مثلث سیاه : فاصله بین ریشه دندان ها، علت و درمان

gingival

مثلث سیاه لثه‌ای یک فضای ناخوشایند بین دندان است و به دلیل اینکه شما می‌توانید تاریکی دهان را از پشت دندان‌ها مشاهده کنید، سیاه به نظر می‌رسد. گاهی اوقات این فضا باعث آزرده شدن می‌شود، زیرا شما احساس می‌کنید که هنگام صحبت کردن هوا یا حباب از فاصله بین دندان‌ ها عبور می‌کند. در حالت عادی این فضا با یک بافت لثه‌ای مثلث شکل به نام پاپیلا پر می‌شود. با این حال، با توجه به دلایل مختلف، بافت پاپیلا از بین می‌رود.

دلایل


دلایل شناخته شده برای مثلث‌های سیاه عبارتند از:

  • تحلیل استخوان در اطراف دندان: لثه‌های شما شکل استخوان اطراف دندان‌هایتان را به خود می‌گیرد. هنگامی که استخوان را از دست می‌دهید، بافت لثه نیز به آرامی از بین می‌رود. یکی از اولین مکان‌هایی که افراد در اثر بیماری لثه دچار تحلیل استخوان می‌شوند، بین دندان‌ها است. هنگامی که این استخوان از بین می‌رود، لثه‌ها دیگر قادر به پر کردن فاصله میان دندان‌هایتان نیستند.
  • تحلیل لثه در اثر مسواک زدن سفت: اگر بیش از حد سفت مسواک بزنید، می‌توانید به بافت لثه‌‌ای آسیب برسانید که منجر به تحلیل لثه می‌شود. اگر لثه اندازه کافی تحلیل رود، این نواحی تیره می‌توانند ظاهر شوند.
  • شکل خاص دندان‌های شما: دندان‌هایی که فقط نوک آنها به هم می‌رسد، نسبت به دندان‌هایی که سطح تماس بیشتری دارند و به بافت لثه نزدیک‌تر هستند، فضای بسیار بزرگتری دارند که باید توسط بافت لثه‌ای پر شود.
  • بیماری لثه: بیماری لثه و تحلیل استخوان می‌تواند منجر به ایجاد مثلث سیاه شود. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های لثه از وجود آن بی‌خبرند. در حقیقت، بافت لثه هنگامی که ناسالم است، تمایل دارد که بزرگتر از حد طبیعی باشد. هنگامی که بافت لثه مجددا بهبود یابد، شروع به پیروی از استخوان می‌کند. این وضعیت منجر به باز شدن این فضاها می‌شود.
  • آسیب یا ضربه ناگهانی حاد به لثه

عوارض


مثلث‌های سیاه نه تنها باعث نگرانی در زمینه زیبایی می‌شوند، بلکه می‌توانند به مشکل در سلامت لثه منجر شوند. مثلث‌های سیاه باعث باقی ماندن مواد غذایی بیشتر می‌شود. این مشکل منجر به ایجاد ناحیه‌ای می‌شود که باکتری‌ها می‌توانند رشد یابند و باعث التهاب لثه شوند. التهاب طولانی مدت لثه در نهایت منجر به از دست رفتن استخوان اطراف دندان می‌شود. مشکلات ایجاد شده ناشی از تحلیل لثه همیشه به اندازه ذکر شده در بالا ناخوشایند و آزار دهنده نیست و اغلب می‌تواند به روش‌های مختلف برطرف شود.

درمان


کامپوزیت دندان

gingival1

برای اصلاح مثلث سیاه، تکنیک‌های مختلف ترمیمی وجود دارد. این تکنیک‌ها شامل باندینگ‌های کامپوزیت دندان (مواد پرکننده سفید که به دندان ها متصل می‌شوند)، ونیرها (لایه‌هایی مانند دندان که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند) و روکش دندان ‌ها می‌باشند. روش‌های ترمیم اشاره شده برای پر کردن فضاهای سیاه ایجاد شده ناشی از تحلیل بافت پاپیلا ایجاد شده‌اند. این تکنیک‌ها رایج‌ترین روش‌ها برای درمان مثلث سیاه می‌باشند. این روش‌ها چنان که به نظر می‌رسد آسان نیست زیرا لازم است دندان تا فضای خالی گسترش یابد و در عین حال بزرگتر یا بدشکل نشود.

تزریق ژل

gingival2

با استفاده از پرکننده‌های پوستی، می‌توان داخل فضای مثلثی سیاه بافت را پر کرد. تزریق مواد پرکننده یا ژل به بافت لثه تا زمانی که فضا پر شود تزریق می‌گردد. با این حال، بسیار شبیه به پرکننده‌های صورت، این روش یک ترمیم کوتاه مدت است. نشان داده شده است که 6 ماه پس از تزریق ژل، مثلث سیاه و سفید به فرم اولیه خود بازمی‌گردد. این روش می‌تواند یک راه حل مناسب برای پر کردن فضا به طور موقت بدون اقدامات دندانپزشکی گسترده روی دندان باشد.

جراحی لثه برای بازیابی لثه از دست رفته

بسیاری از تکنیک‌های جراحی لثه برای تقویت بافت پاپیلا وجود دارند. با این حال، موثر بودن هیچ کدام اثبات نشده است. نشان داده شده است که پیوند لثه در ایجاد بافت لثه‌ای در سطح بیرونی دندان‌ها موفقیت آمیز است، اما در ساخت بافت بین دندان‌ها موفق نبوده است.

ایجاد لثه مصنوعی: ماسک لثه‌ای

gingival3

لثه‌های مصنوعی که به لثه‌های ساختگی نیز شناخته می‌شوند، تجهیزات متحرک صورتی رنگ هستند که مثلث سیاه را پر می‌کنند. همانند دندان مصنوعی، لثه‌ها نیز می‌توانند در هر زمانی برداشته شوند. اکثر بیماران در هنگام رفتن در اماکن عمومی، از آن استفاده می‌کنند و زمانی که احساس می‌کنند مناسب است، آنها را برمی‌دارند. این روش ارزان‌ترین جایگزین برای پوشاندن مثلث‌های سیاه است. متاسفانه این راه حل می‌تواند در برخی موارد ناراحت کننده و ناخوشایند باشد زیرا متحرک است.

7 پاسخ

  1. سلام
    وقت به خیر
    من بعد جراحی لثه دچار مثلث سیاه یا همون فضای خالی لثه شدم برای درمان چه روشی بهتره؟

    1. سلام فقط با روش کامپوزیت یا لمینت می توان این مشکل را بر طرف کرد ولی همین ها ممکن است مشکل لثه شما را بدتر نماید

  2. سلام من بین دودندانم لکه سیاه خیلی کمی رو میبینم آیا با درمان رفع میشه؟؟؟
    باید به دندان پزشک مراجعه کنم؟!

    1. سلام . جهت اطلاع از علت و پیشگیری از پیشرفت و بررسی دقیقتر لازم است که مراجعه نمایید.

  3. سلان من دندونم پر کردم و پوسیدگی عمیق داشت بعد پر کردن روز همان دندان یا لکه سیاه دیدم ایا بخاطر پوسیدگی بوده؟ الان اون دندون ترمیم کردم

    1. سلام . بدون معاینه نمی توان نظر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *