات را از لثه که باعث تورم می‌شود، خارج می‌کند.

  • یک قاشق چای خوری از نمک دریا را در یک فنجان آب جوش حل کنید و منتظر شوید تا اندکی خنک شود تا وقتی که دیگر خطری متوجه دهان شما و سوختگی با آب داغ نباشد. سپس دهان خود را با آب نمک پر کرده و آن را برای حداقل 30 ثانیه یا بیشتر در دهان خود بگردانید و سپس بیرون بریزید.
  • سپس مجدداً این کار را تکرار کرده و این بار چند ثانیه پیش از بیرون ریختن محلول با آن قرقره کنید. این کار را سه الی پنج بار در روز انجام دهید تا درد از بین برود و بتوانید به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • اگر نمک دریا ندارید، می‌تواند از نمک معمولی استفاده کنید زیرا این نوع نمک نیز خاص گند زدایی دارد، ولی حاوی هیچگونه مواد معدنی جزئی که باعث تسکین درد می‌شوند نیست.
  • به خاطر داشته باشید که درد ممکن است چند روز بعد مجدداً بازگردد و این بار شاید حتی شدیدتر باشد. در این صورت بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های گرم یا سردپرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های گرم یا سرد

برای برخی افراد، دندان درد می‌تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض غذاها و نوشیدنی‌های بسیار گرم یا سرد باشد. ریشه عصب بیش از حد حساس هستند و می‌توانند بیشترین میزان درد را ایجاد کنند. در این مواقع، از نوشیدن چای و قهوه داغ، نوشیدنی‌های شیرین و همراه با یخ خودداری کنید. اگر دندان درد دارید یخ نجویید – این کار احتمالاً به کاهش التهاب کمک می‌کند ولی به احتمال زیاد ریشه عصب را آزرده و باعث افزایش درد می‌شود. از خوردن کباب تابه‌ای، سوپ و آبگوشت داغ خودداری کنید حداقل تا وقتی که خنک شوند.

  • اولین نشانه از پوسیدگی دندان ممکن است احساس درد در دندان‌ها در حین خوردن چیزی به شدت گرم یا سرد باشد.
  • علاوه بر قالب‌ها یخ، جویدن آجیل سفت، دانه‌ها و لوبیا نیز می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن دندان درد شده و احتمالاً منجر به رسیدن آسیب بیشتری به دندان‌های شکسته خواهد شد.

خودداری از مصرف هرگونه خوراکی بسیار شیرینخودداری از مصرف هرگونه خوراکی بسیار شیرین

علاوه بر دماهای مفرط (گرم/ سرد)، غذاها و نوشیدنی‌های بیش از حد شیرین نیز می‌تواند باعث دندان درد باشد یا درد آن را تشدید کند. شکر تصفیه شده می‌تواند بیش از پیش پوسیدگی ناشی از کرم خوردگی دندان و کانال‌های اعصاب بدون پوشش را بیازارد، پس خوردن میوه‌ها معمولاً مشکلی ندارد. از طرف دیگر، پشمک، تافی، شکلات بار، سوهان، دونات، بستنی یا غذاهای بسیار شیرین را نباید خورد. همچنین از نوشیدنی‌هایی همچون نوشیدنی‌های گازدار و چای یخ شیرین شده یا انواع قهوه خودداری کنید.

  • شکلات‌های سفت می‌توانند بیش از پیش باعث احساس درد در دندان شوند: بسیار شیرین‌اند و به قدری سفت هستند که باعث آسیب رسیدن به دندان‌های ترک خورده یا دندان‌های ضعیف شوند.
  • حتی میان‌ وعده‌های سالم، همچون گرانولا بار، می‌تواند برای دندان درد مشکل‌ساز شود، بخاطر وجود عسل، کشمش شیرین و خرما و از همه بدتر آجیل سفت.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظممسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم

برای پیشگیری از آسیب جدید یا بدتر شدن آن و کاهش بوی بد دهان، اقدامات بهداشت دهانی مناسب را فرا بگیرید. این اقدامات دندان‌هایتان را سالم، قوی و بدون درد نگاه خواهد داشت.

  • دو بار درد روز مسواک بزنید و یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. حداقل یکبار در سال یا حتی هر شش ماه برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند وجود هرگونه مشکل در دندان‌هایتان را ردگیری کند.
  • در حالیکه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم نمی‌تواند زمان را به عقب برگرداند و باعث ترمیم آسیبی شود که به دندان وارد شده، ولی می‌تواند پوسیدگی‌های آتی جلوگیری کند و همچنین راه حلی برای کم شدن مواد آهکی استخوان پیش از پوسیدگی دندان باشد.
  • سعی کنید همراه خود در کیف یا ماشین یک مسواک بهمراه داشته باشید، تا در هر جایی بتوانید از مسواک خود استفاده کنید. اگر نمی‌توانید مسواک بزنید، حداقل دهان خود را با آب بشویید.

استفاده از مسواک‌ها و خمیردندان‌ها مخصوصاستفاده از مسواک‌ها و خمیردندان‌ها مخصوص

اگر دندان درد بخاطر حساسیت دندانی ایجاد شده است، در نظر داشته باشید از مسواک و خمیردندانی استفاده کنید که منحصراً برای دندان‌های بیش از حد حساس طراحی شده‌اند. می‌توانید در اکثر داروخانه‌ها چنین محصولاتی را بیابید.

  • دندان‌های حساس معمولاً موجب عقب نشینی لثه می‌شوند. با کوچک شدن لثه‌ها، عاج دندان زیر سطح مینا بدون پوشش می‌ماند. خمیردندان‌های حساس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که این ناحیه از دندان‌ها را با مواد اولیه نرم‌تری نظافت کنند.
  • از مسواک با پرزهای نرم استفاده کنید. اگر دندان درد شما مرتبط با عقب نشینی لثه است، می‌توان از مسواک با پرزهای نرم استفاده کرد تا بافت بیشتری از لثه طبیعی شما حفظ شود.
  • مسواک‌های متوسط و زبر معمولاً در ساییدن پوسیدگی خوب هستند، ولی مسواک‌های نرم گزینه‌های بهتری برای کسانی هستند که دردهای مرتبط با لثه یا مشکلات مشابه دارند.

با دندانپزشک خود مشورت کنیدبا دندانپزشک خود مشورت کنید

 هر تیر کشیدن مختصر درد در دهان مستلزم معاینه دندان نیست، ولی بسیاری از دندان دردها معمولاً از بین نمی‌روند و بطور تهاجمی به مرور زمان تشدید می‌شوند.بدین ترتیب، در صورت داشتن هر یک از علائم زیر نوبت دندانپزشکی بگیرید:
دندان دردی که برای بیش از چند روز باقی بماند؛ نشانه‌های عفونت، همچون مقدار زیادی تورم، درد فزاینده در هنگام گاز زدن، لثه‌های ملتهب قرمز و/یا وجود ترشحات چرکی سفید با خون؛ دشواری در تنفس یا بلع؛ هرگونه تب همراه با درد. دندانپزشک دهان شما را معاینه کرده و احتمالاً عکس رادیولوژی نیز از دندان‌هایتان خواهند گرفت. موارد کرم خوردگی دندان، آبسه، ژینژیویت، دندان‌های ترک خورده یا حتی ساییدگی ناصاف همگی علل شایع درد هستند که می‌توان در مطب دندانپزشک درمان کرد.

اگر شما یا کودکتان اخیراً ترومای دهان را تجربه کرده‌اید آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

پر کردن دندان پوسیدهپر کردن دندان پوسیده

پوسیدگی دندان هنگامی رخ می‌دهد که مینای دندان توسط باکتری‌ها و سایر فاکتورها نابود شده باشد، همچون اسیدیته بیش از حد و ساییدگی. اگر عصب‌های دندان(ها) آزرده شوند، لکه یا کرم خوردگی در دندان‌ها بروز می‌کند یا درد شدید یا مبهم ایجاد می‌شود. اگر دندانپزشک حفره‌ای یا پوسیدگی ببیند قطعاً توصیه خواهد کرد تا آن را پر کنید. پر کردن دندان باعث بازیابی دندان‌های آسیب دیده از پوسیدگی می‌شود و عملکرد نرمال و شکل طبیعی دندان‌ها را به آنها بازمی‌گرداند. مواد استفاده شده برای پر کردن دندان عبارتند از: طلا، پروسلین، رزین‌های کامپوزیت سفید و ملغمه (آلیاژ‌های جیوه، نقره، مس، قلع و روی). پیش از پر کردن دندان، دندانپزشک ابتدا بخش پوسیده شده را برمی‌دارد و ناحیه را نظافت می‌کند. برایتان از تزریق بی حس کننده استفاده می‌شود تا درد از بین برود.

  • همچنین ممکن است دندان درد از دندان‌های پر شده سابق که لق شده یا شکسته ایجاد شود، دندان‌های پر شده‌ای که لق شوند یا بشکنند باکتری‌های زیادی را جذب می‌کنند.
  • امروزه نگرانی‌های زیادی پیرامون استفاده از مواد پرکردنی از جنسه ملغمه ایجاد شده است (بخاطر وجود محتویات جیوه)، پس از دندانپزشک خود درباره بهترین مواد که برای سلامت بلند مدت شما ضرری نداشته باشد پرس و جو کنید.

پرسش درباره عصب کشی

پرسش درباره عصب کشی

 عصب کشی دندان (عصب کشی دندان) غالباً زمانی ضروری می‌شود که پالپ (بخش نرم داخل کانال عصب) ملتهب شده یا عفونت کند.  این التهاب یا عفونت علل محتمل بسیاری دارد: پوسیدگی باکتريال، عمل‌های بیش از حد دندانی و/یا ترومای دندان. اگر عفونت پالپ درمان نشود، می‌تواند باعث درد شده یا منجر به آبسه شود (عفونت بزرگتری که حاوی چرک است).

  • علاوه بر درد دندان متوسط تا شدید، سایر نشانه‌هایی که شما به عصب کشی احتیاج دارید عبارتند از:
    حساسیت به جویدن، تب، تغییر رنگ دندان، عدم توانایی باز کردن دهان (تریسموس) یا حساسیت در گره‌های لنفاوی آن ناحیه.
  • مباحثات زیادی پیرامون عصب کشی وجود دارد، زیرا استریل کردن کامل دندانی که قرار است عصب کشی شود بسیار دشوار است، که می‌تواند فضایی محافظت شده را برای باکتری‌ها فراهم نماید تا رشد کرده و سموم خود را داخل جریان خون ترشح کنند.
  • چندین نوع عمل برای عصب کشی وجود دارد، پس از دندانپزشک خود درباره نقاط قوت و ضعف هر یک از تکنیک‌ها سوال کنید.

کشیدن دندان بعنوان آخرین راه حل

کشیدن دندان بعنوان آخرین راه حلگاهی اوقات دندان دردناک را باید کشید (خارج کرد)  در صورتی که آسیب دیده و/یا به شدت عفونت کرده باشد.  این مسئله معمولاً در کودکان کم سن و سالی که دندان‌های شیری دارند ایجاد مشکل نمی‌کند، زیرا نهایتاً دندان‌های دائمی درخواهند آمد و جای خالی را پر می‌کنند. در بزرگسالی، این کار خیلی جدی‌تر است، اگرچه، تاج‌ها، روکش‌ها، دندان‌های مصنوعی و ایمپلنت‌ها بقدری پیشرفت کرده‌اند که اکثر مردم هرگز تفاوتی را متوجه نخواهند شد (بجز این که دیگر دردی وجود نخواهد داشت!).

  • برخی دندان‌ها (همچون دندان‌های عقل) برای جویدن ضروری نیستند و همچنین از لحاظ زیبایی شناختی نیز اهمیتی ندارند، پس این دندان‌ها را می‌توان بدون نگرانی خاصی کشید؛ هرچند، باید تمام تلاش خود را بکار بگیرید تا دندان‌های جلویی خود را حفظ کنید.
  • طرح‌های بیمه درمانی معمولاً تمام هزینه‌های مراقبت از دندان‌ها را نمی‌پردازد، پس حتماً با شرکت بیمه خود در این مورد صحبت کنید.

10 پاسخ

    1. سلام الان چهار روزه که دندان درد دارم یکی از دندان های آسیاب پایینم که قبلا پر شده بود تقریبا نصفش شکسته و صورتمم باد کرده و دردش به چشم و گوشمم میزنه و هیچ مسکنی حتی ژلوفنم اثری نداره.میشه لطفا راهنمایی کنید

      1. سلام . درمان اصلی شما عصب کشی این دندان یا کشیدن آن است . ولی اگر که همزمان با ژلوفن آنتی بیوتیک آموکسی سیلین هم بخورید تاثیر بیشتری دارد.

  1. برای دندانی که درد میکند و نیمه پوسیده است باید کشید یا اعصاب کشی کردی ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام . بدون معاینه نمی توان جواب داد بستگی به حالت دندان دارد ولی کلا تا جای ممکن دندان را باید حفظ کرد و عصب کشی انجام داد.

  2. آقا سلام اگر یک دندان نصف شده باشد. نصف دندان شکسته باشد. نصف باقی مانده را میشه حفظ کرد یا باید نصف باقی مانده هم کشید. ممنون میشم جواب منو بدهید.

    1. سلام . بستگی به این دارد که ریشه چقدر شکسته باشد . اگر که ریشه دندان سالم باشد و فقط تاج شکسته باشد میتوان دندان را حفظ کرد.

  3. سلام دندان درد شدیدی دادم که بعلت پوسیدگی شدید است دوروز است بسیار درد دارم و مسکن فقط برای نیم ساعت درد را ساکت میکند و تا چنروز دیگر ک وقت دندانپزشکی دارم چگونه درد را ساکت کنم تسپری و آبنمک هم چاره ساز نیست

    1. سلام . تنها راه مطمین درمان این دندان است . در صورت تمایل با کلینیک تماس بگیرید تا وقت سریع و اورژانسی به شما بدهند .

  4. سلام خواهش میکنم تو رو به این شبای عزیز جواب بدین. چون خیلی غصه مامانمو میخورم.
    مامانم 64 سالشه دندون اسیاب بالاییش عفونت کرده دوبار صورتش شدید ورم کرد تا پاش چشاش بعد کپسول خورد اموکسی سیلین و مترونیدازول فک کنم. که باید دوتا رو با هم خورد. بعد هردوبار هم خوب شد ورمش. ولی بازم نگاش که میکنم یه کم سفیدی داره که عفونته حتما. دندونش هم خودش از جاش شکسته یعنی چیزی نیس فقط ریشه داره روی دندونش شکسته.
    بعد ولی الان درد زیادی داره به سختی چیزی میخوره. خیلی میترسه بره بکشه دندونش رو. 5 تا پنی سیلین هم بهش دادن که بعد بره بکشه مامانم پنی سیلین رو میترسد بزنه که چون سنش زیاده چیزیش بشه.
    تو رو خدا کمکم کنید که چیکار کنم. مامانم درد میکشه سه چهارماهی میشه اینطوریه. چه دارویی بخوره که دردش و عفونتش خوب بشه. بدون اینکه دندونش رو بکشه.
    مادرا رو که بعضیا رو میشناسید به سختی دکتر میرن و همراهی میکنن. شما یه انتی بیوتیک بگید که خوب بشه عفونتش به طور کامل. کپسول و قرص باشه امپول پنی سیلین نباشه. تو رو خدا من نمیتونم ببرمش دکتر دیگه حاضر نمیشه دیگه بیاد چون میگه میکشن منم نمیخوام بکشم.خدا اجرتون بده مامانم اینقد درد نکشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *