Dencare

تعمیر دندان مصنوعی

tamirdandan

اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید احتمالا تصدیق می‌کنید که دندان‌های مصنوعی شما به بخش مهمی از فعالیت‌های روزمره‌تان مرتبط هستند. شما برای غذا خوردن و حتی برای صحبت کردن به کمک دندان‌های مصنوعی‌تان نیاز دارید و اتکاء خاصی به دندان‌های مصنوعی‌تان برای اطمینان از یک لبخند تاثیرگذار دارید. هیچ تردیدی نیست که دندان‌های مصنوعی‌تان بخش مهمی از زندگی‌تان هستند. دندان‌های مصنوعی مانند دندان‌های طبیعی نقشی مهمی دارند و مراقبت صحیح از دندان‌های مصنوعی از مهارت‌های ارزشمند است که باید آن را یاد گرفت تا بتوان همچنان از مزایای استفاده از دندان‌های مصنوعی برای سالیان طولانی بهره‌مند شد و بیشترین بهره را از هزینه‌ای که کردید ببرید.

مانند بسیاری از ابزارها، دندان‌های مصنوعی نیز به ترمیم نیاز دارند. موادی که دندان‌های مصنوعی از آنها ساخته شده ممکن است دچار سائیدگی و فرسایش شوند. شکستگی دندان مصنوعی یک پدیده معمول است به ویژه برای آن دسته از دندان‌هایی که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند به طور معمول مشاهده می‌شود. هر چه دندان مصنوعی برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار بگیرد احتمال بیشتری دارد که مجبور شوید برای ترمیم دندان مصنوعی‌ به دندانپزشک مراجعه کنید.

شکستگی‌های شایع


شایع‌ترین علت شکستگی، جای‌گیری نامتناسب یا درست قرار نگرفتن دندان مصنوعی در محل مورد نظر است. وقتی چیزی می‌جوید و با دندان‌های مصنوعی‌تان گاز می‌گیرید نیروئی را وارد می‌کنید که باعث به وجود آمدن ترک خوردگی‌ها و شکستگی‌های ریز در ماده دندان مصنوعی می‌شود. برای مثال اگر مجموعه دندان‌های بالائی و پائینی از همسوئی برابر برخوردار نباشند، این احتمال وجود دارد که فشار زیادی روی یک ناحیه وارد شود. در نهایت یک شکستگی بزرگ روی می‌دهد که می‌تواند نشان دهنده ترک خوردگی‌ باشد که شما را آگاه می‌کند و ضرورت ترمیم آن را به وجود می‌آورد.

ترک‌ها و شکستگی‌های ناشی از برخورد، نیز محتمل هستند که مثلا به خاطر افتادن دندان مصنوعی، روی می‌دهند. به این ترتیب ممکن است دندان مصنوعی در هر نقطه‌ای دچار آسیب شود طوری که این آسیب در قسمت‌های دندان یا حتی ناحیه صورتی رنگی که نشان دهنده لثه‌ی شما است ایجاد گردد. قلاب‌های فلزی دندان‌های مصنوعی ناقص نیز ممکن است دچار آسیب شود و نباید بعد از آسیب‌دیدگی آنها را در دهان مورد استفاده قرار داد. خوشبختانه دندان‌های مصنوعی از موادی ساخته می‌شوند که امکان ترمیم را به وجود می‌آورند.

وقتی دندان‌های مصنوعی به ترمیم نیاز دارند چه باید بکنیم


ممکن است زمانی فرا رسد که تمام تلاش خود را کرده باشید که از دندان‌های مصنوعی‌تان به خوبی مراقبت کنید اما همچنان نیاز به ترمیم دندان مصنوعی یا آستر کردن آنها پیدا کنید. صرف نظر از علت آسیب، اتخاذ اقدامات لازم برای ترمیم فوری دندان‌های مصنوعی ضروری است. حتی اگر لازم باشد قرار ملاقاتی با دندانپزشک اورژانس حاضر در ناحیه خود بگذارید تا ترمیم دندان مصنوعی در همان روز را پیشنهاد کرده یا به صورت اورژانس خدمات مراقبت از دندان مصنوعی را ارائه کند.

مقاومت در برابر وسوسه ترمیم دندان‌های مصنوعی توسط خودتان


اگر انقدر کم شانس باشید که دندان‌های مصنوعی‌تان آخر شب خراب شود یا آسیب دیدگی دندان‌های مصنوعی در مقطع زمانی نامناسبی روی دهد ممکن است وسوسه شوید خودتان آنها راترمیم کنید. ممکن است یک چسب خوب در انبار داشته باشید که در خانه از آن استفاده کنید یا ممکن است استفاده از چسب چوب موثر به نظر برسد. اصلا این کار را نکنید. از وسایل خانگی برای ترمیم دندان‌های مصنوعی‌تان استفاده نکنید. ممکن است در درازمدت پیامدهایی بیشتر از صرفاً ترمیم دندان‌های مصنوعی‌تان داشته باشد.

ممکن است تصور کنید اگر فرد متخصص دندان، دندان‌های مصنوعی‌تان را ترمیم کند برایتان پرهزینه شود اما بهتر است این طور فکر کنید: پول زیادی را صرف دندان‌های مصنوعی‌تان کرده‌اید.

 بدیهی است که دندان‌های مصنوعی‌ نقش بسیار مهمی در ایجاد توانائی جویدن، لبخند زدن و صحبت کردن به وجود می‌آورند بنابراین با توجه به این موارد، بهتر است که دندانپزشک دندان‌های مصنوعی‌ را ترمیم کند. غالبا با تلاش برای ترمیم دندان‌های مصنوعی توسط خودتان، باعث به وجود‌آمدن آسیب‌های بیشتری در دندان‌های مصنوعی می‌شوید که هزینه‌های بالاتری را بعدها برایتان به وجود می‌آورد.

ترمیم دندان مصنوعی در یک روز چگونه است؟


دندانپزشکان اورژانس که ترمیم دندان مصنوعی در یک روز را می‌توانند انجام دهند از آزمایشگاه‌های دندانپزشکی و تکنسین‌های ماهری برخوردار هستند که در محل حضور داشته یا در مجموعه‌های خدماتی نزدیک حاضر هستند. آزمایشگاه‌های دندانپزشکی از مواد آکریلیکی مخصوص، چسب‌های دندانی و ابزارهای حرفه‌ای برای ترمیم دندان‌های شما استفاده می‌کنند و در جای دیگری نمی‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. تکنسین‌های آزمایشگاه‌های دندانپزشکی، آموزش لازم را فرا گرفته‌اند تا بتوانند به مدلسازی مجدد دندان‌های مصنوعی پرداخته و در صورت نیاز تغییرات سفارشی را در آنها به وجود آورند. به همین دلیل است که آنها می‌توانند خدمات ترمیم دندانپزشکی برای دندان‌های مصنوعی را در یک روز ارائه کنند.

اما ترمیم دندان‌های پزشکی ضرورتا یک عمل ترمیمی با سرعت بالا نیست. براساس فرایندهای ترمیمی لازم، (یعنی محدوده آسیب دیدگی دندان‌های مصنوعی) ترمیم ممکن است ظرف مدت 24 ساعت کامل شود بنابراین هنگامی که قصد دارید برای ترمیم دندانپزشکی در یک روز اقدام کنید این موضوع را در نظر داشته باشید. عموماً می‌توانید از دندانپزشک خود بخواهید توضیح دهد ترمیم دندانپزشکی چقدر طول می‌کشد.

45 پاسخ

  1. سلام، دندانهای فک بالایی من مصنوعی است و از وسط نصف شده،ولی در این شرایط و زمان دسترسی به دندانپزشکی یا دندانساز ندارم، لطفاً مرا راهنمایی کنید

    1. دوست عزیز . سعی کنید فعلا با چسب دندانمصنوعی که در داروخانه ها فروخته می شود بر سر جایش در دهان نگه دارید

    1. سلام به کلینیک مراجعه نمایید . چون ممکن است لازم باشد از موقعیت قرار گرفتن دندان مصنوعی داخل دهان قالب گرفته شود .

    1. سلام . ما همه روزه غیر از جمعه ها باز هستیم

  2. سلام.
    عذر میخوام راهکاری برای کند شدن دندان مصنوعی هم هست و آیا شما انجام میدین؟
    خیلی خیلی کند شدن.

    1. سلام . اگر که از بخش لثه ای ( صورتی رنگ) دندان مصنوعیتان و ثباتش در دهان راضی هستید . باید دندان ها را فقط تعویض کرد و در همان دندان مصنوعی خودتان دندان های نو گذاشت

        1. سلام بسته به نوع دندان مصرفی متفاوت است . بهتر است به کلینیک مراجعه نمایید

          1. امکان استفاده از دندان های مصنوعی فعلی برای قالب جدید موردنظرم استفاده بشه تا درهزینه صرفه جویی بشه یاخیر؟ درواقع پایه وسطح کار از شما. ودندان موجودروی کار از خودم که تلفیق بشه. باتشکر

    2. سلام اقای دکتر من فک پایینم مصنوعی هست 6تا از دندانهای جلوم طبیعیه الان یکیش شکسته ایا میشه به فک پایین یه دندون اضافه کرد ممنون

  3. آیا دندان مصنوعی که قالبش درست نباشد میتوان دندان ها رو دوباره بر لثه مصنوعی دیگر گذاشت

    1. سلام . بله این امکان وجود دارد به شرطیکه دندانها نو و سالم باشند و همچنین از برند مرغوب و با ارزشی باشد . در غیر این صورت بهتر است دندانهای نو بگذارید

  4. سلام
    مادرم خیلی پیر است و امکان مراجعه به مطب را ندارد.
    از درد لثه در اثر خراش دندان مصنوعی رنج میبرد.
    آیا امکان تعمیر در منزل وجود دارد؟

    1. سلام . در صورتیکه خط شکستگی مشخص باشد جهت تعمیر نیاز به حضور ایشان نیست. بهتر است با کلینیک جهت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

  5. سلام وقت بخیر
    آیا میشه از رو دندان مصنوعی قبلی برا جدید قالب زد؟
    مثلا دندان رو بیارم مطب بدون حضور صاحب دندان؟
    می‌خوام دندان بالا رو کامل عوض کنم

  6. سلام سال جدید رو تبریک عرض میکنم دندان مصنوعی مادر کمی از قسمت لثه حرارت دیده واز حالت در اومده چی کار باید انجام بدم با تشکر

  7. سلام وقت بخیر..ببخشید دندان مصنوعی فک پایین مادر من بر پایه ایمپلنت ساخته شده و دو تا ایمپلنت زیر دندان مصنوعی قرار داده شده..مدتیه دندان مصنوعی فک پایین شل شده و صدا میده..ایا امکانش هست دندون تعمیر شه؟اون پین های بسیار ریزی پلاستیکی که زیر دندون قرار داده شده و خراب شدند در خدمتتون هست تا برای ما ارسال فرمایید؟

    1. وتسه منم شکسته بود باچسب قطره ایی ترمیم کردم الان مدتهاس مشکلی ندارم..چسب یک دوسه نزنی یادت باشه چسب قطره ایی خوبه

  8. سلام پدر من دندان مصنوعی داره، ولی دیگه نمی تونه با دندوناش چیزی رو بجوه، دندوناش چیزی رو نمی بره و دندونا تیزی خودشونو از دست دادن، برای تيز شدن دوباره دندوناش باید چی کار کرد.

      1. باعرض سلام وخسته نباشید
        من از هر طرف دهانم از فک بالا و پایین چندتا از دندانهایم را کشیده ام والان می‌خوام مصنوعی بزارم،حالا سوال من اینه که اگر در آینده یک دندان دیگر هم بکشم میشه روی همین دندون مصنوعی اضافه بشه یا اینکه باید کلا یک دست جدید بگیرم؟
        با تشکر از لطف شما

  9. با عرض سلام و خسته نباشید.
    من حدود ۱ ساله که دندان مصنوعی گذاشتم. اما لثه پشت دندان مصنوعیم زیر است.زبانم را گاهی اذیت می کنه. چند بار رفتم به دندانساز خودم مراجعه کردم با دستگاه مخصوص یا کاغذ سنباده تراشیده ولی باز هم زبر است. رفتم پیش یه دندانساز دیگر راهنمایی ام کرد گفت لثه دندانی ات رو بدرستی قالبش را نساختند خیلی حباب انداخته. به حفره های لثه می گفت حباب. گفت باید به دندانساز مربوطه بگی حبابها را از بین ببرد. حالا سوال من اینه که نمیشه خودمون یه جوری این حبابها را از بین ببریم؟!

  10. سلام من در ترکیه مسافر هستم دندان فک پایینم مصنوعیه، از قسمت اکرلیک شکسته دقیقا از وسط، اگر با چسب بچسبونم یک هفته دوام میاره؟تو این مدت میتونم غذا بخورم، اسم و مشخصات چسب رو هم اگر امکان داره برام بفرستید ، اگر عکس چسب رو بفرستید خیلی لطف میکنید

    1. سلام . خیر با چسب دوام نمیارد . بایستی تعمیر شود .

  11. سلام خسته نباشید یکی از دندانهای مصنوعی من در اومده آیا میشه اون یدونه رو جایگزین کرد یا خیر

  12. سلام دکتر من چند ساله از دندان مصنوعی استفاده میکنم از موقعی که کرونا آمد چون ماسگ میزدم دیگه دندان را نزاشتم حالا ۲ سالی میشه که دندان‌ها را تو دهانم نزاشتم چند روز پیش رفتم سراغش میخاستم بزارم دیدم جا نمیره انگار برام کوچیک شده مثل گفش آیا راهی هست که دندانساز بتونه کمی کشادترشون کنه که بره مثل قبل سره جاش روی لثه ها با تشگر

    1. سلام . دندان مصنوعی باید مدام در دهان باشد یا در آب . در غیر این صورت تغییر حالت میدهد . علاوه بر این فک شما هم چون درون دندان مصنوعی نبوده تغییر حالت داده است . بهترین کار ساخت دندان مصنوعی جدید است .

  13. سلام دندان بالای من ترک خورده ولی از هم جدا نشده با چه چسبی میتونم تو خونه تعمیرش کنم، ممنون که پاسخ گو هستید

    1. سلام . هیچ درمان خانگی برای این منظور وجود ندارد.

  14. سلام من تازه دندون مصنوعی گذاشتم و بزور درشون اوردم ک بشورمشون و الان دو روزه هر کار میکنم جا نمیگیرن و دهنم خونی میشه لطفا راهنمایی کنید

  15. آیا دندان مصنوعی های ما رم به فک من میخورد؟؟؟یا فک هرکس با دیگری متفاوت است؟؟؟؟

    1. سلام . فک هر کس با دیگری حتی مادرش متفاوت است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *