عادات غذایی مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

عادت

اجتناب کامل از مصرف فست فودها و آشامیدنی‌ها و غذاهای مضر دشوار است و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پس از هر میان وعده نیز کار سختی است. پس چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟ لازم نیست به‌طور کامل مصرف غذاهای آماده به‌ عنوان میان وعده را متوقف کنید. چند نکته وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از مراجعه خود و فرزندانتان به دندانپزشک به دلیل وجود حفره یا پوسیدگی دندان انجام دهید. دلیل اصلی مضر بودن تنقلات فراوانی مقدار شکر آن‌ها است.

اکثر مواد غذایی و میان وعده‌های مورد علاقه افراد حاوی مقدار زیادی شکر هستند و به همین دلیل آن‌ها نامرغوب و مضر هستند. مصرف غذاهای مضر و نوشیدنی‌های شیرین در طول روز احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. با مصرف غذاهای قندی باکتری‌ها به‌طور طبیعی در دهان ایجاد می‌شوند که باعث تولید اسیدها می‌شوند و مینای دندان را تخریب می‌کنند. اگر این قندها مسواک زده شسته نشوند اسید همچنان مینای دندان را تخریب می‌کند و منجر به پوسیدگی دندان می‌شود.

چگونه از پوسیدگی دندان به دلیل مصرف غذاهای مضر جلوگیری کنیم؟


پاسخ آسان این است که از مصرف آن‌ها کاملاً اجتناب کنید اما این کار انقدرها که برای اکثر ما به نظر می‌رسد ساده نیست. با رعایت موارد زیر هنگام مصرف جانک فودها یا مواد مضر می‌توانید دندان‌های خود را از پوسیدگی حفظ کنید.

  • میان وعده‌های متنوع ازجمله پروتئین‌ها، سبزیجات و میوه‌ها را مصرف کنید. ابتدا این میان وعده‌های سالم را بخورید تا فضای کمی برای شکلات‌ها و آب‌نبات‌هایی که موجب پوسیدگی دندان می‌شوند، در معده باقی بماند.
  • از نوشیدنی‌های شیرین مانند سدیم و نوشیدنی‌های ورزشی اجتناب کنید. اسید و قند در این نوع از نوشیدنی‌ها روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و مینای دندان را تخریب می‌کنند. در عوض سعی کنید آب بنوشید زیرا باعث می‌شود که تمام ذرات مواد غذایی و قندهای موجود در بین و روی سطوح دندان‌های شما از بین بروند.
  • اگر غذاهای شیرین می‌خورید، سعی کنید از شر ذرات و قندهای مواد غذایی در دندان‌هایتان خلاص شوید. تا جای ممکن مسواک و خمیر دندان را همیشه همراه خود داشته باشید. اگر این کار امکان‌پذیر نیست بعد از مصرف غذا دهان خود را با آب بشویید تا این ذرات را پاک‌ کنید. همچنین می‌توانید از دهان‌شویه بعد از غذا استفاده کنید تا نفس خود را تازه نگه‌دارید.
  • آب‌نبات‌های بدون قند و شکلات‌ها انتخاب خوبی هستند. این شکلات‌ها بزاق را در دهان تحریک می‌کنند. پلاک‌های دندان در دهان خشک زودتر ایجاد می‌شوند و خطر ایجاد حفره را افزایش می‌دهند.
  • آدامس بدون قند نیز انتخاب خوب دیگری است. همانند آب‌نبات و شکلات‌ها، آدامس نیز بزاق دهان را افزایش می‌دهد و با خنثی کردن اسیدها در دهان، باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌شود. آدامس همچنین دارای مزیت دیگری نیز هست زیرا با از بین بردن ذرات مواد غذایی موجود بین دندان‌ها به تمیزی آن‌ها کمک می‌کند.
  • کاکائو تلخ همیشه بهتر از شیر کاکائو است. بر اساس برخی مطالعات کاکائو تلخ در واقع برای قلب شما مفید است و حتی ممکن است فشارخون شما را کاهش دهد.