Dencare

کاشت ایمپلنت دندان بهتر است قبل از ارتودنسی انجام شود یا بعد از آن؟

کاشت-ایمپلنت-دندان

اول از هر چیز، دندان‌های ردیف و صاف در زیبایی لبخند نقش بسزایی دارند… مطالعات بسیاری در این زمینه نشان داده‌اند که داشتن لبخندی زیبا و جذاب موجب بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس می‌شود که در هر سنی مهم است. برای کودکان، ایجاد یک تصویر مثبت از خود می‌تواند در طول زندگی‌شان پیش رود و در موفقیت‌های آن‌ها در آینده نقش داشته باشد. برای افراد بزرگ‌سال، داشتن عزت‌نفس در بسیاری از مسائل کاری و موقعیت‌های اجتماعی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.سیم‌کشی‌های دندان برای همه‌ی سنین مناسب هستند و می‌توانند هر مشکلی را از شلوغی و به‌هم‌ریختگی خفیف دندان گرفته تا مشکلاتی جدی در حالت دندان‌ها و دندان‌ها به‌شدت کج شده، اصلاح کنند. سؤالی که همیشه درباره‌ی این موضوع مطرح است این است که آیا انجام سم کشی دندان با انجام کاشت ایمپلنت دندانی سازگار است یا خیر.

ایمپلنت دندانی چیست؟


از دست دادن دندان‌ها، مشکلی تقریباً شایع است، چه به خاطر یک صدمه و چه به خاطر بیماری باشد و امروزه افراد بیشتر به دنبال روش‌های کاشت دندان هستند تا روش‌های جایگزینی دیگر دندان مانند بریج های دندانی. ایمپلنت دندانی از یک پایه‌ی تیتانیومی تشکیل‌شده است که در استخوان فک قرار می‌گیرد تا جایگزینی برای ریشه‌ی دندان ازدست‌رفته باشد. سپس یک روکش دندان روی آن قرار می‌گیرد که ظاهر و عملکردی کاملاً شبیه به یک‌دندان طبیعی دارد.

هرگاه ایمپلنت دندانی کاشته شود، نباید حرکتی داشته باشد، اما متأسفانه دندان‌ها واقعی این پایبندی را ندارند. دندان‌ها می‌توانند بنا بر دلایل بسیاری جابجا شوند و با بالا رفتن سن یک تمایل طبیعی در آن‌ها برای شلوغی و تجمع در جلوی دهان وجود دارد. برای بسیاری از بیماران، سیم‌کشی‌ها یک راه‌حل قطعی برای حل این مشکل است اما اگر یک یا چند ایمپلنت دندانی داشته باشید، تکلیف چیست؟ آیا هنوز می‌تواند از سیم‌کشی‌های ارتودنسی برای درمان نامرتبی دندان استفاده کرد؟

پاسخ کوتاه برای این سؤال، مثبت است، سیم‌کشی‌ها می‌توانند قطعاً یک گزینه‌ی درمانی مناسب باشند و بسته به شرایط شما، شیوه‌هایی وجود دارند که متخصصان ارتودنسی می‌توانند آن‌ها را بکار ببرید.

مزایای ایمپلنت‌ دندانی 

اگر دندان ازدست‌رفته‌ای دارید، بدون شک سؤالات زیادی درباره‌ی این درمان‌های متفاوت دارید اما برای شروع، وقتی سخن از درمان دندان‌های ازدست‌رفته به میان باشد، ایمپلنت‌ دندانی مزایای بسیاری نسبت به این درمان‌های دیگر خواهند داشت:

عملکرد طبیعی‌تر:

شاید بزرگ‌ترین مزیت ایمپلنت‌ دندانی نسبت به درمان‌های دیگر این مورد باشد، زیرا آن‌ها با استخوان جوش می‌خورند، با گذشت زمان دیگر تفاوتی بین دندان‌های طبیعی‌تان و دندان‌های کاشته شده احساس نمی‌کنید. این به معنای آن است که آن‌ها طبیعی، راحت، ثابت و محکم هستند حتی هنگام صحبت کردن و غذا خوردن.

به مراقبت کمتری نیاز دارند:

تنها لازم است مانند معمول دندان‌هایتان را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. از طرفی دیگر، دندان‌های مصنوعی، بعد از خوردن غذا، به فرآیندی طولانی برای برطرف کردن و شستشوی آلودگی‌ها نیاز دارند، باید آن‌ها را در طول شب در آب قرار دهیم، دهانمان را هنگام خارج کردن دندان مصنوعی از دهان بشوییم و همه‌ی این کارها به‌علاوه‌ی مسواک زدن آن‌ها نیز می‌باشند؛ و وقتی دندان مصنوعی دردهان قرار می‌دهیم، به چسب نیاز داریم که این کار باعث به‌هم‌ریختگی و کثیفی خواهد شد.

دوام:

ایمپلنت دندانی می‌توانند تا آخر عمر دوام داشته باشند. روکش‌های دندان و بریج های دندان ممکن است هر 10 تا 15 سال به تعویض نیاز داشته باشند و دندان‌های مصنوعی ممکن است به‌طور متوسط هر 3 تا 8 سال نیاز به تعویض داشته باشند. دندان‌های مصنوعی ممکن است از پایه‌ی خود کنده یا با گذشت زمان کهنه شوند.

ثبات و استحکام:

دندان‌های مصنوعی ممکن است راحت نباشند و اگر در دهان حرکت کنند و در حین غذا خوردن یا صحبت کردن از دهان به بیرون بپرند، موجب خجالت‌زدگی فرد شوند. دندان‌های مصنوعی ممکن است به خاطر تغییرات طبیعی دردهان که با بالا رفتن سن رخ می‌دهند، تناسبشان در دهان را از دست دهند و در جای خود ثابت نمانند. اگر فرد به استفاده از این دندان‌های مصنوعی نامتناسب ادامه دهد، ممکن است دچار زخم‌ها و نقاط دردناکی دردهان شود که می‌توانند عفونی شوند و حتی منجر به سرطان دهان شوند.

دندان‌های دیگر را در جای خود نگه می‌دارند:

ایمپلنت‌ دندانی می‌توانند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کنند. اگر به دنبال ایمپلنت دندانی هستید، این روش برای حفاظت از دندان‌های مجاور و جلوگیری از جابجا شدن آن‌ها بسیار مؤثر خواهد بود. با انجام بریج دندانی که با تکیه‌بر دندان‌های مجاور قرار می‌گیرد، دندان‌های طبیعی در دو سمت بریج باید تراش داده شوند تا بریج به‌درستی روی آن‌ها قرار بگیرد. این روش می‌تواند دندان‌ها را نسبت به پوسیدگی، بیماری‌های لثه، انباشته شدن پلاک‌های باکتریایی و حتی آسیب به ریشه‌ی دندان آسیب‌پذیرتر کند.

سیم‌کشی دندان بعد از ایمپلنت دندانی


ایمپلنت‌ دندان نمی‌توانند حرکت کنند اما تا وقتی‌که ایمپلنت در جای مناسب خود قرار دارد، پزشک می‌تواند دندان‌های مجاور آن را با استفاده از سیستم ردیف کننده‌های شفاف مانند اینویزیلاین  حرکت دهد. حتی اگر چند ایمپلنت دندانی در دهانتان داشته باشید، هنوز هم می‌توانید از درمان ارتودنسی استفاده کنید. اگر ایمپلنت دندانی شما د بهترین موقعیت خود قرار نداشته باشد و هرگاه دندان‌های دیگر ردیف شوند، به نظر می‌آید که از جای خود بیرون آمده است، می‌توانید در پایان درمان ارتودنسی‌تان آن را با ایمپلنتی دیگر جایگزین کنید. این کار فقط شامل جایگزین کردن روکش روی ایمپلنت می‌باشد. روش دیگر این است که ایمپلنت را در همان جای خود رها کنید و با این نتیجه درمان کنار بیایید.

سیم‌کشی قبل از ایمپلنت دندانی

اگرچه می‌توان دندان‌های مجاور با ایمپلنت دندانی را حرکت داد، اما معمولاً بهتر است که درمان ارتودنسی را اول انجام دهید تا مطمئن شوید که دندان‌هایتان در بهترین وضعیت قرار دارند و اگر به‌تازگی دندانتان را ازدست‌داده‌اید نگران این موضوع نباشید- ما می‌توانیم یک‌دندان مصنوعی موقتی را برای شما قرار دهیم تا مطمئن شوید که هیچ فاصله‌ای در هیچ نقطه‌ای دهانتان باقی نخواهد ماند.

برای برخی از بیماران، درمان ارتودنسی حتی ممکن است قبل از کاشت دندان لازم باشد – برای ایجاد فضای کافی برای دندان جدید و حتی برای حرکت دادن ریشه‌های دندان‌های مجاور به موقعیت مناسب.

اگر به دنبال سیم‌کشی دندان قبل از کاشت دندان هستید یا انجام ایمپلنت دندانی قبل از ارتودنسی دندان، پزشکانی که کار ارتودنسی‌تان و کار کاشت ایمپلنت دندانتان را انجام می‌دهند، برای هماهنگ بودن درمان‌ها روی بیمار و دستیابی به بهترین نتایج همکاری نزدیکی باهم خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *