Dencare

ایمپلنت بدون درد و جراحی توسط متخصص ایمپلنت

 

دندان مصنوعی بر 6 ایمپلنت

کاشت دندان یا ایمپلنت (Implant) بهترین انتخاب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. شاید برای بسیاری از ما حتی تصور عارضه‌ای به نام بی‌دندانی سخت باشد ولی متاسفانه به دلایل زیادی این احتمال وجود دارد که یک یا چند دندان خود را از دست بدهیم. تاچند دهه پیش اگر چنین اتفاقی می‌افتاد هیچ راهی غیر از استفاده از دندان‌های مصنوعی نبود ولی خوشبختانه، هم اکنون قراردادن ایمپلنت‌ها در فک و یا کاشت دندان ساده است و ناراحتی خاصی را به دنبال ندارد و تا پایان عمر می‌تواند نقش دندان واقعی را ایفا نماید. در بیمارانی که از نظر بافت لثه و استخوان دارای وضعیت مناسبی باشند، می‌توان کاشت دندان را بدون نیاز به جراحی گسترده و با روشی ساده و با کمترین اندازه درد و خونریزی برای بیمار انجام داد.

[sv slug=”alert”]کاشت دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر بزرگ و دکتر محمدی‌نژاد به روش نوین و پیشرفته پانچ (Punch) انجام می­شود. این روش نیاز به جراحی ندارد و بدون درد و خونریزی می‌­باشد و توسط بهترین نوع ایمپلنت‌های دندانی انجام می‌شود. بیماران می‌توانند، در شرایط خاص در همان روز  که عمل کاشت دندان را انجام می‌دهند با دندان‌های جدید خود به خانه بازگردند.[sv slug=”alert1″]

جهت دریافت بروشور کاشت دندان کلیک کنید.

ایمپلنت چیست؟


ایمپلنت پانچ

ایمپلنت دندان یک نوع پایه فلزی خاص از جنس تیتانیوم است که با سلول‌های بدن کاملا سازگار می‌باشد. ایمپلنت به عنوان جایگزین ثابت و دائمی برای دندان از دست رفته است که توسط دندانپزشک برای بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. دندانپزشک، ایمپلنت دندان را داخل استخوان فک قرار داده و قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده را بر روی آن قرار می‌دهد. افرادی که یک یا چند دندان و یا حتی کل دندان‌های خود را از دست داده‌اند با استفاده از ایمپلنت و کاشت دندان می‌توانند زیبایی طرح لبخند و توانایی جویدن طبیعی خود را بازیابند. در ایمپلنت بدون جراحی یا پانچ به جای اینکه لثه شکافته شود و در معرض دید کامل قرار بگیرد، جراحان ماهر محل قرار دادن ایمپلنت را به راحتی حس می‌کنند و حتی تراکم استخوان را هم کاملاٌ در این اسکن ها می‌توانند مشاهده نمایند.

چه کسانی برای انجام دادن این درمان مناسب هستند؟

اکثر افراد نامزدهای مناسبی برای استفاده از ایمپلنت به روش پانچ هستند. یک کاندید مناسب برای استفاده از این روش درمانی باید دارای شرط زیر باشد:

  • استخوان کافی برای جوش خوردن ایمپلنت در فک داشته باشد. به هر حال بعضی افراد که استخوان‌های فک خود را از دست داده‌اند نیز می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند، اما در ابتدا لازم است استخوان فک با استفاده از روش‌های درمانی خاص، ترمیم شود.

انواع ایمپلنت دندان کدام است؟


 

طبق دسته بندی ارایه شده توسط انجمن دندانپزشکان آمریکا ایمپلنت‌های دندانی انواع مختلفی دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  •  ایمپلنت‌های اندوستال: این ایمپلنت‌های دندانی در استخوان فک قرار داده می‌شوند. معمولاً شکلی شبیه به پیچ، استوانه یا پلیت دارند و پرکاربردترین نوع ایمپلنت هستند.
  • ایمپلنت‌های زیرپوستی: این ایمپلنت‌های دندانی در زیر لثه و روی یا بالای استخوان فک قرار داده می‌شوند. کاشت این نوع ایمپلنت ممکن است در بیمارانی که استخوان فک ضعیفی دارند یا تمایلی به انجام عمل‌های جراحی برای بازسازی آن ندارند انجام شود.

مزایای این درمان برای جایگزین کردن دندان‌ها چیست؟


بازسازی دهان با ایمپلنت
ایمپلنت برخلاف دندان مصنوعی متحرک هیچ گونه حرکتی نداشته و دچار پوسیدگی نمی‌شود. پایه ایمپلنت همانند ریشه پ دندان طبیعی داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و بنابراین تحلیل استخوان در طولانی مدت دیده نمی‌شود. استخوان فک کاملا محفوظ از تحلیل خواهد بود و فرم صورت دچار دگرگونی و تغییر نخواهد شد در صورت رعایت کامل بهداشت این دندان‌ها دائمی و عوارض ایمپلنت دندان بسیار ناچیز خواهند بود. بازگرداندن توانایی جویدن طبیعی و درمان فاصله بین دندانها از اصلی‎ترین مزایای کاشت ایمپلینت دندان بویژه نسبت به پل دندانی می‌باشد. با توجه به میزان موفقیت بیش از 96% دندان های کاشته شده در 20 سال گذشته و بیش از 50 سال پیشینه و سوابق و تحقیقات کلینیکی ایمپلنت های دندانی، بهترین گزینه برای رفع مشکل بی دندانی می‌باشد.

علاوه بر مزایای ذکر شده، کاشت دندان به روش پانج مزایای دیگری نیز دارد، از جمله:

  1. عدم نیاز به جراحی
  2. مدت زمان درمان کوتاهتر (مانند روش کاشت ایمپلنت قدیمی نیاز به صرف چند ماه وقت نمی‌باشد.)
  3. درد، خونربزی و کبودی ندارد.
  4. به عروق خونی لثه، صدمه ای وارد نمی‌شود.
  5. افرادی که سیگار می‌کشند نیز  می‌توانند از این روش استفاده کنند.
  6. بیمار در همان روز کاشت ایمپلنت دندان جلو با دندان موقت به منزل می‌رود.

در این کلینیک برای کاشت دندان از چهار نوع ایمپلنت استفاده می‌شود:

  • SIC سوییسی
  • Biohorizons آمریکایی
  • ICX آلمانی
  • Snucone ایتالیایی تولید کره جنوبی

چگونه این درمان انجام می‌گیرد؟


آمادگی قبل از جراحی

معاینه ایمپلنت

چون کاشت دندان طی یک یا چند عمل جراحی انجام می‌شود، ابتدا باید وضعیت دهان و دندان‌ها به دقت بررسی شود.

معاینه دندان‌ها

بیمار در طول یک جلسه مشکلات خود را مطرح کرده و دندانپزشک با استفاده از آزمایش‌هایی مانند CT Scan، رادیولوژی، قالب گیری، عکس برداری مشکلات را تشخیص می‌دهد.

طرح درمان

طرح درمان متناسب با شرایط خاص هر بیمار تهیه می‌شود و در آن عامل‌هایی مانند تعداد دندان‌هایی که باید جایگزین شود و وضعیت استخوان فک در نظر گرفته می‌شود.

پیوند استخوان برای کاشت دندان

پیوند استخوان ایمپلنت

اگر استخوان فک بیش از حد باریک یا نرم باشد و نتواند ایمپلنت را ثابت در جای مناسب نگه دارد، جراح توصیه می‌کند پیوند استخوان قبل از کاشت دندان انجام می‌شود. اگر استخوان نتواند ایمپلنت را نگه دارد، کاشت دندان موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

جراح برای پیوند استخوان تکه‌ای استخوان را از بخش دیگری از بدن می‌گیرد، یا طبق روشی که امروزه بیشتر رواج پیدا کرده است، از مواد مخصوص پیوند استخوان استفاده می‌کند و پودر استخوان را در حفره مربوط به دندان در استخوان فک قرار می‌دهد. پس از آن باید چند ماه صبر کنید تا گرفت استخوان محکم و جدیدی را ایجاد کند و ایمپلنت محکم و پایدار در جای خود باقی بماند و به استخوان جوش بخورد. اگر پیوند استخوان گسترده نباشد، پیوند استخوان و جراحی کاشت دندان را می‌توان همزمان انجام داد. پیوند استخوان موفقیت‌آمیز برای این که استخوان محکم بشود و بتواند ایمپلنت را نگاه دارد، ضروری است.

دوران بهبودی پس از پیوند استخوان برای کاشت دندان چقدر طول می‌کشد؟


 

تخمین زده می‌شود که فرایند بهبودی استخوان بین 4 تا 6 ماه طول بکشد. به هر حال، مطالعه کنترل شده تصادفی انجام نشده است که نشان دهد محل کاشت ایمپلنت‌ها در پیوند استخوان کمتر از 4 ماه بهبود یافته‌اند.

پس از انجام پیوند استخوان برای کاشت دندان، من چه غذاهایی می‌توانم بخورم؟


در 24 ساعت اول پس از عمل با مقادیر زیاد مایعات شروع کنید (آبمیوه، شیر و آب). ممکن است در روزهای اول پس از انجام عمل بتوانید هر چیز نرم و سردی را بخورید به شرط این که با طرفی از دهان که تحت درمان قرار گرفته است نجوید. مایعات داغ ننوشید و در روزهای اول غذای داغ نخورید. از نی استفاده نکنید زیرا باعث تشدید خونریزی می‌شود.

جراحی کاشت ایمپلنت به روش پانچ


سینوس لیفت ایمپلنت

تصویر قبل یک رادیوگرافی ایمپلنت بلافاصله بعد از قرار دادن ایمپلنت است و تصویر بعد همان ایمپلنت بعد از 15 ماه است که اگر دقت شود نه تنها تحلیل استخوان وجود ندارد، بلکه بعلت روش جراحی و استفاده از نوع مناسب به میزان یک میلیمتر استخوان به سمت تاج بالاتر آمده است.

پس از آن که بیمار یک برنامه درمانی برای ایمپلنت به روش پانچ دریافت می‌کند در ادامه دندان‌های جدید ساخته می‌شود. در این مرحله در طول یک روز اشکالات احتمالی دندان‌های ساخته شده اصلاح می‌شود و سپس دندان‌ها در محل قرار می‌گیرند (این جلسه درمانی حتی می‌تواند در صورت نیاز شامل کشیدن دندان نیز باشد). بنابراین هنگامی که شما به مطب برای ایمپلنت دندان مراجعه کنید، ایمپلنت های دندان در همان روز در محل خود قرار می گیرند و شما می‌توانید پس از درمان به خانه برگشته و یک مجموعه دندان موقت داشته باشید که در عمل ظاهر، احساس و عملکرد آن شبیه دندان‌های طبیعی است.

پس از کاشت به روش پانچ

پس از مدت تقریبی 3 ماه، هنگامی که لثه‌ها به طور کامل درمان شدند و ایمپلنت‌ها به استخوان فرد جوش خوردند، از دندان‌های جدید بیمار و دهان وی قالب گرفته می‌شود و بر اساس قالب تهیه شده مجموعه دندان‌های نهایی و دائمی بیمار ساخته می‌شود تا جایگزین دندان‌های موقت گردد. انجام این کار به اطمینان از عمر طولانی مدت دندان‌ها کمک می‌کند و بیشترین پشتیبانی، زیبایی، و عملکرد را برای دندان‌های بیمار به همراه دارد. در روش پانچ به وسیله یک پانچ، لثه به قطر ایمپلنت مورد نیاز  از روی استخوان برداشته می شود و پس از ایجاد حفره در استخوان، ایمپلنت دندان در آن قرار می‌گیرد.

مزیت روش پانچ

مزیت این روش در آن است که به علت کم بودن آسیب وارده به استخوان و لثه و همچنین کنار نزدن لثه (که روش متداول قرار دادن ایمپلنت می باشد) تورم، خونریزی، کبودی و درد تقریبا وجود ندارد و نیاز به استفاده از بخیه پس از پایان کار نیست. قرار دادن هر ایمپلنت به طور معمول 15 دقیقه طول می کشد که از  فرآیند پر کردن دندان کمتر است. پس از قراردادن ایمپلنت دندان در فک معمولا 3 ماه وقت نیاز است تا عمل هم جوشی با استخوان صورت پذیرد و عملا ایمپلنت جزئی از بدن شود. پس از 3 ماه درپوش روی ایمپلنت (Cover Screw) برداشته شده و اباتمنت (اتصال دهنده ایمپلنت به تاج آن) بر روی آن متصل می‌گردد که نقش دندان تراش خورده را بازی می‌کند و پس از آن مراحل قالبگیری و ساخت روکش یک الی دو هفته  طول می‌کشد.

بعد از جراحی چه مراقبت‌هایی نیاز است؟


پیوند لثه ایمپلنت

پس از قراردادن ایمپلنت دندان در فک معمولا 2 ماه وقت نیاز است تا عمل هم جوشی با استخوان صورت پذیرد و عملا ایمپلنت جزئی از بدن شود. همواره به خاطر داشته باشید که پس از مراحل ایمپلنت به روش پانچ نیاز به یک دوره ریکاوری وجود دارد. در این دوره لازم است بیمار از رژیم غذایی نرم برای چند هفته تا چند ماه استفاده کند و این کار را تا زمانی ادامه دهد که ایمپلنت ها بهبود پیدا کنند. عمر و دوام ایمپلنت ها بسته به انجام مراقبت توسط شما دارد.

توصیه‌های زیر را رعایت کنید تا دوران بهبود را بدون مشکل پشت سر بگذارید:

  • تا 24 ساعت پس از جراحی دهان را نشویید.
  • سیگار کشیدن یکی از علل اصلی پس زدن ایمپلنت است: اگر نمی‌توانید سیگار را کنار بگذارید، توصیه می‌کنیم حداقل تا زمان التیام یافتن زخم جراحی سیگار نکشید، چون دخانیات روند بهبود دهان را به تاخیر می‌اندازد.
  • حتی‌الامکان سعی کنید غذا با ناحیه جراحی تماس پیدا نکند. دهان را پس از خوردن غذا بشویید و ناحیه جراحی را تمیز نگه دارید.
  • تا دو هفته پس از جراحی فقط غذاهای نرمی مانند سوپ یا پوره میل کنید.
  • اگر آنتی بیوتیک برایتان تجویز شده است، حتماً دوره درمان را کامل کنید.
  • اگر درد یا ورم پس از سه تا چهار روز تشدید شد، برای معاینه به کلینیک مراجعه کنید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان: موفقیت جراحی ایمپلنت در گرو رعایت بهداشت دهان و دندان است
  • مسواک زدن بقیه دندان‌ها را از  عصر روز جراحی شروع کنید. تا دو روز پس از جراحی به ناحیه ایمپلنت دست نزنید و پس از این مدت آن را تاجایی که درد اجازه می‌دهد، با احتیاط تمیز کنید.
  • 24 ساعت پس از جراحی از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده کنید و تا یک هفته حتماً روزی دو یا سه بار دهانشویه در دهان بگردانید.
  • از مسواک برقی یا واتر جت استفاده نکنید.
  • به صورت دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید تا ایمپلنت کاملاً تمیز و بدون جرم باقی بماند.

هزینه و قیمت ایمپلنت به روش پانچ چقدر است؟


کاشت ایمپلنت به روش پانچ، جدیدترین روش کاشت دندان می‌باشد. این روش مزایای زیادی را برای بیماران به همراه دارد، از جمله آسیب ندیدن استخوان فک و عروق خونی، طول دوره درمان کوتاه، نحوه و روش کاشت دندان بدون درد و خونریزی. عوارض کاشت دندان به این روش صفر است. ایمپلنت دندانی با این روش، برای تمام طول عمر ماندگاری و دوام خواهد داشت.

هر روش درمانی کاشت ایمپلنت با یک جلسه مشاوره در کلینیک دندانپزشکی شروع می‌شود. در جلسه مشاوره هزینه ایمپلنت دندان، متخصصان ما یک برنامه درمانی سفارشی با توجه به شرایطتان برای شما طراحی می‌کنند و به این ترتیب شما می‌توانید از هزینه و قیمت دقیق ایمپلنت دندان آگاه شوید.

برای دریافت مشاوره و آگاهی از هزینه‌های کاشت دندان و ایمپلنت قسطی می توانید از طریق شماره‌های مندرج در سایت با مشاورین کلینیک دکتر بزرگ و دکتر محمدی نژاد تماس بگیرید.

مقايسه ايمپلنت با ديگر روش‌های درمان بی دندان


ایمپلنت دندان های لترال

از دست رفتن يک دندان:

وقتي يک دندان از دست رفته باشد در اين حالت راه حلی که بیشتر مردم استفاده می کنند بريج دندان است که در آن دندان های مجاور ناحيه دندان از دست رفته برای جايگزينی آن تراش داده می‌شود. اين روش باعث پوسيدگی دندان‌های مجاور به دليل تراش می‌گردد. همچنين تحليل تدريجی استخوان فک را در بر دارد. پيشنهاد برای برگرداندن زيبایی و دندان از دست رفته استفاده از ايمپلنت دندان می‌باشد که بدون آسيب رساندن به دندان‌های مجاور می‌توان يک دندان را جايگزين نمود.

 از دست رفتن چند دندان:

وقتی تعداد زيادی از دندان‌ها از دست رفته باشد راه حل مرسوم استفاده از پلاک متحرک پارسيل است که دارای معايبی چون سنگينی، فشار گيره‌ها به دندان‌های پايه، لق شدن دندان‌های مجاور و مستعد شدن دندان‌ها برای پوسيدگی می‌باشد. پيشنهاد ما استفاده از چند پايه ايمپلنت با توجه به نظر دندانپزشک جهت ايجاد دندان ثابت می‌باشد.

 از دست رفتن کل دندان ها:

راه حل مرسوم استفاده از پروتزهای کامل متحرک است که مشکلاتی از قبيل لقی، احساس نکردن طعم غذا و سختی تکلم و … را دارد. جهت برطرف نمودن اين مشکل به دو روش می‌توان با تقبل هزينه ايمپلنت دندن از کاشت ايمپلنت دندان بهره برد:

  1.  اولین روش استفاده از چهار ایمپلنت با قطر 2 میلیمتر است در کسانی که استخوان‌ها به شدت تحلیل رفته دارند از این ایمپلنت‌ها پس از قرارگیری در فک، 4 سرتوپی شکل بیرون از لثه می‌ماند که به وسیله 4 کاسه قرار گرفته داخل دندان به آن متصل می‌شود و گیر بسیار زیادی به دست دندان می‌دهد کل این پروسه در یک جلسه 2 ساعته انجام می پذیرد.
  2.  روش دوم استفاده از تعداد 8 ایمپلنت در فک بالا و 6 عدد در فک پائین و ساخت پروتز دندان ثابت بر روی این 14 ایمپلنت می‌باشد که به فرد دندان‌های ثابتی را می‌دهد.

ایمپلنت همه دندان‌ها (قوس کامل)


 

دندان مصنوعی بر 4 ایمپلنت

اغلب کاشت ایمپلنت همه دندان‌ها برای کارگذاشتن دندان مصنوعی یا دندان‌های افتاده انجام می‌شود که به عنوان عمل All On 4 برای ایمپلنت‌های دندانی تیتانیومی جهت قلاب کردن فک بالا و پایین شناخته می‌شود. این ایمپلنت‌ها یک فونداسیون و پایه قوی برای دندان‌های مصنوعی که در یک عمل مجزا به صورت دائمی در دهان کاشته می‌شوند تأمین می‌کند. ویژگی‌های این نوع ایمپلنت به شرح زیر می‌باشد:

  •  بازسازی قوس کامل فقط با 4 ایمپلنت: دو ایمپلنت مستقیم قدامی و دو ایمپلنت با زاویه 45 درجه در قسمت خلفی
  • عملکرد فوری (پل ثابت موقتی): برای بیمارانی که شرایط لازم برای قرار دادن ایمپلنت‌های فوری را دارند.
  • عمل‌ها و فرایندهای پیوندی

پیوند استخوان با کج کردن ایمپلنت‌های خلفی نباید انجام شود و در این گونه موارد باید از استخوان موجود استفاده شود.

معایب کاشت ایمپلنت‌های دندانی چیست؟


مانند هر عمل جراحی دهانی جزئی دیگر، این عمل نیز ممکن است با خطر ابتلا به عفونت، تورم و درد همراه باشد اما متخصص پروتز در مورد چگونگی مدیریت وضعیت‌های خاص با شما صحبت می‌کند. اگر در محل کاشت ایمپلنت، استخوان وجود نداشته باشد ممکن است نیاز به انجام عمل‌های پیوند لثه و استخوان باشد که می‌تواند باعث افزایش هزینه درمان شود. به هر حال، سرمایه‌گذاری انجام شده برای این منظور در بلند مدت بازگردانده می‌شود.

سوالات متداول کاشت دندان


آیا کاشت دندان محدودیت سنی دارد؟

خیر، هیچ سنی برای کاشت دندان دیر نیست و عارضه‌های انگشت‌شماری مانع کاشت دندان می‌شود. هر فردی از جوان 18 ساله گرفته تا پدربزرگ یا مادربزرگ 90 ساله می‌تواند متقاضی کاشت دندان باشد.

آیا کاشت دندان دردناک است؟

خیر، کاشت دندان نیز مانند پر کردن یا کشیدن یکی از درمان‌های دندانپزشکی است و کمترین دردی ندارد. اما چون عمل ظریف و دقیق است، زمان‌بر است، به همین دلیل بیمار در صورت تمایل آرام‌بخش دریافت می‌کند.

ماندگاری ایمپلنت چقدر است؟

اگر به خوبی از ایمپلنت مواظبت کنید، اسکرو ایمپلنت مدتی طولانی، حتی شاید تا پایان عمر در استخوان باقی می‌ماند. دندان پیچ شده به ایمپلنت در معرض سایش و فرسایش طبیعی قرار دارد و به مراقبت‌های دوره‌ای نیاز دارد.

آیا ایمپلنت شبیه دندان طبیعی می‌شود؟

ایمپلنت‌ کاملاً شبیه دندان طبیعی است، البته به شرطی که به خوبی در استخوان کاشته شود. مهارت جراح دندانپزشک باعث می‌شود که دندان کاشته شده با دندان طبیعی مو نزند. اگر نگران هستید که مبادا نتیجه کاشت دندان شما نیز مانند افرادی شود که به خاطر ایمپلنت نامناسب نمی‌توانند به راحتی لبخند بزنند؛ کافی است جراح مجربی را انتخاب کنید تا درمان را با خاطری آسوده ادامه دهید.

دندانپزشک ماهر با انجام جراحی پیوند لثه و استخوان و تهیه یک طرح درمانی دقیق احتمال غیرطبیعی بودن نتیجه را از بین می‌برد یا به حداقل می‌رساند. دندان کاشته شده حس بسیار کمی دارد، بنابراین مصنوعی بودن آن را تا حدی متوجه می‌شوید. با این حال تردیدی نیست که ایمپلنت بسیار بیشتر از جایگزین‌هایی مانند دندان مصنوعی یا بریج به دندان طبیعی شباهت دارد. دندان‌های کاشته شده نیز غالباً مانند دندان‌های طبیعی فاصله‌دار است و می‌توان بین آنها را نخ کشید. روکشی که به ایمپلنت متصل می‌شود و از بالای خط لثه در دهان دیده می‌شود، شبیه تاج دندان طبیعی است.

دلیل انجام جراحی پیوند استخوان چیست؟

اگر ایمپلنت کاملاً به استخوان جوش بخورد، عمر بالایی خواهد داشت. اگر استخوان به دلیل عفونت، شکستگی ریشه یا نداشتن دندان برای مدتی طولانی تحلیل رفته باشد، پیوند استخوان ضرورت می‌یابد تا جراح بتواند ایمپلنت را در موقعیت مناسب قرار دهد و ایمپلنت کاملاً در استخوان قرار گیرد. در چنین شرایطی نتیجه طبیعی‌تری به دست می‌آید و دندان بیش از حد بلند به نظر نمی‌رسد. البته پیوند استخوان فقط تحت شرایط خاص لازم است.

در چه شرایطی عمل جراحی لیفت سینوس پس از کاشت دندان ضرورت می‌یابد؟

اگر یکی از دندان‌های عقب فک بالا را از دست داده باشید، باید بدانید که در این ناحیه استخوان بسیار کمی بین دهان و سینوس هوا وجود دارد و این شرایط برای کاشت دندان مناسب نیست. با انجام عمل لیفت داخلی یا خارجی سینوس می‌توان استخوان کافی را ایجاد کرد.

آیا می‌توان کشیدن و کاشت دندان را در یک روز انجام داد؟

بله، این کار ممکن است و این درمان ایمپلنت فوری گفته می‌شود. اگر عفونت شدید باشد، بهتر است پس از کشیدن دندان مدتی صبر کرد و سپس کاشت دندان را انجام داد. هر دو روش امکان‌پذیر است و روش مناسب با توجه به شرایط شما انتخاب می‌شود.

آیا می‌توان روکش را در همان روز کاشت ایمپلنت به آن متصل کرد؟

این کار نیز ممکن است و به آن بارگذاری فوری می‌گویند. اگر ایمپلنت جایگاه محکمی در استخوان داشته باشد و جراح از پایداری آن راضی باشد، روکش موقت روی ایمپلنت گذاشته می‌شود. اگر پیوند استخوان ضروری باشد، ایمپلنت فوری انجام شده باشد یا استخوان کافی وجود نداشته باشد، بهتر است روکش موقت به ایمپلنت جدید متصل نشود تا در این فاصله ایمپلنت به استخوان جوش بخورد و محکم شود.

آیا ایمپلنت به دندان‌های کناری آسیب می‌زند؟

خیر، ایمپلنت برخلاف بریج به آماده‌سازی و تراش دادن دندان‌های کناری نیاز ندارد.

آیا می‌توانم از مینی ایمپلنت‌ که قیمت کمتری دارد، استفاده کنم؟

ما از مینی ایمپلنت فقط به عنوان ایمپلنت موقت استفاده می‌کنیم تا در طول درمان تکیه‌گاه دندان‌ها باشد. با توجه به این که احتمال موفقیت‌آمیز نبودن مینی ایمپلنت یا پس زدن آن بالا است، ما استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم.

آیا ایمپلنت را به بیمارانی که دندان قروچه می‌کنند، توصیه می‌کنید؟

بله، دندانپزشک بایت (وضعیت روی هم قرار گرفتن دندان‌ها) را کنترل می‌کند تا فشار شدیدی به ایمپلنت وارد نشود. دندان قروچه یا براکسیسم عاملی است که قبل از شروع درمان در نظر گرفته و درمان می‌شود، اما مانعی برای کاشت دندان نیست.

چرا باید ایمپلنت را جایگزین دندان‌های غائب عقب دهان کرد؟

زمانی که دندان‌های عقب دهان از دست می‌رود، غالباً به تدریج ساییدگی و ترک خوردن دندان‌های جلویی شروع می‌شود. به علاوه بقیه دندان‌ها به سمت فضای خالی دندان غائب حرکت می‌کند. از این گذشته هر چه مدت بیشتری از، از دست دادن دندان بگذرد، استخوان بیشتر تحلیل می‌رود.

اگر ایمپلنت به خوبی به استخوان جوش نخورد، چه باید کرد؟

دندانپزشک وضعیت را ارزیابی می‌کند و غالباً ایمپلنت دیگری را در استخوان قرار می‌دهد که این بار هزینه‌ای برایتان نخواهد داشت. ایمپلنت دوم به مقداری پیوند استخوان نیز نیاز دارد. احتمال پس زدن ایمپلنت وجود دارد، اگرچه این مشکل به ندرت اتفاق می‌افتد.

آیا برای جراحی ایمپلنت باید به بیمارستان مراجعه کرد؟

خیر، بستری شدن در بیمارستان هزینه گزافی دارد و بیهوشی عمومی نیز دوران نقاهت را طولانی می‌کند. ما برای جراحی کاشت ایمپلنت تزریق آرام‌بخش درون وریدی را توصیه می‌کنیم.

آیا باید تا زمان جوش خوردن ایمپلنت به استخوان بدون دندان بمانم؟

اگر بخواهید می‌توانید از روکش موقت استفاده کنید. اگر دندان غائب در عقب دهان قرار دارد و مدت طولانی از از دست دادن آن می‌گذرد، روکش موقت ضرورتی ندارد. درهر حال تصمیم با شما است، مطمئن باشید که هیچ‌گاه مجبور نمی‌شوید کلینیک را بدون دندان ترک کنید.

آیا ایمپلنت‌های دندانی برای کودکان بی‌خطر است؟

ایمپلنت در کودکان

با این که استفاده از ایمپلنت‌های دندانی یک روش استاندارد برای جایگزینی دندان‌های دائمی از دست رفته در بزرگسالان است اما گزینه مناسبی برای دندانپزشکی کودکان محسوب نمی‌شود زیرا ایمپلنت‌های دندانی را می‌توان در دهان افرادی که رشد استخوان‌ها و فک آنها به پایان رسیده است کاشت. اگر ایمپلنت‌های دندانی در دهان بیماران جوان قرار داده شود ممکن است در رشد فک اختلال ایجاد کرده و رشد طبیعی دندان‌های دیگر را متوقف کند. ایمپلنت‌های دندانی به طور مستقیم در استخوان قرار داده می‌شوند و کار نکردن رباط‌های لثه باعث می‌شود که دندان‌های طبیعی به طور طبیعی حرکت نکنند. حداقل سن مناسب برای کاشت ایمپلنت‌های دندانی به شرح زیر است:

  •  دختران باید حداقل 15 سال داشته باشند.
  •  پسران باید حداقل 17 سال داشته باشند.

آیا کاشت ایمپلنت برای خانم‌های باردار بی‌خطر است؟

ایمپلنت در بارداری

با این که کاشت ایمپلنت‌های دندانی یک روش مستقیم و نسبتاً مطمئن و بی‌خطر است اما بهتر است پس از زایمان انجام شود. قبل از انجام این عمل و در حین آن باید عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس انجام شود. از آنجا که جنین در حال رشد است بهتر است کمتر در معرض این اشعه قرار گیرد. همچنین بیشتر دندانپزشکان داروهایی برای کنترل درد، اضطراب و … تجویز می‌کنند. بعضی از این داروها ممکن است برای جنین خطرناک باشند. از دوران بارداری خود لذت ببرید و پس از زایمان تحت عمل‌های کاشت ایمپلنت قرار گیرید.

آیا در صورت ابتلا به دیابت می‌توان ایمپلنت کاشت؟

استخوان بیماران مبتلا به پریودنتیت دیابتیک ضعیف شده و باعث ریختن دندان‌های آنها می‌شود. بیماران مبتلا به دیابت تا زمانی که علائم ابتلا به بیماری‌های لثه را دارند نباید ایمپلنت بکارند همچنین ابتلا به دیابت ممکن است احتمال بروز عفونت‌های پس از انجام عمل جراحی را افزایش دهد.

آیا در صورت استعمال دخانیات می‌توان اقدام به کاشت ایمپلنت‌های دندانی کرد؟

سیگار و ایمپلنت

سیگار کشیدن از یکی از علل ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان مانند بیماری‌های لثه، تحلیل استخوان، افتادن دندان‌ها، ادنتولیسم، پری ایمپلنتیت و شکست کاشت ایمپلنت است. سیگار کشیدن علاوه بر این که باعث آسیب‌دیدگی ایمپلنت‌ها می‌شود بلکه برای دندان مصنوعی‌های معمولی نیز مشکل ایجاد می‌کند.

نرخ شکست در کاشت ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟

شکست در این عمل به معنی برداشته شدن ایمپلنت است. تحقیقات نشان می‌دهد که از هر 129 ایمپلنت دندانی کاشته شده ممکن است 2 عدد از آنها با شکست مواجه شوند یعنی نرخ شکست در کاشت ایمپلنت‌های دندانی 98.4 است. همچنین این تحقیقات نشان می‌دهد که از هر 143 درمان اندودنتیک فقط یکی ممکن است با شکست روبرو شود یعنی نرخ موفقیت در این عمل نیز 99.3 درصد است.

چه چیزی ممکن است باعث شکست این عمل‌ها شود؟

پری ایمپلنتیت یا عفونت یکی از دلایل اصلی شکست در کاشت ایمپلنت‌های دندانی است. عفونت ممکن است ناشی از عمل جراحی کاشت ایمپلنت‌های دندانی باشد یا پس از انجام عمل و به دلیل ورود باکتری به دهان ایجاد شود. یک نوع از بیماری‌های لثه، بیماری پری ایمپلنتیت است که می‌تواند باعث تحلیل لثه یا شکست در کاشت ایمپلنت‌ها شود.

آیا ممکن است ایمپلنت دندانی از بین برود؟

اگر ایمپلنت پس از دوره بهبودی، شل شود ممکن است در خطر از بین رفتن قرار گیرد. ایمپلنت‌های دندانی ممکن است قبل از این که آماده باشند تحت فشار در دهان جایگذاری شوند. فرایند بهبودی استخوان زمان بر است بنابراین اگر در انجام این فرایند عجله کنید ممکن است باعث از بین رفتن ایمپلنت شود.

چرا ایمپلنت‌های دندانی شل می‌شوند؟

چند ایمپلنت کنار هم

یک دلیل شل شدن ایمپلنت‌های دندانی این است که روکش آنها ممکن است شل شوند. دندانپزشک ممکن است بتواند آن را پیچ کند یا شاید روکش را تعویض کرده یا یک نیم پایه به ایمپلنت وصل کند. اگر ایمپلنت دندانی حرکت کند این احتمال وجود دارد که استخوان اطراف آن تحلیل رود.

آیا می‌توان ایمپلنت دندانی را تعویض کرد؟

اگر شما فقط یک دندان را از دست داده باشید، یک ایمپلنت و یک روکش را می‌توان تعویض کرد. یک ایمپلنت دندانی جایگزین ریشه و دندان طبیعی می‌شود.

چگونه می‌توان متوجه بروز عفونت در ایمپلنت دندانی شد؟

تحلیل لثه ایمپلنت

ویژگی عفونت مرتبط با ایمپلنت دندانی مشابه بیماری‌های لثه است که می‌تواند شامل یک یا چند علامت از علائم زیر باشد:

تورم پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندانی چقدر طول می‌کشد؟

پس از انجام عمل کاشت ایمپلنت دندانی باید انتظار تورم متوسط را داشت. اوج تورم 48 ساعت پس از انجام عمل است و به مدت 5 تا 7 روز ادامه می‌یابد. 24 تا 48 ساعت پس از انجام عمل از بسته یخ روی صورت و در ناحیه درمان شده استفاده کنید تا از تورم جلوگیری شود. یخ را 20 دقیقه روی ناحیه درمان شده قرار داده و سپس بردارید.

پس از انجام عمل کاشت ایمپلنت‌های دندانی چه غذاهایی باید خورد؟

توصیه می‌شود از غذاها و نوشیدنی‌های زیر استفاده کنید:

  •  آبمیوه، آب و شیر
  • غلات پخته شده مانند جو دوسر یا خامه گندم و ماست
  • تخم مرغ، پنیر خامه‌ای و سس سیب
  • سوپ خانگی
  • گوشت گاو، ماهی پخته شده یا آب پز، مرغ خرد شده

آیا برای انجام عمل کاشت ایمپلنت دندانی از بیهوشی استفاده می‌شود؟

اگر فقط یک یا دو دندان نیاز به کاشت ایمپلنت داشته باشند احتمالاً فقط از بیهوشی موضعی استفاده می‌شود. به هر حال، زمانی که کاشت چندین ایمپلنت دندانی باید انجام شود از آرام‌بخش یا بیهوشی عمومی استفاده می‌شود تا حداکثر راحتی در حین عمل برای بیمار ایجاد شود.

33 پاسخ

    1. سلام . هزینه توسط پزشک بعد از معاینه اعلام میگردد.

  1. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما سوالم این بود ک نوشته بودید ک قطره اهن را با اب میوه مخلوط کنید و ب کودک بدید تا از لکه شدن دندان جلوگیری بشه میخاستم بپرسم ک چگونه مخلوط کنیم ک تاثیر قطره از بین نره مثلا چند قطره رو با چ مقدار اب میوه مخلوط کنیم ؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  2. سلام من دندان چهارو پنجم سمت چپ بالا را چندروزی میشه کشیدم سنم بیستو هفت ساله مردم و کاشت دندان چقدر هزینع دارع برام

  3. سلام من می خواستم ایمپلنت بدون درد که همون پانچ است بزارم چون کارمند هستم نمی تونم دهانم بدون دندان باشد باید چکار کنم واز طرفی از شهرستان میخوام بیام چند روز طول میکشه ممنونم

    1. سلام . برای بی دندان نبودن شما از روش موقت استفاده می کتیم و چون از شهرستان تشریف میاورید لطفا با شماره وتساپ کلینیک 09211442483 تماس بگیرید و رادیوگرافی OPG و در صورت امکان CBCT خود را ارسال کنید تا راهنمایی لازم داده شود .
      به احتمال زیاد کار شما در یک روز انجام میگیرد .

  4. سلام مندوتاازدندونهای شیریم که بعدهفت سالگی شکستم دیگه رشدنکردن وحالابه اندازه یک دندانه قیمت دندان مصنوعی ثابت چقدرهه؟ویکی ازدندونهام هم کلاخرابه وباعث بوی بددهانم شده میشه راهنمایی کنید؟

    1. سلام . در صورت تمایل وقت مشاوره حضوری بگیرید و نسبت به درمان پوسیدگی اقدام کنید .

  5. سلام
    مادر من دیابت داره و دو سالی میشه دندونش رو کشیده
    می خواستم بدونم آیا میتونه از روش پانچ استفاده کنه
    و اینکه دیابت توی روند بهبودیش موثره؟

    1. سلام . بله می توانند که از این روش استفاده کنند . دیابت اگر که کنترل شده باشد هیچ مشکلی نیست . در صورتیکه کنترل نشده باشد بستگی به میزان قند خون دارد . در صورت تمایل با شماره تلفن مطب 02122023658 تماس بگیرید تا راهنمایی شوید ویا با واتساپ 09211442483 پیغام دهید .

  6. سلام من تمام دندانهایم را از دست دادم و احتیاج به ایمپلنت دارم اما با روش جدید بدون درد و خونریزی چون قادر به اقامت زیاد نیستم در ایران چند روز احتیاج برای اقامت دارم و مخارج را حدودن میشه لطف کنید مرسی

    1. سلام . معمولا در یک جلسه دو ساعته تمام ایمپلنتهای یک فک گذاشته میشود . برای قالبگیری و نصب روکش های روی ایمپلنت لازم است که سه ماه از زمان کاشت پایه ها گذشته باشد . این مرحله دو الی سه هفته زمان نیاز دارد .

  7. سلام.
    من میخوام قوس کامل بالا و پایین رو انجام بدم.
    فک پایین سمت راست فقط سه چهارتا ریشه مونده و سمت چپ که لمینت کامل بوده کنده شده و فقط یک دندون هنوز بهش چسبیده که لق شده. همشون دارن عفونت میکنند و با دارو فعلا نسبتا کنترل شدند.
    فک بالا هم سمت راست لمینتش نکنده اما بعضی جاهاش باز شده و مستعد عفونت شده. سمت چپ بالا هم دندونهای خودمه. که تعریفی نیستند.
    تمام فکرم مشغول این داستانه.
    میتونم امیدوار باشم که دندونهام درست میشه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام . حتما راه حل مناسبی برای شما است . لطفا جهت بررسی و معاینه دقیق با کلینیک تماس بگیرید.

  8. سلام وخسته نباشیدببخشیدهزینه همه دندان هارا کاشت ایمپلنت کنم اگه میشه لطف کنیدوهزینه اش رودستوربفرمایید.بخدابدجوری ازهمه چیزتوسن ۳۲سالگی نا امیدشدم ممنون میشم جوابموبدید🙏

    1. سلام . به علت متغییر بودن هزینه اجناس در زمانهای مختلف از اعلام قیمت در وبسایت معذوریم در صورت تمایل با کلینیک تماس بگیرید .

      1. سلام خسته نباشید
        آیا پس از کشیدن دندان تا زمانی که ایمپلنت گذاشته نشده میشود از دندان موقت استفاده کرد؟

        1. سلام . از دندان متحرک بهتر است استفاده نکنید چون باعث تحلیل استخوان میشود . از نوع ثابت بله میتوان استفاده کرد .در صورت تمایل با کلینیک تماس بگیرید.

          1. سلام دندان مصنوعی ثابت چقدر هزینه برمیداره اقای دکتر

          2. سلام . هزینه درمان متناسب با وضعیت دهان هر فرد خاص ایشان است و کلی نیست.

  9. با سلام.من میخوام‌بیام دندون ایمپلنت کنم.ایا موقع ایمپلنت کردن حلق با آب راهش بسته نمیشه ؟چون من اینجوری نمی تونم‌نفس بکشم و مشکلم اینه.

    1. سلام . در تمام مدت عمل کاشت ایمپلنت دستیار با کمک ساکشن یا دستگاه مکش فشار قوی آب و بزاق را از داخل دهان شما می کشند تا احساس خفگی به شما دست ندهد.

  10. باسلام ووقت بخیر؛ ببخشید بنده میخام دندونهای فک بالا وفک پایین ام رو ایمپلنت کنم دندونهام رو قبلن روکش کردم الانم روکش رو میخام بردارم وهمه شون رو ایمپلنت کنم و حالا میخام لطف کنید که متخصص ایمپلنت رو بهم معرفی کنید و روش جدید بدون خونریزی ودرد پیشنهاد بدید .چون خونمون شهرستان هست میخام تویی یک روز کارم راه بیفته وکارم انجام بشه .
    باتشکر

  11. وروشی میخام مادم العمر باشه چون بنده جوانم و۳۲ سالم هست .لطفا راهنمایی لازم رو بفرمایید .

  12. ومیخام‌بدونم هزینه هردوتا فکم چقد میشه ایمپلنت کنم بدون درد وخونریزی ؟ وایا روکش ها چقد طول میکشه آماده بشن ؟

    1. سلام .لطفا جواب این سوالات را با تماس با کلینیک دریافت نمایید.

  13. من تمام دندونام و ازدست دادم شما کدوم روش و پیشنهاد میکنید
    من ۳۸ سالمه و MSدارم

  14. سلام خسته نباشید بنده چهاردندان نیاز به ایمپلنت دارم و از شهرستان باید بیام آیا امکان ایمپلنت همزمان وجود داره اگر نه چقدر فاصله زمانی نیاز است تا با برنامه ریزی بتونم از شهرستان هماهنگ باشم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام ، معمولا در همان روز که دندانها را میکشیم ایمپلنت نیز کار گذاشته میشود. بسیاری از بیماران ما از شهرستان مراجعه میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *