Dencare

مراقبت های پس از برداشتن بریس ارتودنسی

مراقبت1

اگر به تازگی بریس‌های خود را برداشته‌اید یا در حال برداشتن بریس ارتودنسی هستید، باید به شما تبریک گفت. شما در پایان یک راه طولانی و دشوار هستید، اما چگونگی مراقبت‌های بعد از برداشتن بریس ارتودنسی، به اندازهٔ مراقبت در حین استفاده از آن‌ها اهمیت دارد. با مراقبت‌های مناسب پس از برداشتن بریس ارتودنسی می‌توانید دندان‌هایتان را صاف و سالم نگه دارید و از بروز برخی عوارض مانند مشکلات مربوط به مفصل گیجگاهی فکی و تحلیل لثه که گاهی حاصل از گذاشتن بریس می‌باشند، جلوگیری نمایید.

مراقبت‌های بعد از برداشتن بریس ارتودنسی


مدت زمان چند ماه اول پس از برداشتن بریس، بسیار مهم است. کارهایی که می‌توانید پس از برداشتن بریس ارتودنسی انجام دهید:

از نگهدارنده استفاده کنید

مراقبت2

بلافاصله پس از برداشتن بریس‌ ارتودنسی، متخصص ارتودنسی احتمالاً قالبی از دندان‌های شما می‌گیرد تا نگهدارنده‌ای را تهیه کند. نگهدارنده شما مسئول نگهداشتن دندان‌هایتان در موقعیتی زیبا و مستقیم است که پیش از آن با گذاشتن بریس به دست آورده‌اید. هفته‌ها و ماه‌های پس از برداشتن بریس ارتودنسی، زمان‌هایی هستند که دندان‌های شما در معرض خطر جا به جا شدن هستند. مسلماً آخرین چیزی که می‌خواهید این است که بعد از چند ماه یا چندین سال کار طاقت فرسا، دوباره دندان‌های خود را در موقعیت ناصاف نبینید. به همین دلیل استفاده از نگهدارنده به صورت مرتب و مطابق آن چه که متخصص ارتودنسی برای شما تجویز کرده است، بسیار مهم خواهد بود. شما احتمالاً باید برای مدت زمانی در تمام مدت از نگهدارنده استفاده کنید و در نهایت بعد از گذشت این مدت زمان، می‌توانید تنها در شب از آن استفاده نمایید.

رعایت بهداشت دهان پس از برداشتن ارتودنسی

حتی اگر شما دندان‌های خود را کاملاً با دقت مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید، تقریباً غیر ممکن است که به طور کامل بتوانید همهٔ قسمت‌های دهان خود را با وجود داشتن بریس تمیز کنید. همچنین اگر مدت زمان طولانی از بریس استفاده کنید، پلاک بیشتری در دندان‌های شما تشکیل می‌شود. بلافاصله پس از برداشتن بریس ارتودنسی، بهتر است نوبتی را جهت تمیز کردن و معاینهٔ دندان‌های خود رزرو کنید، بنابراین قادر خواهید بود که یک زندگی جدید را بدون داشتن بریس در جهت صحیح و با دندان‌هایی زیبا، تمیز و بدون لک شروع کنید.

یک سفید کننده حرفه‌ای را در نظر بگیرید

مراقبت3 از آن جا که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان با وجود داشتن بریس بسیار دشوار است، جلوگیری از ایجاد لکه‌ها عملاً اجتناب ناپذیر است. بسیاری از افراد پس از برداشتن بریس‌ ارتودنسی خود از داشتن دندان‌های صاف و جذاب برای اولین بار بسیار هیجان زده می‌شوند، اما با دیدن دندان‌های زرد و دارای لک ممکن است این هیجان از بین برود. اگر در حال برداشتن بریس‌ ارتودنسی خود هستید، با دندانپزشکی خود در مورد گزینه‌های سفید کردن دندان‌ها صحبت کنید.

نگهدارنده خود را استفاده کنید و آن را تمیز نگه دارید

از نگهدارنده خود استفاده کنید و هر روز آن را تمیز کنید. هر چند این کار سخت و طاقت فرسا است اما کافی است تمام روزهایی که از بریس استفاده کرده‌اید و این که چگونه به سختی دندان‌های خود را صاف کرده‌اید را به یاد بیاورید. استفاده کردن و تمیز نگه داشتن نگهدارنده را را از همان روز اول به صورت یک عادت دربیاورید. بیشتر نگهدارنده‌ها در صورت استفاده در طول روز باید دو بار تمیز شوند، اما اگر تنها در شب از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید تنها یک بار آن را تمیز کنید. توصیه می‌شود بلافاصله پس از مسواک زدن دندان‌ها، نگهدارنده خود را با خمیر دندان و مسواک تمیز کنید.

جلوگیری از عوارض برداشتن بریس ارتودنسی


متاسفانه، بریس‌ها می‌توانند حتی سال‌ها پس از برداشتن بریس ارتودنسی باعث بروز عوارضی از قبیل موارد زیر شوند:

تحلیل لثه

تحلیل لثه زمانی اتفاق می افتد که بافت لثه در اطراف دندان‌های شما از بین رفته یا به عقب می‌رود، به طوری که گاهی اوقات ریشه‌های دندان‌های شما مشخص می‌شوند. افرادی که از بریس استفاده می‌کنند، احتمال بروز تحلیل لثه در آن‌ها بیشتر است. در حقیقت، گاهی اوقات توصیه می‌شود افرادی که سابقه خانوادگی تحلیل لثه یا ابتلا به بیماری لثه را دارند، از استفاده از بریس پرهیز نمایند. پس از استفاده از بریس، می‌توانید اقداماتی را برای کاهش خطر بروز تحلیل لثه انجام دهید:

  • به آرامی با یک مسواک نرم دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • برای جلوگیری از جا به جایی بیشتر، نگهدارنده خود را مطابق دستور تجویز شده استفاده کنید.
  • از دندان قروچه یا فشار دادن دندان‌ها روی یکدیگر خودداری نمایید.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

مراقبت4 استخوان گیجگاهی فک پایین یا TMJ (مندیبل) یک نام رایج برای اختلال مفصل گیجگاهی فکی است؛ مشکلاتی که در رابطه با مفصل فک و عضلات اطراف آن وجود دارد. بریس نیروهای قدرتمندی را روی دندان‌ها و فک اعمال می‌کند، که می‌تواند روی مفصل و ماهیچه‌ها تأثیر بگذارد. نشانه‌های رایج اختلال مفصل گیجگاهی فکی عبارتند از:

  • درد فک
  • سردردهای مکرر
  • دشواری در جویدن
  • صدای کلیک، پاپ، یا قفل شدن مفصل فک

برای جلوگیری از بروز اختلال مفصل گیجگاهی فکی پس از استفاده از بریس، بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

  • سعی کنید ماهیچه‌های صورت خود را آرام نگه دارید.
  • در صورت امکان از غذاهایی که احتیاج به جویدن زیاد دارند استفاده نکنید.
  • نگهدارنده خود را مطابق دستو تجویز شده استفاده نمایید.

اگر شما در مورد اختلال مفصل گیجگاهی فکی نگران هستید، از متخصص ارتودنسی خود در خصوص تجهیزات اسپلینت دندانی راهنمایی بخواهید. تجهیزات اسپلینت دندانی نوعی از لوازم جانبی شبیه نگهدارنده هستند که می‌توانید در شب از آن‌ها استفاده کنید و فک پایین خود را در یک موقعیت سالم حفظ کنید.

استرس خود را کنترل کنید

استرس شما می‌تواند بر سلامت دندان‌ها تأثیر به سزایی بگذارد. استرس ذاتاً به خودی خود بد نیست. مشکل این است که استرس به خصوص در شب و به صورت ناخودآگاه می‌تواند موجب دندان قروچه بیشتر یا فشار دادن بیشتر دندان‌هایتان روی یکدیگر گردد. استرس همچنین می‌تواند موجب شود تا شما به صورت ناخودآگاه، ماهیچه‌های اطراف فک خود را منقبض کنید، که این حالت می‌تواند تأثیر زیادی روی عملکرد مفاصل فک شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *